تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

شاهکار نیروهای مسلح ایران در Army Games 2016/ استفاده عملیاتی از اسلحه و تانک ویژه ارتش روسیه +عکس

  • کد خبر : 152442
  • 11 مرداد 1395 - 2:26

نیروهای ایرانی حاضر در مسابقات رزمایشی روسیه ۲۰۱۶، با دو سلاح جدید آشنا شده‌اند که در سازمان رزم نیروهای مسلح کشورمان وجود ندارد، اما تبحر در استفاده از این سلاح های مدرن نشان داد ثمرات شرکت در این مسابقه را نباید صرفا در جدول رده‌بندی جستجو کرد.

به گزارش «کمال مهر»؛ یکی از رخدادهای مهم نظامی که در خلال اتفاقات و اخبار روزمره در رسانه های کشورمان، مورد غفلت واقع شده، حضور واحدهای زبده نیروهای مسلح ایران متشکل از حدود ۲۰۰ نیرو از سپاه پاسداران، بسیج، ارتش و نیروی انتظامی در رشته های مختلف رزمایش یا مسابقات ارتش های جهان در کشور روسیه است که اتفاقی قابل توجه محسوب می شود.
نیروهای مسلح کشورمان که در این مسابقات دو هفته ای شرکت می کنند، شرایط شبه جنگی را بار دیگر تجربه خواهند کرد و براساس برنامه اعلام شده، نیروهای ایرانی در رشته های تانک، یورش، هوابرد، دریایی، غواصی عمیق و کوهستان شرکت دارند.
نخستین دوره بازی های نظامی بین المللی به ابتکار شویگو وزیر دفاع روسیه سال ۲۰۱۵ در ۱۱ میدان واقع در سه منطقه نظامی این کشور با حضور ۱۲۰۰ نیرو از ۱۶ کشور برگزار شد و در جریان مسابقات امسال که تیم ایرانی در ۷ رشته شرکت کرده، افزون بر روسیه و قزاقستان به عنوان میزبان، نیروهای منتخب چین با مجموعه ای از انواع جنگ افزارهای پیشرفته، ونزوئلا، ارمنستان، مغولستان، صربستان، کویت، قرقیزستان، تاجیکستان، هند، پاکستان، بلاروس، یونان، جمهوری آذربایجان، مصر، نیکاراگوئه، آنگولا و زیمبابوه شرکت دارند.
 البته تاکنون فقط مسابقات هوابرد انجام شده و مسابقه موسوم به “تانک بیاتلون” نیز در حال انجام است. مسیر امن با شرکت واحدهای مهندسی رزمی، تعمیر جنگ افزارها، پزشکی جنگی، آسمان پاک با واحدهای دفاع هوایی، کلید آسمان (پدافند موشکی)، هوا برد دریایی، عملیات تجسسی، تدارکات و آشپزخانه جنگی، توپخانه ای، رانندگی نفربرها و خودروهای زرهی، عملیات با تانک، یورش با شرکت خودروها و نفربرهای زرهی، فرود هوابرد و هوابرد دریایی رشته های مختلف رقابت های جنگی روسیه هستند.
باید توجه داشت که در این مسابقات و در بسیاری از بخش ها، به دلیل رعایت استاندارد بین کشورهای مختلف، سلاح و تجهیزات مورد نظر توسط روسیه تامین می شود. البته در این میان نیروهای چینی به نوعی استثناء به حساب می آیند که از تسلیحات چینی که به نوعی به گونه های روسی نزدیک هستند، استفاده می کنند.
علاوه بر تجربه ارزشمند رقابت با ارتش های بزرگ و مقتدر جهان، نیروهای ایرانی در این دو مسابقه ای که تاکنون برگزار شده، با دو سلاح جدید آشنا شده اند که در نیروهای مسلح وجود ندارد و همین اشراف و تبحر نمایندگان کشورمان در مسابقه با سلاح هایی که در سازمان رزم نیروهای مسلح ایران وجود ندارد، نشان می دهد ثمرات شرکت در این مسابقه را نباید صرفا در جدول رده بندی جستجو کرد.

AK-74M؛ برآمده از تجارب جنگ ویتنام
در جریان مسابقات هوابرد، نیروهای ایرانی به اسلحه AK-74M مجهز بودند. این سلاح در حال حاضر به عنوان اسلحه سازمانی نیروهای مسلح روسیه استفاده می شود و خود یگان هوابرد ارتش روسیه موسوم به VDV نیز از همین سلاح استفاده می کند. اما سلاح AK-74 از کجا آمده است؟
با شروع جنگ ویتنام، کارشناسان روسی با سلاح ام ۱۶ و فشنگ های ۵٫۵۶ میلی متری آشنا شدند. طراحان سلاح در شوروی سابق به این نتیجه رسیدند که نیاز به ارتقاهایی روی AK 47 و AKM دارند چراکه یکی از بزرگترین مشکلات در مدل قبلی عدم کنترل پذیری مناسب در زمان شلیک رگباری بود.
در عین حال تجربه جنگ ویتنام ثابت کرد که گلوله های ۷٫۶۲ روسی با وجود قدرت نفوذ بالا در اجسام سخت، در هنگام برخورد به بافت انسانی مسیر مستقیمی را طی کرده و در صورت عدم هدف گیری مناسب به سمت اعضای حساس بدن، احتمال زنده ماندن هدف بسیار بالا خواهد بود.
روسیه
AK-74M
طراحان شوروی سابق در سلاح جدید، کالیبر را به ۳۹*۵٫۴۵ میلی متر تغییر دادند. مطلعات انجام شده بر روی این گلوله نشان داد که با استفاده از این گلوله سبک تر، سرعت دهانه افزایش یافته و همچنین این گلوله خسارت بسیار بیشتری بر روی بافت انسانی دارد. کنترل پذیری و دقت در AK 74 شدیدا خصوصا در حالت شلیک رگبار به نسبت مدلهای قدیمی تر افزایش یافت. در عین حال شعله پوش نیز نسبت به مدل های قبلی تغییر کرد.

این سلاح در حدود ۳ کیلو و ۷۰ گرم وزن بدون خشاب، ۹۴۳ میلی متر طول، نواخت تیر ۶۵۰ گلوله در دقیقه و سرعت دهانه گلوله ۹۰۰ متر بر ثانیه و برد موثری در حدود ۵۰۰ متر دارد. یک نکته جالب درباره این سلاح اینکه بر اساس ادعای رییس وقت سازمان اطلاعات پاکستان، در جریان اشغال افغانستان توسط شوروی سابق، سازمان سیا ۵ هزار دلار به مجاهدین پرداخت کرد تا برای اولین بار یک قبضه از این سلاح را که توسط مبارزین افغانی به غنیمت گرفته شده بود، به دست آورد.
روسیه
روسیه
نیروهای ایرانی در روسیه مجهز به AK-74M
در سال ۱۹۹۱ کمپانی روسی ایزماش که تولید عمده سلاح های سری کلاش را بر عهده دارد تولید انبوه مدل AK-74M را به عنوان سلاح سازمانی جدید ارتش شوروی سابق آغاز کرد. این مدل جدیدتر، سلاحی با قطعاتی از جنس پلیمر بوده و فلزهای سبک تری در ساخت آن به کار رفته بود و در عین حال نصب تجهیزات جانبی مثل انواع دوربین و نارنجک اندازها بر روی آن ساده تر انجام می شد.
شعله پوش جدیدی در مدل M اضافه شده است که این سلاح را قادر می سازد با تکان کمتر در بخش دهانه خروجی لوله کار کرده و در نتیجه دقت به نسبت نمونه اولیه بیشتر است. قنداق این اسلحه نیز به صورت تاشو طراحی شده و به راحتی قابل استفاده توسط نیروهای چتر باز است.
فراموش نکنید کاهش طول یکی از نکات مهم برای نیروهای هوابرد محسوب می شود. اگر به تصاویر مربوط به این تمرین نیز دقت کنید نیروهای ایرانی سلاح های خود را در حالت قنداق جمع شده در جلوی سینه نصب کرده اند و با تسلط کامل، به استفاده از این سلاح جدید در مسابقه مهم با ارتش های دیگر جهان می پردازند.
T-72B3؛ تانک متحول شده ارتش روسیه
اما در بخش زرهی نیز نظامیان ایرانی فرصت کار با جدیدترین مدل از تانک تی ۷۲ را پیدا کرده اند. T-72B3 جدیدترین ارتقاء ارائه شده توسط روسیه برای این تانک محسوب می شود. از آنجایی که خود ایران از جمله کاربران مدل های قبلی تی ۷۲ محسوب می شود فرصت بازدید و کار با این تانک را می توان یک موقعیت مناسب برای به روزرسانی خدمه ایرانی به صورت عملی دانست. در مدل B3 تقریبا با تانکی رو به رو هستیم در اکثر بخش های آن ارتقاء و تغییرات گسترده صورت گرفته است.
روسیه
T-72B3
در بخش پیشران، این تانک در ابتدا به یک موتور دیزل مدل V-84-1 با قدرت ۸۴۰ اسب بخار مجهز شده بود که اخیرا و در گونه های جدیدتر این مدل با موتور دیزل جدید مدل V-92S2F با قدرت ۱۱۳۰ اسب بخار مجهز شده است. این تانک توان حرکت با سرعت نهایی ۷۰ کیلومتر بر ساعت و بردی در حدود ۵۰۰ کیلومتر دارد.
در بخش سامانه آتش این تانک به یک قبضه توپ ۱۲۵ میلی متری بدون خان مدل  ۲A46M-5 مجهز شده است. سامانه بارگذار خودکار این تانک نیز به منظور استفاده از نسل جدید مهمات انرژی جنبشی Svinets ارتقاء یافته است.
روسیه
T-72B3
نصب سیستم نظارتی پیشرفته Sosna-U (مورد استفاده در تانک T-90MS) برای توپچی از جمله دیگر ارتقاء های انجام شده بر روی این تانک است. مجموعه رادیویی R-168-25U-2 ، پریسکوپ TKN-3MKبرای فرمانده و نصب سامانه هدایت ماهواره ای از جمله دیگر ارتقاء های انجام شده بر روی T-72B3 به شمار می آید.
روسیه
نیروی های ایرانی در مقابل تانک T-72B3 در روسیه
شاهکار نیروهای مسلح ایران در Army Games 2016/ استفاده عملیاتی از اسلحه و تانک ویژه ارتش روسیه +عکس
افتتاحیه مسابقات تانک بیاتلون با حضور تیم ایران

در بخش زره شاهد نصب کنتاکت ۵ بر روی این تانک هستیم. این زره اخیرا و در جریان جنگ در سوریه بر علیه نیروهای تروریستی نام و آوازه ای را برای خود دست و پا کرد. تانک تی ۹۰ ارتش سوریه که به این زره مجهز بود به صورت مستقیم هدف موشک آمریکایی ضد زره تاو ۲ قرار گرفت اما به لطف عملکرد موفق کنتاکت ۵ ، خدمه و تانک از این ضربه قوی جان سالم به در بردند.
نکته مهم درباره این تانک این مسئله است که در حال حاضر این تانک همچنان در حال تحویل به نیروهای مسلح روسیه بوده و تا آغاز تحویل انبوه تانک آرماتا، بخشی از ستون فقرات زرهی ارتش روسیه خصوصا در بخش غربی این کشور را تامین می کند.
همین که نیروهای ایرانی توانسته اند با تسلط کامل روی یک تانک با سامانه ها و سیستم های مختلف جدید، به خوبی از عهده بخش های مختلف مسابقه برآمده و به رقابتی سنگین با نیروهای نخبه بزرگترین ارتش های جهان همچون چین و روسیه بپردازند، نشان می دهد هر سلاح جدیدی همچون تانک تی ۹۰ نیز به سرعت می تواند در سرپنجه های زرهی کشورمان مورد استفاده عملیاتی قرار بگیرد.

با این اوصاف، حضور در این مسابقات مهم و بزرگ، علاوه بر آشنایی با سلاح های جدید و رقابت در کنار سایر ارتش های جهان، محکی جدی برای نیروهای ایرانی به شمار آمده و در بروزرسانی سطح آموزش ها و شناخت از نیروهای مسلح دیگر کشورها نقش بسیار مثبتی خواهد داشت.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=152442

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x