تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

تشخیص سرطان پستان با نمونه خون

  • کد خبر : 154168
  • 21 مرداد 1395 - 1:30
تشخیص سرطان پستان با نمونه خون

محققان پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی ابن‌سینا در تلاش هستند تا با بومی‌سازی تولید داروی وارداتی «زوالین»، روشی را برای درمان سرطان غدد لنفاوی عرضه کنند.

به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»؛دکتر حجت‌الله ربانی عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن‌سینا و مجری طرح با اشاره به تولید داروی «زوالین» اظهار کرد: این دارو آنتی بادی منوکلوتال ضد CD20 است که به ماده ایتریم ۹۰ متصل شده و به عنوان دارو برای درمان سرطان غدد لنفاوی استفاده می‌شود.

به گفته وی، نمونه این دارو در دنیا تولید شده است و محققان پژوهشگاه ابن‌سینا در تلاش هستند تا این دارو را برای درمان سرطان غدد لنفاوی تولید کنند. این دارو بسیار گران است و هر دُز آن هزاران دلار قیمت دارد و دانش فنی آن در اختیار یکی از شرکت‌های آمریکایی است.

ربانی با اشاره به مسؤولیت خود در اجرای اولین پروژه مشترک تحقیقاتی میان ایران و سوئد، افزود: این پروژه در زمینه دستیابی به روش‌های درمانی ایمنوتراپی هدفمند در سرطان‌های خون بوده که منجر به ثبت دو “پتنت” بین‌المللی شده و یکی از این دو “پتنت” به نام پژوهشگاه ابن‌سینا به ثبت رسیده است.

وی، شناسایی بیومارکر اختصاصی برای تشخیص سرطان را از دستاوردهای این پروژه تحقیقاتی مشترک نام برد و ادامه داد: در این مطالعات موفق به شناسایی مولکول اختصاصی برای بسیاری از انواع سرطان شدیم، به این معنی که با یک بیومارکر قادر به شناسایی سلول‌های سرطانی هستیم.

ربانی با تاکید بر این که سرطان بیماری محسوب نمی‌شود، به جزئیات این ایده اشاره کرد و یادآور شد: سرطان یک پدیده طبیعی برای همه موجودات پُرسلولی و مسؤول پایان دادن به حیات است.

وی با بیان این‌که سلول‌های سرطانی از بدو تولد در بدن همه موجودات پُرسلولی وجود دارند، اظهار کرد: سلول‌هایی که از بدو تولد در بدن وجود دارند از نوع سلول‌های بنیادی و سلول‌های بنیادی سرطانی، عامل بروز سرطان هستند و علت این که بشر تاکنون علی‌رغم پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه پزشکی نتوانسته روش درمان خاصی برای این بیماری ارائه دهد، عدم درک و تعریف صحیح وی از این بیماری است.

دکتر ربانی، بیماری تلقی کردن سرطان را یکی از اشتباهات برخورد با آن دانست و خاطرنشان کرد: بطور طبیعی این تغییرات ژنتیکی نیست که باعث بروز سرطان می‌شود، بلکه رشد تومور سرطانی عامل تغییرات ژنتیکی خواهد شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن سینا با اشاره به نقش توارث در بروز سرطان، توضیح داد: به طور عمومی سرطان زمینه ژنتیکی ندارد؛ ولی در صورتی که شرایط محیطی نامناسب باشد (مانند قرار گرفتن در معرض اشعه رادیواکتیو) منجر به فعال شدن سلول‌های سرطانی می‌شود.

ربانی اضافه کرد: سرطان زمانی بروز می‌کند که تعادل میان سلول‌های بنیادی سرطان و سلول‌های بنیادی نرمال برقرار نباشد. تا زمانی که سلول‌های بنیادی سرطان در شرایط عادی باشند، رشد و تکثیر نخواهند شد؛ از این رو بروز سرطان بستگی زیادی به شرایط محیطی دارد.

این محقق با تاکید بر این که روش‌های زندگی مدرن زمینه مساعدی برای بروز سرطان است، اظهار کرد: تا زمانی که ما به طبیعت بازنگردیم، شاهد افزایش بروز بیماری‌هایی همچون سرطان، دیابت، چاقی، آلرژی و بیماری‌های خودایمنی هستیم.

وی با تاکید بر این‌که انسان تنها نیست و همزیستی مسالمت‌آمیز میان انسان و محیط موجب سلامت انسان‌ها شده است، افزود: حتی میزان ارتفاع از سطح دریا نیز در بروز بیماری سرطان موثر است، چون میزان اکسیژن در مناطقی مانند تهران کمتر از مناطقی است که هم سطح دریا هستند.

ربانی با بیان این‌که ساختار پروتئینی در سلول‌های سرطانی و نرمال با یکدیگر متفاوت است، یادآور شد: به عنوان مثال Her2‌ که در سلول سرطانی وجود دارد، با Her2 که در سلول نرمال وجود دارد از لحاظ ساختار پروتئینی با یکدیگر متفاوت هستند؛ از این رو ما با بررسی این تغییرات آنتی بادی‌هایی تولید کردیم که به صورت اختصاصی می‌توانیم سلول‌های سرطانی را تشخیص دهیم.

تلاش برای تشخیص سرطان با نمونه خون و ادرار

وی، تشخیص زودرس سرطان پستان در زنان با روش غیر تهاجمی را از مهمترین پروژه‌های در دستور کار این پژوهشگاه نام برد و خاطرنشان کرد: در این تحقیقات در تلاش هستیم تا با استفاده از نمونه‌های خون و ادرار بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان پستان را تشخیص دهیم.

ربانی با بیان اینکه این تحقیقات در حال حاضر در دستور کار قرار دارد، تاکید کرد: مطالعات این طرح با حمایت یک میلیارد تومانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۳ ماه قبل در حال اجرا است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن سینا، تشخیص و پیش‌بینی سرطان‌های ادراری-تناسلی مانند مثانه، کلیه و تخمدان را از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی ذکر کرد و در پایان گفت: در این تحقیقات نیز درصدد هستیم تا با دریافت نمونه خون و ادرار وجود سرطان را در افراد تشخیص داده و یا بروز آن را در افراد پیش‌بینی کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=154168

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x