تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

بازیگری که رضا شاه او را مجبور به تغییر نام کرد +عکس

  • کد خبر : 153457
  • 18 مرداد 1395 - 1:00
بازیگری که رضا شاه او را مجبور به تغییر نام کرد +عکس

«پرویز شاهین‌خو» بازیگر ۱۰۱ ساله سینما، تئاتر و تلویزیون ایران صبح امروز در خانه ابدی آرام گرفت.

به گزارش «کمال مهر»؛، «پرویز شاهین‌خو» بازیگر پیشکسوت تلویزیون، تئاتر و سینما در سال ۱۲۹۴ در تهران به‌دنیا آمد و در ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ به دلیل مشکلات ریوی و پس از یک دوره بیماری در سن ۱۰۱ سالگی درگذشت.

بنا بر این گزارش، پیکر این هنرمند صبح امروز -۱۷ مردادماه- پس از تشییع در قطعه ۷۳ ردیف ۷۲ بهشت زهرا (س) آرام گرفت. تشییع و خاکسپاری از همان بهشت زهرا (س) به سمت قطعه ۷۳ ردیف ۷۲ انجام می شود.

نام او در ابتدا «امیر زند» بود که به دلیل ممنوعیت انتخاب نام امیر به دستور رضاشاه، وی نام خود را به پرویز تغییر داد.

 بازیگری که رضا شاه او را مجبور به تغییر نام کرد
شاهین‌خو از معدود بازیگرانی بود که در دوره ۱۰۰ ساله از زندگی کاری و شخصی خود در آثار مذهبی و تاریخی شاخصی به ایفای نقش پرداخته بود و ردپایی ماندگار از خود بر جای گذاشته بود.

او از سال ۱۳۱۲ در گروه تئاتر خیرخواه مشغول بازی در تئاتر شد و در سال ۱۳۱۴ در کلاس سینمایی اوگانیاس شرکت کرد و همین باعث شد تا در دو فیلم به نام‌های «آبی و رابی» و «حاجی آقا آکتور سینما» بازی کند. در سال ۱۳۱۷ وارد هنرستان هنرپیشگی شد و بعد از دریافت دیپلم از سال ۱۳۱۸ در تئاتر «نصر و دهقان» به اجرای نقش‌های مختلف پرداخت.

شاهین‌خو علاوه بر بازیگری، به شغل‌هایی نظیر مفتش در اداره تفتیش قاچاق مملکتی و کارمند بانک را نیز پرداخت و در سال ۱۳۴۵ بازنشسته شد.

روزگار قریب، معصومیت از دست رفته، تفنگ سر پر، ولایت عشق، تنهاترین سردار، داستان یک شهر، روزی روزگاری، امام علی (ع)، کوچک جنگلی، افسانه سلطان و شبان، سر به داران،‌مثل آباد و … از آثار تلویزیونی است که شاهین خو در آنها به ایفای نقش پرداخته است که برخی از این آثار تاریخی از جمله حضور ویژه او به حساب می‌رفت و در کارنامه کاریش ماندگار شد.

بازیگری که رضا شاه او را مجبور به تغییر نام کرد
آخرین فعالیت تلویزیونی و سینمایی شاهین‌خو حضورش در سریال «روزگار قریب» به کارگردانی کیانوش عیاری و «صد سال به این سال‌ها» به کارگردانی سامان مقدم بود.

وی در سینما نیز در فیلم‌هایی چون مسافر، نقش عشق، یکبار برای همیشه، باز باران، روز واقعه، طالع سعد، ایران سرای من است، ما همه خوبیم، صد سال به این سال‌ها و … بازی کرده بود.

از اطرافیان این بازیگر شنیده شده که به دلیل شرایط جسمانی خوبی که تا قبل از ابتلا به این بیماری داشت،‌به دعوت رضا عطاران قرار بود تا در فیلمی به کارگردانی وی بازی کند.

منبع: فارس
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=153457

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x