همین چند وقت پیش بود که اولین هتل از مجموعه هتلهای کریس تحت عنوان هتلهای پستانا CR7 راهاندازی شد؛ اولین شعبه در فونچال، زادگاهش و دومین شعبه هم در لیسبون افتتاح شد. مادرید و نیویورک هم دو شهر دیگری هستند که مجموعه هتلهای کریس رونالدو به زودی در آنجا افتتاح خواهند شد.
البته تنها خبر خوب برای رونالدو، خبر افتتاح هتلهایش در پرتغال نبود بلکه با ورود او به مادیرا، جایی که در آنجا متولد شده، اتفاق دیگری هم رخ داد و میگوئل البوکوئرکه، رئیس این منطقه جزیرهای، فرودگاه بینالمللی مادیرا را دستخوش تغییر و تحول کرد؛ البته نه زیرساخت این فرودگاه را بلکه فقط نام این فرودگاه را از فرودگاه بینالمللی مادیرا به فرودگاه «کریستیانو رونالدو» تغییر داد.
فرودگاه خطرناک کریس
اتفاقاً همین نامگذاری بود که توجه بسیاری از رسانههای دنیا را به این محل جلب کرد؛ جایی که در ۱۶ کیلومتری فونچال، جت شخصی کریس فرود آمده، یکی از ۱۰ فرودگاه خطرناک جهان است که پیشتر حوادث اسفناکی هم در آن رخ داده. تاریخ راهاندازی این فرودگاه مربوط به سال ۱۹۲۱ است ولی تا سال ۱۹۶۴ هیچ هواپیمای مسافربری به آن تردد نکرد؛ اولین بار سال ۱۹۶۴ بود که ۸۰ مسافر با هواپیما وارد این فرودگاه شدند و از همان موقع بود که خلبانها فهمیدند کار سختی برای فرود آمدن در این محل دارند. عمدهترین مشکلی که این فرودگاه در سالهای نخست داشت این بود که باند آن بسیار کوتاه و ۱۶۰۰ متر بود! نزدیک به ۲۰ سال بعد تازه تصمیم بر آن گرفته شد که طول باند پرواز فرودگاه مادیرا ۲۰۰ متر افزایش پیدا کند. البته از آنجا که این مسافت هم برای نشستن و بلندشدن هواپیما، مسافت تقریباً کمی بود رفتهرفته به طول باند اضافه شد تا اینکه سرانجام سال ۲۰۰۰ با انجام برنامهریزیهای مختلف طول باند این فرودگاه به ۲۷۸۱ متر رسید. شاید تنها نکته مثبت فرودگاه فعلی کریس رونالدو این باشد که ۱۸۰ پایه بتونی بالاتر از سطح دریا کار گذاشتند تا بتوانند به طول مسیر باند پرواز، اضافه کنند؛ پایههایی که بعداً در زمره زیباترین سازههای به کار رفته در فرودگاههای مختلف تبدیل شد.
وقتی باد وحشتناک میشود
موردی که این فرودگاه را وحشتناک جلوه میدهد موقعیت آن است؛ فرودگاه کریس بین کوه و دریا واقع شده و وزیدن بادهای شدید مانع از این میشود که خلبان بتواند به راحتی هواپیمایش را به زمین بنشاند. در واقع هر مسافری باید دلهره لحظه فرود در فرودگاه کریس رونالدو را به جان بخرد چون هواپیما چنان تکانهای شدیدی میخورد که بعضاً خلبانها مجبور میشوند چندبار ارتفاع را کم و زیاد کنند تا روی باند فرود بیایند. همانطور که در بارکد مشخص است با وجود اینکه خلبانهای خبرهای به فرودگاه کریس سفر میکنند باز هم فرودهای وحشتناکی در این فرودگاه دارند.
روزی که خیلیها مردند
۱۹ نوامبر ۱۹۷۷ بوئینگ ۷۲۷ قصد داشت در مادیرا به زمین بنشیند. با توجه به بارندگی و البته باد شدیدی که در حال وزیدن بود خلبان دید کافی برای نشستن روی باند پرواز با آن طول کم را نداشت؛ حاصل تکانهای شدید، فرود بدی شد و در نهایت ۱۳۱ نفر جان خودشان را از دست دادند. اگرچه این تنها حادثه فرودگاه سابق مادیرا و کنونی کریس رونالدو نبود ولی همان حادثه تلخ باعث شد مسئولان پرتغالی به این فکر بیفتند هر طور شده به طول باند این فرودگاه اضافه کنند.
منبع: خبر ورزشی
انتهای پیام/