تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

عفو بین الملل: متهمان کودتا در ترکیه شکنجه و آزار جنسی شدند

  • کد خبر : 150879
  • 04 مرداد 1395 - 17:09
عفو بین الملل: متهمان کودتا در ترکیه شکنجه و آزار جنسی شدند

سازمان عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرد مدارکی در دست است که شکنجه و آزار جنسی بازداشت شدگان کودتای ترکیه را اثبات می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل«کمال مهر»؛ به نقل از میدل ایستِی؛ سازمان عفو بین الملل، آمنستی، در گزارشی که روز یکشنبه منتشر کرد آورده است: مدارک موثقی به دست آمده که نشان می‌دهد افرادیکه در ارتباط با کودتای ۱۵ ژوئیه (۲۵ تیر) ترکیه بازداشت شده‌اند، از سوی نیروهای دولتی تحت شکنجه و تجاوز قرار گرفته‌اند.
آمنستی، که مقر آن در لندن است، اعلام کرد: به دنبال کودتای نافرجام ترکیه، پاکسازی وسیعی میان مضنونان این حادثه صورت گرفت و چند هزار نفر به اتهام دست داشتن در کودتا بازداشت شدند. این افراد در اماکن متعددی که برخی بازداشتگاه‌های رسمی ترکیه نیستند نگهداری می‌شوند و خبرهای زیادی از ضرب و شتم و حتی آزار جنسی آنها به بیرون درز کرده است. از زمان خنثی کردن طرح کودتا، بیش از ۱۰ هزار نفر در ترکیه بازداشت شدند و دولت “رجب طیب اردوغان،” رئیس جمهور ترکیه، باید امکان دسترسی بازرسان بین المللی را به این افراد مهیا کند.
در بخش دیگری از این گزارش، آمنستی مراتب نگرانی خود را از وضع نابسامان نیروهای پلیس بازداشت شده در ترکیه ابراز کرده است. این افراد در شرایطی بسیار بد به سر می‌برند و غذا، آب و یا درمان‌های پزشکی از آنها دریغ می‌شود. کتک زدن و آزار جنسی نیز بخش دیگری از رفتارهایی است که به این بازداشت شدگان تحمیل می‌شود.
دو وکیل مدافع در آنکارا که وضع افسران عالی رتبه بازداشت شده کودتا را پیگیری می‌کنند، کتک خوردن با باتون و آزار جنسی موکلان خود را تایید کرده‌اند. یک منبع دیگر فاش کرد ۶۵۰ تا ۸۰۰ سرباز از تمام ایستگاه‌های پلیس در آنکارا بازداشت شده‌اند که دست‌کم بر روی بدن ۳۰۰ نفر از آنها جای ضرب و شتم به چشم می‌خورد.
یک مقام دولتی که خواست نامش فاش نشود مدعی شد گزارش آمنستی درمورد شکنجه بازداشت شدگان کودتا نادرست است و این افراد به دلیل آنکه عامل کشته شدن حدود ۲۵۰ غیرنظامی هستند، شایسته رفتار نرم و همراه با عطوفت نیستند.
رجب طیب اردوغان تعداد کل بازداشت شدگان را ۱۳ هزار و ۱۶۵ نفر اعلاک کرده بود که در میان انها ۸ هزار و ۸۳۸ سرباز، ۲ هزار و ۱۰۱ قاضی، هزار و ۴۸۵ پلیس و ۶۸۹ شهروند غیرنظامی حضور داشتند.تاکنون دست‌کم ۱۲۳ فرمانده عالی رتبه نظامی ترکیه نیز به زندان فرستاده شده‌اند.
آمنستی اعلام کرد: اینکه ترکیه به دلیل نگرانی از تکرار کودتا و هرج و مرج در کشور، قوانین حقوق بشر را درمورد بازداشت شدگان زیر پا بگذارد به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=150879

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x