تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

اعترافات خواندنی یک قاچاقچی میوه

  • کد خبر : 153684
  • 19 مرداد 1395 - 1:20
اعترافات خواندنی یک قاچاقچی میوه

قاچاقچی میوه از پشت پردها و ناگفته‌های قاچاق میوه‌های خارجی پرده برداری کرد.

به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»؛قاچاقچی میوه‌ دوست ندارد اسمش را منتشر کنیم. او یک قاچاقچی است. یعنی یک خلافکار، ولی می گوید کارش درست است و کسبش، حلال. با او در حاشیه یکی از غرفه های میدان میوه و تره بار تهران قرار گذاشتیم. مصاحبه به شرط عکس نگرفتن از چهره و ننوشتن اسم او شروع می شود. مصاحبه ای که از همان اول با صراحت این فعال غیرمجاز حوزه میوه وارداتی، رنگ و بوی متفاوتی می گیرد. هر چند او چند بار تکرار می کند دستهایی پشت پرده و از آن بالاها، قاچاق میوه را هدایت می کنند، ولی مشخص است قصد دارد گناه خود و همکارانش را به دشمن فرضی نسبت دهد.

به هر حال، مصاحبه ای که او با خبرگزاری موج داشت با اندکی تغییر در بخشهایی که اتهام متوجه اشخاص کرده بود، منتشر می شود تا شاید مسئولان برای جلوگیری از نابودی کشاورزی ملی به دست قاچاقچیان میوه، تکانی به خود بدهند.

***
این قاچاقچی میوه بابیان اینکه قاچاق میوه از کشورهای پاکستان، ترکیه، مصر و فرانسه انجام می‌شود گفت: دلال‌ها نقش اصلی در قاچاق میوه‌ها رادارند و بازد و بند از گمرک میوه‌های خارجی را وارد کشور می‌کنند.وی با اینکه هیچ‌کسی نمی‌تواند جلودار قاچاق میوه به ایران باشد اظهار داشت: افرادی در گمرک هستند که اجازه ورود میوه‌های خارجی را می‌دهند والا دلالان چگونه می‌توانند به‌تنهایی میوه‌های خارجی را به کشور بیاورند.

این قاچاقچی میوه اشاره کرد: در گمرک کسانی هستند که همکاری می کنند و میوه را رد می‌کنند. همچنین افرادی به ازای هر کامیون ۲۰ میلیون پول می‌گیرند تا بار از گمرک خارج شود.وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری موج که در چه محل‌هایی میوه‌های خارجی را نگه‌داری می‌کنید گفت: میوه‌ها اکثراً در سردخانه‌های خصوصی نگه‌داری و ۹۹ درصد میوه‌های خارجی در کانتینرها وارد کشور می‌شوند.

او بابیان اینکه میوه‌های خارجی دست‌به‌دست و با دلال‌بازی در داخل کشور به فروش می‌رسد افزود: حواس هیچ ارگان و سازمانی به این نحوی فروش نیست و اگر نظارت درستی بود ما نمی‌توانستیم میوه قاچاق را وارد کنیم خود اتحادیه سراسر میوه و سبزی هم جلودار این روند نبوده و نمی‌تواند باشد چون میوه‌های خارجی دست دلالان هست.قاچاقچی میوه اشاره کرد: ۹۹ درصد واردات میوه و قاچاق آن‌ها دست همان بالانشینان است والا چطوری بازار این‌قدر می‌تواند میوه خارجی داشته باشد.

وی در جواب سؤال خبرنگار موج که اگر این‌گونه باشد پس چرا بعد از دستگیری و ضبط میوه‌های شما جریمه می‌کنند توضیح داد: اینکه برخی از این واردکنندگان را جریمه می کنند، مجازات سطحی و بی اثر است تا مثلاً بگویند ما دنبال این سودجوها هستیم و داریم نظارت می‌کنیم درحالی‌که شواهد این را نشان نمی‌دهد.قاچاقچی میوه در جواب سؤال اینکه چگونه از سلامت میوه‌هایی که وارد می‌کنید مطمئن می‌شوید گفت: آزمایشگاه‌هایی در سردخانه‌های کشور مبدأ وجود دارد که سلامت میوه‌های قاچاق را مشخص و سنجش می‌کند و همچنین در داخل کشور هم آزمایشگاه های در برخی ازسردخانه ها هست.

*ماشین های سربسته بازرسی نمی شوند
وی ادامه داد: نحوی پخش میوه‌های خارجی بیرون از میدان تره و بار در دست دلالان هست و جابه‌جایی میوه‌ها در ماشین‌های پراید یا وانت‌هایی سربسته صورت می گیرد.به گفته این قاچاقچی هیچ کسی در ورودی میدان میوه وتره بار تهران ماشین‌های سر بسته را بازرسی نمی‌کند در نتیجه راحت حمل‌ونقل انجام می‌شود و بازرسی‌هایی هم که به میدان میوه وتره بار می‌آیند برخی را کشف و ضبط می‌کند همه از طریق خودشان و به صورت سوری است.

قاچاقچی گفت: همه کسانی هم که به قاچاقچیان میوه گیر می‌دهند آدم های اتحادیه میوه و تره بارند و الا یک فرد عادی که نمی‌تواند نارنگی پاکستانی را از نارنگی بندر تشخیص دهند.او افزود: خود اقدامات اتحادیه و بازرسی هم که برخی بارها را ضبط می‌کند صوری و نمادین است دست‌های پشت پرده را نه ما نه شما نمی‌توانید ببینید. واقعاً اگر دست هایی پشت پرده نباشد دلالال ها و ما چطور می‌توانیم از گمرک میوه‌های خارجی را وارد کنیم؟

قاچاقچی ادامه داد: اواخر سال گذشته برای جمع آوری نارنگی پاکستانی آمدن و جریمه‌های از ۴ تا ۳۰ میلیون قاچاقچیان را جریمه کردند و رفتند اما بعد از یک مدت قاچاقچیان حاضر بودند این جریمه را بدهد و باز میوه خارجی وارد کند.

*سودهای کلان باقیمت گذاری بی‌اساس میوه های خارجی
وی علت گرانی میوه‌های خارجی را خرج و مخارج بالای آن‌ها دانست و اظهار کرد: نارنگی که کیلویی ۵ هزار تومان در ایران می‌فروختند درحالی‌که این میوه در کشور خود ۸۰۰ تومان قیمت داشت.او گفت: ۱۵ کارتون نارنگی بازرسی می‌گرفت و ۳ میلیون‌تا ۱۰ میلیون جریمه می‌کردند. قاچاقچی هم بدون هیچ چانه‌زنی این مبلغ را راحت پرداخت می‌کرد چرا؟ چون به‌اندازه کافی سر هر کیلو میوه سود می‌کرده و از طرفی ۳ تا ۴ روزبه قاچاقچی مهلت می‌دانند تا پول را به‌حساب اتحادیه پرداخت کند.

*گمرک نظارت درستی نمی‌کند
قاچاقچی یادآور شد: در گمرک مأمور یا در اتحادیه‌ها ماموری که به صورت مشخص نظارت کند ندارند پس در نتیجه ما راحت می‌توانیم قاچاق کنیم.به گفته این قاچاقچی در کل هر دلالالی که میوه را از کشورهای خارجی می‌آورد یک نفر را کشور مبدأ و یک نفر را در گمرک دارد، چون اگر نداشته باشد به چه نحوی می‌تواند قاچاق کند.

*وزارت بهداشت از سلامت موز اسرائیلی مطمئن نبود
او با بیان اینکه زمانی موز از اسرائیل می‌آمد گفت: موز زمانی از اسرائیل وارد ایران می‌شد اما چون بهداشت از سلامت آن مطمئن نبود از ورود این کالا جلوگیری کرد اما در حال حاضر موز از اکوادور، فیلیپین و بحرین وارد کشور می‌شود.قاچاقچی میوه افزود: در حال حاضر هیچ خریدی از مصر صورت نمی‌گیرد و قطع رابطه داریم ولی سیب از فرانسه، نارنگی از پاکستانی و پرتقال از ترکیه‌ای قاچاق می‌شود.

منبع: موج

انتهایی پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=153684

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x