تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

کشف عتیقه‌های ۵۰۰۰ ساله‌ از قاچاقچیان در اردکان+تصاویر

  • کد خبر : 151257
  • 05 مرداد 1395 - 15:32
کشف عتیقه‌های ۵۰۰۰ ساله‌ از قاچاقچیان در اردکان+تصاویر

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان اردکان در نشست خبری از فروپاشی دو باند قاچاق عتیقه در این شهرستان و کشف ۴۵ قطعه اشیاء باستانی با قدمت‌هایی بین ۴۵۰ تا پنج هزار سال خبر داد.

 

به گزارش«کمال مهر»؛؛ به نقل از اردکان گویا، سرهنگ “سید رضا صادقیان” در جمع خبرنگاران با اشاره ی به جزئیات چند فقره پرونده مکشوفه عتیقه‌جات در این شهرستان، گفت: در طی ماه گذشته، سه پرونده در خصوص کشف اشیاء عتیقه باستانی، حفاری غیر مجاز و کشف اشیاء قدیمی در شهرستان در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری و اطلاع رسانی به موقع مردم شریف اردکان و تیزهوشی و اقدام به موقع مامورین پلیس آگاهی، کلانتری و پلیس اطلاعات شهرستان اردکان، دو باند قاچاقچیان عتیقه متلاشی و در همین رابطه موفق به کشف ۴۵ قطعه اشیاء قدیمی باستانی در اماکن تاریخی شهرستان اردکان شدیم.

این مقام مسئول قدمت آثار ضبط شده از این تاراجگران تاریخی را بر اساس نظر کارشناسان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ۴۵۰ تا ۵۰۰۰ سال عنوان کرد و افزود: برخی از آثار تاریخی مکشوفه مربوط به قبل از میلاد مسیح، دوران قبل از اسلام و برخی مربوط به حدود ۴۵۰ سال قبل است که از یک نفر اتباع بیگانه که قصد فروش آنها را داشت کشف و ضبط و تحویل مقامات قضایی شد.

وی تصریح کرد: در این پرونده ۴۵ فقره اشیاء عتیقه کشف شد که در بین آنها ۹ عدد پیکان مربوط به عصر آهن و قریب  ۳۵۰۰ سال پیش، یازده قطعه سر پیکان، هفت حلقه النگو کوچک ، یک حلقه النگو تاریخی بزرگ و یک حلقه النگو پهن، شش عدد کاسه مسی، سه عدد زنگوله، دو عدد سه پایه که بین ۳ تا ۵ هزار سال قدمت دارد، همچنین یک عدد سینی کوچک، یک عدد سورمه‌دانی متعلق به ۲۵۰۰ تا چهار هزار سال پیش، بشقابی با ۴۵۰ سال قدمت و استوانه ای برنجی متعلق به عهد ساسانی، دیده می‌شود.

صادقیان در مورد پرونده حفاری غیرمجاز در این شهرستان نیز گفت: حفاری‌های غیرمجاز در محلات قدیمی و بافت تاریخی شهر اردکان صورت گرفته بود که با تیزهوشی ماموران نیروی انتظامی و اطلاعاتی شهرستان اردکان، ابزارهایی مانند فلزیاب از متهمان کشف و دستگیرشدگان تحویل مراجع قضایی شدند.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان اردکان با اشاره به پرونده‌ای مربوط به خروج اشیاء قدیمی سرقت شده از ابینه تاریخی شهرستان، اظهار کرد: متهم پرونده به دنبال عملیات شناسایی ماموران آگاهی و اطلاعاتی شهرستان اردکان، دستگیر و به مقامات قضایی ارجاع داده شد.

وی با بیان این که همکاری‌ها و گزارش‌های مردمی، نقش بسیار تاثیرگذاری در کشفیات نیروی انتظامی دارد، خاطرنشان کرد: در کشفیات اخیر و در رابطه با این سه مورد پرونده، پنج نفر متهم دستگیر شده‌اند که دو نفر از آنها اتباع بیگانه و سه نفر دیگر از افراد بومی شهرستان بوده‌اند.

سرهنگ صادقیان در پایان نیز با اشاره به نقش رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و پلیس، گفت: هر قدر روابط پلیس و مردم قوی‌تر باشد، ماموریت و وظایف پلیس نیز بیشتر و موفق‌تر خواهد بود.

 

انتهای پیام/ م

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=151257

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x