تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

چرا نباید کف گوشت در حال پخت را نگیریم؟!

  • کد خبر : 152470
  • 11 مرداد 1395 - 2:48
چرا نباید کف گوشت در حال پخت را نگیریم؟!

من برای پختن گوشت، ابتدا کمی آن را در آب می‌جوشانم. سپس آب و کف حاصل از جوشیدن گوشت را دور می‌ریزم و در ‌‌نهایت گوشت را با ادویه‌های مختلف می‌پزم. آیا این کار باعث کاهش ارزش غذایی آن می‌شود؟ دکتر آراسب دباغ‌مقدم-متخصص بهداشت موادغذایی در این باره اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار داده است که در مطلب زیر می خوانید.

 

من برای پختن گوشت، ابتدا کمی آن را در آب می‌جوشانم. سپس آب و کف حاصل از جوشیدن گوشت را دور می‌ریزم و در ‌‌نهایت گوشت را با ادویه‌های مختلف می‌پزم. آیا این کار باعث کاهش ارزش غذایی آن می‌شود؟ دکتر آراسب دباغ‌مقدممتخصص بهداشت موادغذایی  در این باره اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار داده است که در مطلب زیر می خوانید.

بهتر است مایعی که در روند پخت گوشت از آن خارج می‌شود، مستقیم داخل غذا استفاده شود. معمولا بیشترین میزان پروتئین‌های محلول در آب و ویتامین‌های محلول در آن، بخصوص ویتامین‌های گروه B، هنگام پختن از بافت گوشت خارج و به آب در حال جوش وارد می‌شوند.

بنابراین نباید آب و کف اولیه گوشت را دور بریزید چون عملا بخش زیادی از ریزمغذی‌های گوشت با این کار از بین می‌رود. البته باید توجه داشته باشید معمولا زمانی که گوشت در حال پختن است، ابتدا آب آن کمی کدر و پر از کف است.

از نظر بهداشت موادغذایی، زمانی گوشت و آب آن کاملا ایمن و قابل خوردن می‌شوند که آب یا عصاره حاصل از جوشیدن گوشت به رنگ شفاف درآید. این عصاره، دارای ارزش تغذیه‌ای است و دور ریختن آن توصیه نمی‌شود.

خیلی از افراد هم کف روی گوشت یا مرغ را دور می‌ریزند اما این کف شامل پروتئین‌هایی است که در مراحل اولیه از گوشت خارج می‌شود و یکی از ویژگی‌های پروتئین‌ها این است که امکان فومینگ یا کف کردن دارند. به همین دلیل دور ریختن کف حاصل از جوشیدن انواع گوشت در آب توصیه نمی‌شود.

اگر خانم خانه کمی صبوری کند، این کف سرشار از پروتئین بمرور در آب حل خواهد شد و عصاره گوشت را شفاف و مغذی خواهد کرد.

منبع: جام جم سرا

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=152470

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x