تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

جای خالی پرسش‌های مردم در گفت وگوی تلویزیونی رئیس جمهور

  • کد خبر : 152918
  • 14 مرداد 1395 - 15:32
جای خالی پرسش‌های مردم در گفت وگوی تلویزیونی رئیس جمهور

گفت و گوی تلویزیونی وی با دو کارشناس سیما، آب سردی بود بر آن همه انتظار! گویی رئیس جمهور، همان متن ایام رقابت‌های انتخاباتی در خرداد ۹۲ را باردیگر از جیبش در آورده است و این بار به جای «کلید »مشهور، چند برگ نمودار به همراه دارد .

به گزارش «کمال مهر»؛، وقتی قرار شد رئیس جمهور به‌مناسبت شروع سال چهارم ریاست جمهوری اش،مستقیم با مردم صحبت کند،انتظارات فراوانی در ذهن‌ها نقش بست. بخصوص با ورود دولت به سال پایانی و عدم تحقق صدها وعده مختلف،مردم انتظار داشتند روحانی درباره چرایی این وضعیت به آنها توضیح بدهد. به آنها بگوید چرا از آن‌همه وعده چیزی عاید آنها نشده و صادقانه به‌خاطر تاخیر و نامیدی هواداران دولت،از آنها عذر خواهی کند.
اما گفت و گوی تلویزیونی وی با دو کارشناس سیما،آب سردی بود بر آن همه انتظار!گویی رئیس جمهور،همان متن ایام رقابت‌های انتخاباتی در خرداد ۹۲ را باردیگر از جیبش در آورده است و این بار به جای «کلید »مشهور،چند برگ نمودار به همراه دارد تا به هر نحو ممکن به مخاطبان منتظر ثابت کند تورم تک رقمی شده!و فراموش کند که خود روحانی بود که گفته بود؛«معیار تورم جیب مردم است نه آمار مرکزآمار و بانک مرکزی»!
روحانی به کلیاتی پرداخت که تکراری و خسته‌کننده بود و در عین حال،چیزی برای مردم نداشت!مردم چندروزی بود سعی کرده بودند به هر نحو ممکن صدایشان را به گوش رئیس جمهور برسانند و مطالباتشان را پیگیری کنند،اما به‌نظر می‌رسد دیگر دولتمردان دولت یازدهم،آن شور و حال روزهای اول را ندارند که هر روز در شبکه‌های اجتماعی ظاهر شوند و نشان دهند در میان مردمند!
تکراری و غیرشفاف
اظهارات رئیس جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی با واکنش منفی و سرد روزنامه‌های زنجیره‌ای حامی دولت نیزمواجه شد، این روزنامه‌ها ضمن انتشار اظهارات رئیس جمهور از وی به دلیل عدم شفافیت لازم و نیز بیان نکردن ناگفته‌ها(!) انتقاد کردند !
روزنامه زنجیره‌ای اعتماد در گزارشی با عنوان «کمی شفاف‌تر آقای رئیس جمهور ! » نوشت: «تدبیر» سه ساله و «امید» چند ماهه، دستاوردهای دولتی است که تولد چهارسالگی خود را در رسانه‌ای به وسعت همه ایران جشن می‌گیرد. حسن روحانی در پایان نخستین روز از ٣۶۵ روز باقیمانده از حضور خود در پاستور، میهمان‌خانه‌های ایرانیان می‌شود؛ میهمانی که پس از شش ماه غیبت، اعلام حضور می‌کند، برای بیان دستاوردهای دولتمردان، به گذشته‌های دور نمی‌رود. معیار او برای سنجش کار، عید امسال است.
این روزنامه در ادامه گزارش خود ضمن تشکیک در آمار و ارقام اعلام شده از سوی رئیس جمهور آورده است: حسن روحانی گرچه هنوز آمار اولیه‌ای از رشد اقتصادی کشور ندارد اما از علایمی یاد می‌کند که حکایت از حرکت رو به جلو دارد(!) حرکتی که برای نشان دادن آن به مردم، شاید به ناچار دست به کاری می‌زند که خیلی یادآور خاطرات خوشی نیستند. نمودارهایی که آماری از وضعیت تورم، تولید و صادرات نفت خام و کالاهای غیر نفتی و واردات گمرکی را نشان می‌دهد.
اعتماد در گزارش خود از روحانی خواست کمی شفاف‌تر سخن بگوید‌! اما نگفت چگونه می‌توان درباره چیزی که نیست صریح‌تر سخن گفت!؟
کدام ناگفته‌ها ناگفته ماند !؟
روزنامه زنجیره‌ای آرمان نیز در گزارش مربوط به اظهارات رئیس جمهور به آن چیزهایی پرداخت که روحانی از آن سخنی به میان نیاورده است.
روزنامه آرمان در گزارش خود اظهارات رئیس جمهور را تکراری خوانده و ادامه داد: روحانی آن رئیس‌جمهوری نبود که دیروز [سه شنبه شب] حامیان و بیشتر مردم انتظار داشتند. او … برای خود خط قرمزهای زیادی ترسیم کرده بود که با وعده‌های گذشته او مبنی بر لزوم اطلاع جامعه از تمام اتفاقات همخوانی نداشت. روحانی دیشب آنچه را گفت که برای مردم تازگی نداشت و بارها ازسوی او و وزرایش بیان شده بود که تنها دو جدول را باید موضوع جدید دانست.
آرمان در گزارش خود از تماس‌های مخاطبان حامی دولت با این روزنامه سخن گفته و افزود: اظهارات دکتر حسن روحانی در شب گذشته چنان بود که تماس های زیادی با آرمان از سوی حامیان دولت گرفته شد؛ حامیانی که به مشی اتخاذ شده از سوی رئیس‌جمهور انتقاد داشته و عنوان می‌کردند دکتر روحانی وعده داده بود مردم از تمام موضوعات باید آگاه باشند اما نشان داد که مردم را آنچنان که تصور می‌شد محرم نمی‌داند و اظهاراتش برای مخاطبان جذابیتی ندارد.
صدای مردم شنیده نشد!
مردم اما پرسش‌های ساده‌ای داشتند!در طی روزهای قبل هزاران پرسش از آنها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد
برخی از ساده‌ترین پرسش‌های مردم در ایام اخیر را بخوانید:

۱- آیا عملکرد دستگاه دیپلماسی در طول این سه سال بر پایه عزت مورد انتظار جمهوری اسلامی ایران بوده است؟
۲- آیا اعتبار پاسپورت ایرانی نسبت به زمانی که شما آمدید، بالاتر رفته است؟
۳- آیا دولت یازدهم، از جایگاه ایران بین همسایگان دفاع منطقی کرده و پاسخ و جسارتهای گاه و بیگاه کشور‌های حاشیه خلیج فارس و گستاخی‌های سیاسی اقتصادی اخلاقی مکرر عربستان را داده است؟
و همچنین خلف وعده‌های غرب در توافق هسته‌ای چگونه توجیه می‌شود؟
۴-  آیا بعنوان رئیس جمهور و کسی که برای مردم بیانیه صادر کرد که در مبارزه با فساد و مسائل اقتصادی با کسی عقد اخوت نبسته است از روند مقابله با این معضل در دولتش راضی است؟
۵- آیا حسین فریدون، برادر آقای روحانی‌، خط قرمز کابینه است ؟! اگر نیست، پس چرا به تخلفات عدیده وی رسیدگی نمی‌شود!؟
۶- آیا صد روز وعده داده شده به پایان نرسیده است؟
۷-آیا رئیس جمهور از بیکاری جوانان در شهره‌ای دور و نزدیک با خبر نیست؟
۸- چرا علی رغم چندین بار وعده،مسکن مهر مزخرف نامیده شد و مردم از داشتن سر پناهی ساده و ارزان محروم شدند؟
۹- طرح مسکن اجتماعی که قرار بود جایگزین مسکن مهر شود به کجا رسید؟!
۱۰- آقای رئیس جمهور!شما گفتید پس از برجام هر روز یک گشایش داشتیم،آیا خبر دارید که کارخانه‌ها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شود!؟ از تعطیلی ارج چیزی به شما گفته اند؟
۱۱- بنظر شما ،بازدید از یکی از مهمترین کارخانه‌های ایرانی یعنی مپنا سوار بر خودرو زرهی گران قیمت خارجی و تماشای آن از پشت شیشه ماشین،تکریم کارگر و تولید ایرانی است!؟
۱۲- آقای روحانی!واردات و قاچاق کالا مردم و کارگران را بیچاره کرده!نمی خواهید فکری برای آن بکنید!؟
۱۳- با آنکه وعده داده بودید،هنوز در حوزه‌های مشترک نفت و گاز ،از شرکای خود عقب هستیم!یادتان هست وعده کردید در کوتاه مدت،از آنها جلو می‌زنیم؟

۱۴- شما گفتید خزانه خالی است،پس این مدیران نجومی از کجا اینگونه بیت المال را غارت می‌کردند!؟ فقط برای عمران و آبادی کشور خزانه خالی بود!؟
اینها بخش اندکی از صدها و صدها سوالی بود که مردم منتظر پاسخ آن بودند  اما جوابی به آنهاداده نشد و دست خالی تلویزیون خود را خاموش کردند!

روی خط طنز!

در همان حال پیامک‌های طنزگونه و مطایبه‌آمیزی نیزتوسط مردم تولید و روانه فضای مجازی شد که مرور بخش اندکی از آنها هم نشان از درد دل مردم و نامیدی از پاسخگویی دولت دارد. بخوانید:

۱- صد روز، چند روزه؟
۲- ببخشید داداشتونم تقصیر دولت قبله؟
۳- آقای روحانی با توجه به اینکه صفدر حسینی ذخیره انقلابند آیا ایشون سقف قرارداد رو رعایت کرده؟
۴- سوال من که هیچی، ولی مطمئنم الان مجری برنامه میره میگه: آقای روحانی برجام و واردات و تولید ملی و روابط خارجی و حسین فریدون و مدیرای نجومی و فیش‌های حقوقی رو بی‌خیال، حالتون چطوره؟!
۵- اگر یک سانتریفیوژ با سرعت ۲ متربر ثانیه و چرخ زندگی با سرعت ۱ متر بر ثانیه بچرخد،تعداد دفعات برخورد این دو چرخ در مدت چهارسال چقدر است؟(از اصطکاک صرف نظر شود.)
۶- آقای رئیس جمهور معمولا افراد در دور دوم ریاست جمهوری عملکرد ضعیف تری دارند. آیا بهتر نیست جنابعالی در اوج خداحافظی کنید؟!!
۷- آقای پرزیدنت، این آفتاب برجام تا پاییز و زمستون هم میخاد بتابه؟،مردیم از گرما!!
این رویکرد حتی همزمان و بعد از گفت و گوی تلویزیونی هم ادامه پیدا کرد ومردم نوشتند:
۱- رییس جمهورهمین الان: «از ابتدا امیدوارم بودم که امسال سال گشایش‌ها باشد.» ولی خب نشد دیگه شرمنده. تو شادیاتون جبران کنیم.
۲- «رشد ۴/۲ درصدی مصرف برق نشان دهنده‌ حرکت روبه‌جلو در صنعت است» گرما هم کلا هیچ ربطی به این قضیه نداره!
۳- «امروز ۴۰۰ بانک خارجی با ما در ارتباط هستند.»حیدری: پس چرا سوئیفت قطعه؟روحانی: برای اینکه ما با اونا در ارتباط نیستیم حیدری: آهان!

در واکنش به تیتر آرمان که نوشت:«ناگفته‌ها ناگفته ماند»! روحانی:آقا !چرا انقد پیله می‌کنی!؟ اگه چیزی داشتم می‌گفتم دیگه!
در این بین مدیر مسئول کیهان نیز در پیامکی که خبرگزاری فارس منتشر کرد به سخنان روحانی اینگونه واکنش نشان داد:« رئیس جمهور محترم در باره دستآوردهای برجام  بجای ان شاءالله خواهد شد باید می فرمودند ؛ نستجیربالله نشد !! آقای رئیس جمهور در گفت‌و‌گوی تلویزیونی تقریبا هیچ دستآوردی از برجام ارائه نکردند و فاصله میان آنچه قرار بود بشود ولی نشده است را با وعده پر کردند ! و حال آنکه  شایسته‌تر آن بود   بجای ان‌شاءالله خواهد شد  می‌فرمودند ؛ نستجیربالله نشده است !»
می‌بینیم که مردم،از بی‌محلی به سؤالات خود دلخور و ناراحت،شبکه‌های اجتماعی و زبان طنز و کنایه را برای ابراز گلایه برگزیده‌اند .

بعید است روحانی در ۳۶۵ روز باقیمانده،کاری بیش از ۱۰۰ روز گذشته بکند ،اما صمیمانه دعا می‌کنیم گزارش‌های بعدی وی،نه تکرار وعده‌ها، که خبر از گشایش‌هایی در زندگی و معیشت مردم باشد.

منبع: کیهان
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=152918

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x