تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

حزب‌‌الله لبنان، گروه مبارزی که به ارتشی کلاسیک تبدیل شد + تصاویر

  • کد خبر : 151620
  • 07 مرداد 1395 - 17:43
حزب‌‌الله لبنان، گروه مبارزی که به ارتشی کلاسیک تبدیل شد + تصاویر

یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل گفت: حزب‌الله هشتمین رتبه را از لحاظ قدرت موشکی در سطح جهان دارد.

 به گزارش گروه سیاسی«کمال مهر»؛ روزنامه‌ آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی پیرامون توان نیروی مقاومت حزب‌الله لبنان نوشت: حزب‌الله اینک یک قدرت نظامی منطقه‌ای با هزاران نیرویی است که با نبرد در میدان جنگ سوریه منسجم‌تر نیز شده‌اند.
بر اساس این گزارش، نیروهای حزب‌الله به مجهزترین تسلیحات هوشمند در دسترس چون نسل چهارم  موشک‌های هدایت شونده ضدتانک کورنت مجهز هستند. آن‌ها همچنین مجهز به پهپاد، توپخانه و تانک نیز هستند.
الیاس هانا ژنرال بازنشسته لبنان و مدرس دانشگاه آمریکایی بیروت در این زمینه گفت: حزب الله در سال ۲۰۰۶  یک گروه شبه نظامی بود اما اینک ارتشی کلاسیک است.
این روزنامه با اشاره به درگیری‌های حزب الله و اسرائیل نوشت: حزب الله لبنان ۱۰ سال قبل ۴۰۰۰ موشک برد کوتاه را به اسرائیل شلیک کرد اما اینک این گروه ۱۰۰ هزار راکت چون جنگ افزارهای برد متوسط با کلاهک‌های جنگی بزرگتری که قادرند هر نقطه از اسرائیل را هدف قرار دهند، دارد.
حزب‌‌الله لبنان، گروه مبارزی که به ارتشی کلاسیک تبدیل شد + تصاویر
فرماندهان ارشد اسرائیلی در این باره گفتند: حزب‌الله تهدیدی بسیار بزرگتر به نسبت ۱۰ سال قبل علیه اسرائیل است و تهدیدهای حماس در غزه به نسبت حزب‌الله بی اهمیت است. ژنرال ایزنکوت رییس ستاد مشترک اسرائیل در اوایل سال جاری با توجه به ایجاد تاخیر در برنامه‌های اتمی ایران به واسطه برجام، حزب‌الله را دشمن اصلی اسرائیل نام نهاد.
فرماندهان ارشد اسرائیل می‌گویند، حزب الله دهه گذشته دهکده‌های جنوب لبنان را به پایگاه‌های مخفی همراه با پرتاب‌کنند‌ه های موشکی مبدل نموده است که بسیاری از آن‌ها از راه دور هدایت می‌شوند. یکی از فرماندهان چترباز اسرائیل نیز که در نبرد سال ۲۰۰۶ با حزب‌الله حضور داشت، گفت: حزب‌الله یک گروه، سازمان یا جنبش نیست بلکه یک ارتش است. نبرد بعدی با آن‌ها نبرد دشواری و سختی خواهد بود و آن‌ها نیز این را می‌دانند.
واشنگتن پست در خاتمه این گزارش با اشاره به رجز خوانی‌های طرفین به ذکر سخنان سایمون ابو فاضل پرداخت. ابوفاضل تحلیگر لبنانی پیش بینی کرد که در نبرد بعدی حزب‌الله خسارات سنگینی را بر شهرها، نیروگاه‌ها و فرودگاه‌های اسرائیل وارد می‌کند. وی افزود: موشک‌های حزب‌الله در نبرد جدید با اسرائیل، عذاب‌آور خواهند بود. این درگیری، نبرد برد و باخت نیست، بلکه نبردی با بمباران‌ها و تخریب‌های دو طرفه خواهد بود.
حزب‌‌الله لبنان، گروه مبارزی که به ارتشی کلاسیک تبدیل شد + تصاویر
وبگاه شبکه B.B.C نیز چندی قبل در تحلیلی پیرامون وضعیت نیروهای مقاومت حزب‌الله لبنان نوشت: در پی جنگ یک ماهه حزب‌الله لبنان با اسرائیل در جولای ۲۰۰۶، این گروه نظامی با بازسازی خود به یکی از قدرتمندترین گروه‌های شبه نظامی در خاورمیانه مبدل شده است. حزب‌الله در ۱۰ سال گذشته نه تنها نفوذ داخلی خود را افزایش داده، بلکه در نبرد داخلی سوریه نیز حضور دارد.
B.B.C با اشاره به تغییرات سیاسی در حزب‌الله نوشت: حزب‌الله از یک حزب با قدرت محدود به یک وزنه سیاسی نیرومند مبدل شده و در سال ۲۰۰۸ به دنبال برخی فعل و انفعال‌های نظامی توانست در کابینه لبنان حق رای و تو را به‌دست یابد. حزب‌الله به مدت دو سال از حق وتوی خود استفاده کرد تا مانع انتخاب رییس جمهوری که مورد علاقه‌ای نبود، شود.
وحشت اسرائیل از توان موشکی حزب‌الله
یکی از اسناد سری آمریکایی منتشر شده در ویکی لیکس نشان می‌دهد یکی از مقامات عالی رتبه موساد بیم آن دارد که در صورت آغاز جنگ مجدد بین حزب الله و اسرائیل، حزب‌الله تلاش خواهد کرد روزانه ۲۰۰ موشک به تل‌آویو شلیک کند.
حزب‌‌الله لبنان، گروه مبارزی که به ارتشی کلاسیک تبدیل شد + تصاویر
توان نظامی حزب‌الله در چه میزان است
روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم در گزارشی درباره توانمندی‌های حزب‌الله چنین می‌نویسد: یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی که حزب‌الله بر آن تمرکز کرده، افزودن توان سامانه‌های موشکی است که شامل ۷۰ هزار موشک می‌شود که به طور جدی و حقیقی تهدیدی مستقیم برای جبهه داخلی اسرائیل محسوب می‌شود. بر اساس ارزیابی‌های اسرائیلی، اکثر این موشک‌ها موشک‌های کوتاه برد هستند و در حدود ۵۰۰۰ موشک دیگر نیز بردی تا ۲۵۰ کیلومتر را دارند، این موشک‌ها می توانند تل‌آویو و اطراف آن را هدف قرار دهند، ۴۰۰ موشک دوربرد نیز در اختیار حزب‌الله است که می‌تواند سراسر خاک اسرائیل را هدف قرار دهند.
این روزنامه عبری در ادامه به نقل از سازمان‌های امنیتی اسرائیلی می‌نویسد که حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ توانایی پرتاب موشک‌هایی را به منطقه غوش دان (تل‌آویو و اطراف آن) داشت که می‌توانستند کلاهک‌هایی به وزن حداقل ۳۰۰ کیلوگرم را حمل کنند، و امروز می‌تواند ده‌ها برابر این تعداد موشک را به مرکز اسرائیل شلیک کند.
حزب‌‌الله لبنان، گروه مبارزی که به ارتشی کلاسیک تبدیل شد + تصاویر
حزب‌الله تعدادی موشک اسکاد در اختیار دارد که نسبتا از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند. این موشک‌ها توانایی هدف قرار دادن تمامی تاسیسات زیربنایی ملی و نظامی اسرائیل از جمله فرودگاه‌ها، اردوگاه‌های نظامی، مراکز فرماندهی و اتاق‌های عملیات ارتش را دارند. بر اساس ارزیابی‌های موسسه امنیتی اسرائیل اگر تغییری در روش کار حزب‌الله رخ ندهد، این عضو جبهه مقاومت می‌تواند عملا تا پنج سال آینده صدها موشک با دقت بالا در اختیار بگیرد.
اسرائیلی‌ها می‌گویند که حزب‌الله موشک‌های پیشرفته زمین به دریا نظیر یاخونت روسی در اختیار دارد
از لحاظ نیروی انسانی نیز برآوردهای اسرائیلی‌ها حاکی از آن است که حزب الله دست کم بین ۵۰ تا ۷۰ هزار نیروی نظامی تازه نفس و آماده به رزم در اختیار دارد. شمعون شابیرا در این باره می‌گوید: نیروهای حز‌ب‌الله در همه زمینه‌ها خبرگی لازم را دارند. در کنار امکانات پیشرفته نظامی توانایی بالای آنها قدرتی مضاعف به آنها داده است. آنها متخصصان دریایی، غواص‌های خبره، نیروهای خبره در امور هوایی، نیروهای مراقب و امنیتی در اختیار دارند. همچنین نیروهایی امنیتی در اختیار دارند که خیلی خوب عبری می‌دانند و تاسیسات امنیتی بسیار پیشرفته‌ای در اختیار دارند.
حزب‌‌الله لبنان، گروه مبارزی که به ارتشی کلاسیک تبدیل شد + تصاویر
امکانات امنیتی آنها در جنگ ۳۳ روزه به خوبی محک خورد. این در حالی است که هزاران نیروی ذخیره نیز در استخدام حزب‌الله هستند که این گروه می‌تواند به روی آنها حساب ویژه‌ای باز کند. حزب‌الله همچنین بر جنوب لبنان کاملا تسلط دارد و مرزهای خود با اسرائیل را کاملا تحت کنترل خود در آورده است. اما برآوردهای ناتو تاکید می‌کند که قدرت حزب‌الله به ۶۵ هزار نیروی سازماندهی شده می‌رسد که ۱۵ هزار نفر از آنها نظامی و آموزش دیده هستند و بقیه ارتش مردمی قوی و آموزش‌دیده و مجهز هستند، اما نخبه نیستند، ولی ایمان‌شان بسیار قوی است به همین علت بین نیروهای نظامی و مردمی تفاوتی وجود ندارد.
اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد، تعداد موشک‌های حزب‌الله در بخش کاتیوشا ۴۰ هزار فروند تخمین زده می‌شود که در جنگ ۲۰۰۶ نزدیک به ۴ هزار فروند به اسراییل شلیک شد
نوعم تیفون یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل طی سخنرانی درباره آمادگی‌های رژیم صهیونیستی برای جنگ‌های آینده، به احتمال جنگ زمینی با حزب الله اشاره و تاکید کرد که این رژیم نمی‌تواند روزها و هفته‌ها حجم فراوان موشک‌های حزب‌الله را تحمل کند. این درحالی است که ژنرال گولان جنگ زمینی با حزب‌الله را در هر گونه رویارویی درآینده بعید دانسته است.
حزب‌‌الله لبنان، گروه مبارزی که به ارتشی کلاسیک تبدیل شد + تصاویر
تیفون گفته است که درصورت آغاز جنگ با حزب‌الله در آینده، ارتش این رژیم از راه زمینی وارد روستاها و مناطقی که نیروهای حزب‌الله در آن جا مستقر است، خواهد شد
سایت خبری العالم نوشت: اهمیت مواضع تیفون از آن جهت است که وی مسئول موافقت با طرح‌های عملی برای میدان جنگ در لبنان و نیز مسئول آماده کردن همه گروه‌هایی است که باید درجنگ آتی و احتمالی ضد حزب‌الله از آنان استفاده شود. علیرغم تاکید این فرمانده صهیونیستی مبنی براینکه ارتش این رژیم آماده نبرد با حزب‌الله است، وی درعین حال تاکید کرد که این ماموریت بسیار پیچیده است و اغلب نیروهای نظامی و ذخیره ارتش صهیونیستی، جنگ در لبنان را تجربه نکرده‌اند ، مساله‌ای که بر اهمیت آموزش‌ها و مانورها می‌افزاید؛ با این حال این مساله با توجه به کمبودهای مالی که ارتش از آن رنج می‌برد ، در نوع خود آسان نیست.
تیفون درباره قدرت موشکی حزب‌الله گفت: این گروه از لحاظ قدرت موشکی و در اختیار داشتن موشک‌ها و راکت‌ها در جهان در رتبه هشتم است، و همچنین زرادخانه‌ای را از انواع راکت‌ها در اختیار دارد. وی افزود، حزب‌الله درجنگ آینده تصمیم دارد که مواضع این رژیم را با استفاده از این موشک‌ها که در ۲۰۰ پایگاه و روستا درجنوب لبنان و اغلب آنان در اماکن و منازل مدنی وجود دارد، فلج کند.
تیفون با اشاره به آمادگی حزب‌الله برای جنگ، تاکید کرد که آنچه ثبات امنیتی موقت در جبهه نبرد با لبنان را حفظ می‌کند ، نبود تمایل از سوی حزب‌الله به ویژه دراین مرحله برای ورود به جنگ با این رژیم است. وی همچنین تاکید کرد که آمادگی از سوی طرف مقابل همچنان وجود دارد، چرا که حزب‌الله به طور ثابت سلاح‌های روسی از جمله موشک‌های زمین به هوا و موشک‌های ضد ناو را از سوریه دریافت می‌کند.
حزب‌‌الله لبنان، گروه مبارزی که به ارتشی کلاسیک تبدیل شد + تصاویر
تیفون با بیان اینکه توان حزب‌الله از آمادگی مبارزه مستقیم فراتر رفته، گفت: حزب‌الله گروهی زیرک و شبیه به سپاه پاسداران ایران است؛ این گروه مانند ایران وارد دنیای سایبر شده و در حال استفاده از پهپاد است، و اخیرا هم هم وارد دنیای فناوری‌های پیشرفته شده؛ به همین دلیل حزب الله دشمنی بسیار خطرناک است.
کوبی باراک رئیس بخش فن‌آوری و لجستیک ارتش رژیم صهیونیستی هم درباره زرادخانه موشکی حزب‌الله اظهار داشت که این گروه، تجهیزاتی در اختیار دارد که می‌تواند با دقت اهدافی را مانند پایگاه‌های نظامی، ایستگاه برق در شهر الخضیره در شمال فلسطین اشغالی، یا ساختمان وزارت جنگ در تل آویو یا فرودگاه بن گوریون، هدف قرار دهد.
گزارش از حمیدرضا قربانی
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=151620

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x