تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

امپراتور ژاپن از قدرت کناره‌گیری می‌کند

  • کد خبر : 153651
  • 19 مرداد 1395 - 1:01
امپراتور ژاپن از قدرت کناره‌گیری می‌کند

امپراتور ژاپن در یک نطق تلویزیونی گفت که دیگر قادر به انجام وظایف امپراتوری نیست.

به گزارش گروه بین الملل«کمال مهر»؛به نقل از ‌بی‌بی‌سی، «آکی‌هیتو» – امپراتور ۸۲ ساله ژاپن – در دومین نطق تلویزیونی عمر خود خطاب به مردم ژاپن گفت کهولت سن و ضعف قوای جسمانی، اداره امور را برای او دشوار کرده است.
هر چند امپراتور ژاپن در سخنان خود صریحاً از واژه “کناره‌گیری” استفاده نکرد، از محتوای نطق تلویزیونی او به خوبی مشخص بود که او قصد واگذاری مسئولیت‌های خود را دارد.
«شینزو آبه» – نخست وزیر ژاپن – در واکنش به این مسئله عنوان کرد که دولت اظهارات امپراتور را “جدی” تلقی کرده و به زودی به بررسی آنچه که باید در این خصوص انجام شود خواهد پرداخت.
آکی‌هیتو در این نطق تلویزیونی ۱۰ دقیقه‌ای که به صورت ضبط شده از تلویزیون ژاپن پخش شد، از تمایل قلبی خود برای ادامه بی‌وقفه وظایف امپراتوری سخن گفت، اما در عین حال، خاطر نشان کرد که کهولت سن و ضعف قوای جسمانی شاید دیگر اجازه ندهد که او مسئولیت‌های خود را به عنوان نماد کشور ژاپن با کیفیتی که تاکنون انجام داده است به انجام برساند.
آکی‌هیتو که تاکنون یک بار مورد عمل جراحی قلب قرار گرفته و یک بار نیز به دلیل ابتلا به سرطان پروستات تحت درمان قرار گرفته است، از زمان مرگ پدرش – هیروهیتو – در سال ۱۹۸۹ میلادی بر تخت امپراتوری ژاپن تکیه زده است.
ناروهیتو – بزرگترین پسر او – در حال حاضر ۵۶ ساله است و در صورت مرگ او، اولین گزینه برای جانشینی امپراتور به شمار می‌رود. طبق قوانین خاندان امپراتوری ژاپن، زنان وارث تخت و تاج امپراتور نمی‌شوند و در صورت فوت پسر بزرگ آکی‌هیتو نیز پسر کوچکتر او – آکی‌شینو – ردای امپراتوری را به تن خواهد کرد.
با این حال، مشکلی که بر سر راه کناره‌گیری آکی‌هیتو از قدرت وجود دارد این است که در قوانین فعلی ژاپن سخنی از کناره‌گیری امپراتور به میان نیامده است. بنابراین، در صورت اصرار او بر کناره‌گیری، قوانین مربوط به امپراتور باید تغییر کرده و در پارلمان ژاپن به تصویب برسد.
به موجب قانون اساسی ژاپن، امپراتور مجاز به اظهارنظر درباره مسایل سیاسی کشور نیست. به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان تصمیم آکی‌هیتو به کناره‌گیری را نوعی اعتراض سیاسی خاموش به محدود شدن نقش و اختیارات امپراتور از سوی دولت می‌دانند.
انتهای پیام /
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=153651

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x