تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

۷ عامل رایج مرگ آقایان

  • کد خبر : 153796
  • 19 مرداد 1395 - 3:24
۷ عامل رایج مرگ آقایان

بر اساس اطلاعات به دست آمده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، آقایان به طور متوسط ۵ سال زودتر از خانم‌ها می‌میرند.

 

بر اساس اطلاعات به دست آمده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، آقایان به طور متوسط ۵ سال زودتر از خانم‌ها می‌میرند. وضعیت سلامتی آقایان در بسیاری از کشورها به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. بسیاری از افراد نیز وضع سلامتی خود را به پدرانشان نسبت می‌دهند. از هر ۵ مرد، بیشتر از ۱ نفر در طول سال حتی به یک متخصص پا پزشک مراجعه نمی‌کند. به همین دلیل است که هفته‌ای به نام هفته ملی سلامت آقایان نام‌گذاری شده است تا به افزایش آگاهی عمومی نسبت به سلامت آقایان کمک کند و آنها را تشویق کند که پیش از آنکه دیر شود، سراغ مراقبت‌های بهداشتی بروند.
در این مطلب قصد داریم به ۷ عامل رایجی بپردازیم که باعث مرگ آقایان می‌شوند. همچنین عوامل خطر مربوط به هر یک و نحوه جلوگیری از آنها را نیز با شما به اشتراک می‌گذاریم تا جزء آمار تلفات نباشید.
عامل شماره ۷: خودکشی
با توجه به داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سالانه بیش از ۳۳ هزار نفر به علت خودکشی جان‌شان را از دست می‌دهند. این آمار ۲.۵ درصد از نرخ کل مرگ‌ومیر آقایان را شامل می‌شود و در میان عوامل مرگ‌آفرین در رتبه هفتم جای دارد. همچنین، خودکشی دومین علت شایع مرگ‌ومیر در میان مردان ۱۰ تا ۳۹ ساله است.
از دست دادن شغل و شکست در روابط عاشقانه، از عوامل موثر در بروز این مسئله‌اند. در یکی از مطالعات اخیر مشخص شد بیش از ۴۷ درصد از مردانی که خودکشی می‌کنند، با شریک زندگی‌شان مشکل دارند. دسترسی به اسلحه نیز نقش به‌سزایی دارد. افرادی که به اسلحه دسترسی دارند، در مقایسه با کسانی که سلاح گرم ندارند، ۳ برابر بیشتر دست به خودکشی می‌زنند.
عامل شماره ۶: دیابت
هر ساله بیش از ۴۱ هزار نفر به علت ابتلا به دیابت جان خود را از دست می‌دهند. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که بدن شما برای پردازش یا تولید قند خون به مشکل بر می‌خورد. ۳.۱ درصد از نرخ کل مرگ‌ومیر آقایان به این عامل نسبت داده می‌شود.
مشکل دیابت یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود. تقریبا ۲۹ میلیون مرد آمریکایی در حال حاضر دیابت دارند. ۹۵ درصد از بیماران به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. بر اساس آمار CDC، ۸۶ میلیون نفر در ایالات‌متحده علائم اولیه این بیماری را دارند.
یکی از عوامل موثر بر کنترل دیابت، رعایت رژیم غذایی مناسب است. درست است که ژنتیک نقش به‌سزایی در این امر دارد، اما کیفیت مواد غذایی نیز تاثیر قابل‌توجهی دارد. با این حال، بحث‌های زیادی در رابطه با ارتباط غذا و دیابت وجود دارد. تشنگی بیش از حد و ادرار بیش از اندازه از علائم کلاسیک دیابت هستند.
عامل شماره ۵: سکته مغزی (بیماری‌های عروق مغزی)
هر ساله بیش از ۵۵ هزار نفر بر اساس ابتلا به بیماری‌های عروق مغزی جان خود را از دست می‌دهند. عارضه‌ای که با قطع جریان خون به مغز باعث سکته می‌شود. ۴.۲ درصد از نرخ کل مرگ‌ومیر آقایان به این عامل نسبت داده می‌شود. با اینکه در اکثر موارد سکته مغزی به سنین بالا نسبت داده می‌شوند، ۱۹ درصد از قربانیان کمتر از ۵۵ سال دارند. مطالعه انجمن عصب‌شناسی آمریکا نشان می‌دهد که نرخ ابتلا به سکته در میان این گروه سنی رو به افزایش است.
ژن معیوب، چربی بیش از اندازه و سیگار کشیدن، خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند. به طور کلی، فشار خون بالای ۱۲۰ و سیگار کشیدن به عنوان بزرگ‌ترین عوامل خطر شناخته می‌شوند. معاینه سالانه فشار خون به تمام مردان بالغ توصیه می‌شود.
عامل شماره ۴: بیماری‌های مزمن تنفسی
بر اساس آمار CDC، هر ساله نزدیک به ۷۰ هزار نفر از آقایان بر اثر ابتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی جان خود را از دست می‌دهند. ۵.۲ درصد از نرخ کل مرگ‌ومیر آقایان به این عامل نسبت داده می‌شود. بیماری‌های مزمن تنفسی شامل بیماری‌های ریوی مانند آمفیزم، بیماری انسدادی مزمن ریوی و برونشیت مزمن است.
علاوه بر سیگار کشیدن یا حضور در اطراف افراد سیگاری، آلودگی هوا نیز از جمله عوامل موثر بر بیماری‌های ریوی است. میزان ترکیبات آلی فرار در محیط‌های بسته به نسبت هوای بیرون بیش از ۳ برابر است.
منبع: msn

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=153796

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x