تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

سنت های عجیب در نپال / از پدیده منسوخ چندشوهری تا سوءاستفاده جنسی از دختران در معابد

  • کد خبر : 151730
  • 08 مرداد 1395 - 1:24
سنت های عجیب در نپال / از پدیده منسوخ چندشوهری تا سوءاستفاده جنسی از دختران در معابد

در دنیای پیشرفته امروز، هنوز هم سنت های عجیب و غریبی در برخی کشورها مشاهده می شود.

به گزارش گروه بین الملل «کمال مهر»؛ به نقل از هافینگتن پست، رسم منفور چندشوهری یکی از سنت های عجیب در نپال است که هنوز هم در برخی مناطق اجرا می شود. در این پدیده، یک زن در آن واحد می تواند بیش از یک شوهر قانونی داشته باشد. این نظام ازدواج در جامعه نپال در برخی مناطق هیمالیا اجرا می شود. با این وجود، نسل جوان این کشور این نظام ازدواج را قبول ندارد.
چند شوهری دو نوع است: برادرانه و غیر برادرانه. در نوع برادرانه چندشوهری، تمام برادران در یک خانواده، یک زن مشترک اختیار می کنند. در نوع غیر برادرانه، گروهی از مردان از خانواده های مختلف که از لحاظ فکری به هم نزدیک هستند، با یک زن ازدواج می کنند. در جامعه نپال، نوع برادرانه چند شوهری هنوز هم در مناطق کوهستانی نزدیک به مرز تبت رواج دارد.
جادوگری، یکی دیگر از غم انگیز ترین پدیده ها در جامعه مدرن نپال است که بیشتر گریبانگیر زنان نپالی است. جادوگری یکی از خشونت های سنتی علیه زنان نپال است که در جای جای این کشور اجرا می شود و هنوز از سوی مراجع قضایی به عنوان یک اقدام غیرقانونی قلمداد نشده است. گفته می شود جادوگران نپالی با داشتن قدرت های جادویی درصدد آزار و اذیت مردم هستند. برخی زنان با سحر جادوگران از خانه و خانواده خود جدا می شوند. هنوز هیچ گونه اثبات علمی برای پدیده جادوگری وجود ندارد. جادوگران با سوءاستفاده از ناآگاهی زنان آنها را به دام می اندازند.
تبعیض طبقاتی نیز یکی دیگر از پدیده های زشت در این کشور است. دالیت ها (افراد تهی دست) در پایین ترین طبقه اجتماعی در نپال قرار دارند. حتی در آیین هندو آنها را «نجس» می خوانند. آنها اجازه ورود به معابد و همچنین دست زدن به مواد غذایی در مجامع عمومی و گردهمایی ها را ندارند. آنها حق ندارند از شیرهای آب و آب سردکن‌های عمومی استفاده کنند. دالیت ها از سوی ثروتمندان و اشراف نپال مورد ضرب و شتم قرار می گیرند.
«دیوکی» یکی دیگر از پدیده های عجیب در نپال است. این سنت هنوز در بسیاری از مناطق نپال اجرا می شود. در این سنت، یک دختر جوان به معبد هندو تقدیم می شود تا به زعم تقدیم‌کننده خود، شایستگی های مذهبی کسب کند؛ اما در واقع این دختران، به رقاصه ها و برده های جنسی حاکمان معابد تبدیل می شوند و موظف هستند آنچه از آنها خواسته می شود را به جا آورند. دولت نپال به طور رسمی این سنت را منسوخ اعلام کرده است؛ اما دختران همچنان برای کسب شایستگی های مذهبی خود را به معابد تقدیم می کنند!
از نکات جالب توجه و در عین حال عجیب بشر قرن بیست و یکم، وجود سنت‌هایی این چنین سخیف و ابتدایی در میان برخی جوامع بشری است. جوامعی که هموز هیچ نسبتی با عقلانیت و منطق برقرار نکرده‌اند و ترجیح داده‌اند در بربریت و جهالت اوقات خود را سپری کنند.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=151730

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x