تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

آقای رئیس جمهور؛ انتقال آب رودخانه کرج به پایتخت یک مسئله فانتزی نیست

  • کد خبر : 152788
  • 13 مرداد 1395 - 13:35

همزمان با انتقال آب رود کرج به پایتخت؛ کرج تشنه‌ تر شده و روز به روز قلب محیط‌ زیست البرز به شماره خواهد افتاد.

آب یک مسئله فانتزی نیست اگر در این مسئله دیر بجنبیم، حتی در آب آشامیدنی نیز دچار مشکل می‌ شویم. یکی از راه‌ حل‌ ها واردات آب از کشورهای همسایه است این تنها بخشی از سخنان حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان شب گذشته در برنامه گفت‌ و گوی زنده تلویزیونی بود.

13950512001026_PhotoA

به نظر می رسد دولت یازدهم از زمان بر سر کار آمدن تا امروز در زمینه واردات کالاهای خارجی اهتمام ویژه ای داشته چرا که در “سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل” رکورد واردات را شکست و حتی واردات آب آشامیدنی را مطرح کرد!

این روزها عدم وجود آب و منابع تجدید پذیر کافی در استان البرز نگران کننده بوده و زنگ بحران کم آبی به صدا درآمده و البرزی که خود در بحران به سر می برد با طرح وزارت نیرو جهت احداث خطوط انتقال آب از سد کرج به پایتخت نیز دست و پنجه نرم می کند.

روز گذشته غلامرضا رضایی‌ فر مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز در گفتگو با فارس اعلام کرد در شرایط فعلی، برای تامین آب شرب لازم شهروندان و جلوگیری از قطعی آب در شهرهایی چون کرج، نظرآباد، اشتهارد، فردیس، هشتگرد، و ماهدشت با مشکلات و دغدغه‌ های زیادی رو به‌ رو هستیم.

25083_874

بر اساس اعلام مدیران آب استان و برآوردهای کارشناسان اگر مردم صرفه‌ جویی نکرده و با حفر چاه‌ های غیر مجاز به صورت جدی مقابله نشود و دستگاه‌ های مختلف همکاری لازم را در این حوزه نداشته باشند، در سال ۱۴۰۰ به طور قطع مشکلات افزایش یافته و در این سال ۱۱ شهر از مجموع ۱۷ شهر استان البرز با مشکل کمبود جدی آب رو به‌ رو می‌ شوند.

همچنین استاندار البرز ۲۸ خرداد ۹۵ در بازدید از طرح های ملی حوزه راهسازی استان نسبت به انتقال آب رودخانه کرج به پایتخت واکنش نشان داده و در جمع خبرنگاران گفت: این عملیات عمرانی و فرایند انتقال آب به پایتخت نباید لطمه ای به محیط زیست البرز و محور چالوس وارد کند.

البته ۲ تیر ماه ۹۵ بار دیگر سید حمید طهایی در جلسه شورای اداری استان با حضور “معصومه ابتکار” معاون رییس جمهور تاکید کرد: این طرح  در شرف اتمام است و به علت برخی آلودگی ها وزارت نیرو ناچار شده از کنار سد تونلی به سمت تهران حفر کند و این بدان معناست که این آب به حداقل ممکن خواهد رسید، اگر این اتفاق روی دهد سازمان محیط زیست باید نسبت به مرگ این رودخانه واکنش نشان دهد چون حیات همه چیز به آب بر می گردد.

6346457658

پیش از این و در تاریخ ۲۲ خرداد سال جاری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام کرد: استان البرز با کمبود ۱۰ میلیون متر مکعب آب در بخش صنایع مواجه است و باید شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه ای البرز برنامه ریزی داشته باشند.

 

بیشتر بدانید: سفره های زیرزمینی

 

ایرج موفق همچنین اعلام کرده بود ما ۲ هزار و ۷۰۰ پروژه داریم که در بخش توسعه واحدهای موجود و طرح های جدید شدیدا با مشکل کمبود آب مواجه هستند و اگر مصرف آب در سایر بخش ها بهینه شده و به بخش صنعت اختصاص یابد بخشی از اشتغال مورد نظر استان که از دغدغه های اصلی البرز و کشور است مرتفع خواهد شد.

اخیرا فرماندار ساوجبلاغ نیز به خبرگزاری جمهوری اسلامی اعلام کرد که ۴۰ روستا و سه شهر در این شهرستان با بحران کم آبی مواجه شده و ساکنان این روستاها و شهرها از مدت ها پیش با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کنند که یکی از اصلی ترین دلایل آن ساخت و سازهای غیرمجاز و به تبع آن حفاری چاه های غیرمجاز بوده و در روستاهایی همچون زکی آباد، ایقربلاغ، عرب آباد کوه ، قوهه، حسین آباد، آران، کهریزک و شهرجدید هشتگرد بحران آب وجود دارد.

 

البته بحران آب این روزها نه تنها دامن شهرستان ساوجبلاغ بلکه دیگر بخش های استان البرز را گرفته و اما همزمان با انتقال آب رود کرج به پایتخت؛ کرج تشنه‌ تر شده و روز به روز قلب محیط‌ زیست البرز به شماره خواهد افتاد و آنچنان که از شواهد پیداست اعتراض مسئولان البرزی نتوانسته وزارت نیرو را متقاعد کند که اجرای این طرح مرگ تدریجی رودخانه کرج را به دنبال  خواهد داشت.

انتقال آب به استان های همجوار منجر به بهره برداری بیش از حد از سفره های زیرزمینی داخل استان شده و این موضوع افت سفره های زیرزمینی استان را به دنبال داشته است.

مدیر کل محیط زیست استان البرز نیز انتقال آب البرز به استان های همجوار را دلیل اصلی بحران آب استان می داند و عقیده دارد: انتقال آب به استان های همجوار منجر به بهره برداری بیش از حد از سفره های زیرزمینی داخل استان شده و این موضوع افت سفره های زیرزمینی استان را به دنبال داشته است.

346374578

سال ۹۴ معصومه ابتکار در حاشیه سفرش به استان البرز وعده داد حق آبه رودخانه کرج حفظ شود اما به نظر می رسد این طرح با اجرای طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران تناقض خواهد داشت و کم کم باید شاهد مرگ ماهی قزل الای خال قرمز از منحصر ترین ماهی های دنیا در رودخانه کرج و  بیش از ۳ میلیون اصله درخت در حاشیه این رودخانه و بزرگترین فاجعه زیست محیطی در این کلانشهر بود.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=152788

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x