تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

فرار مرد افغان پس از برده‌داری ۱۸ ماهه

  • کد خبر : 150383
  • 03 مرداد 1395 - 0:19
فرار مرد افغان پس از برده‌داری ۱۸ ماهه

صبح روز سه شنبه، ۲۹ تیرماه پسر ۱۹ ساله افغانی به نام جمیل همراه دایی اش وارد شعبه نهم دادسرای جنایی تهران شد و گفت مردی که هموطنش است، او را به بهانه کار ۱۸ ماه به اسارت گرفته بود.

به گزارش گروه وبگردی «کمال مهر»؛؛ وی در توضیح ماجرا به قاضی سهرابی گفت: یک و نیم سال قبل به صورت غیرمجاز برای کار به ایران آمدم. همان ابتدا به خانه دایی ام در تهران رفتم تا برای من کاری فراهم کند، اما او گفت کاری سراغ ندارد. هر چند نمی توانم فارسی حرف بزنم با این وجود به یکی از میدان‌های تهران رفتم که کارگران افغان زیادی آنجا بودند. لحظاتی بعد مردی افغان از داخل اتوبوسی پیاده شد و با چندین کارگر حرف زد و آنها را سوار اتوبوس کرد.

بعد به سراغ من آمد و گفت برای من هم کار خوبی در شهرستان ساوه سراغ دارد. از آنجایی که او هم افغانی بود، به او اعتماد کردم و سوار شدم. او که خودش را نسیم معرفی کرد، مرا به باغی حوالی ساوه برد و قرار شد از صبح تا شب آنجا کار کنم. چند ماهی بدون اینکه پولی بگیرم، کار کردم تا اینکه از نسیم خواستم حقوقم را بدهد تا به افغانستان بفرستم، اما نسیم نه‌‌تنها پولی به من نداد، بلکه مرا به شدت کتک زد و گفت اگر یک بار دیگر درباره حقوقم با او حرف بزنم، مرا خواهد کشت. نسیم تلفن همراهم را به زور از من گرفت تا نتوانم با دایی یا دوستانم تماس بگیرم و پس از اینکه دستمزد کار چند ماهه مرا از صاحب باغ گرفت، مرا به کرمان برد و آنجا در باغی مرا مجبور به کار کرد. او هر چند روز یک بار مرا به شدت کتک می‌زد.

از ترس به او اعتراضی نمی کردم و کسی را هم نمی شناختم تا به او پناه ببرم تا اینکه تصمیم گرفتم، فرار کنم، اما نسیم متوجه شد و مرا به شدت کتک زد. پس از این فهمیدم او با خانواده‌ام در افغانستان و دایی ام در ایران تماس گرفته تا از آنها اخاذی کند. به هر حال هفت ماهی در باغ‌های کرمان کار کردم بدون اینکه پولی بگیرم. بعد هم مرا به شهرستان تاکستان قزوین منتقل کرد تا اینکه روزی به صاحب باغ پناه بردم و موضوع را برای او شرح دادم. نسیم وقتی متوجه شد موضوع را به صاحب باغ گفته‌ام از ترس فرار کرد و صاحب باغ موضوع را به دایی ام در تهران خبر داد تا اینکه روز قبل دایی ام به تاکستان آمد و مرا با خودش به تهران آورد.

دایی شاکی هم گفت: پس از اینکه پسر خواهرم به صورت غیر قانونی وارد ایران شد، چند روزی خانه ما بود تا اینکه روزی تلفنی به من گفت همراه یکی از هموطنانم برای کار به ساوه رفته است. مدتی از او خبری نبود تا اینکه مردی افغان با من تماس گرفت و گفت، جمیل را گروگان گرفته است و برای آزادی اش باید ۲ میلیون تومان بپردازم. مرد آدم‌ربا حتی با پدر جمیل هم در افغانستان تماس گرفته بود . پس از این من به اداره پلیس رفتم و شکایت کردم، اما هیچ ردی از متهم پیدا نکردیم تا اینکه چند روز قبل مردی با من تماس گرفت و گفت جمیل در باغی در تاکستان مشغول به کار است. من بلافاصله به تاکستان رفتم و فهمیدم نسیم ۱۸ ماه به عنوان سرکارگر خواهرزاده‌ام را به اسارت گرفته و دستمزد او را بالا کشیده است. پس از طرح این شکایت، پرونده به دستور قاضی سهرابی برای رسیدگی و تحقیقات بیشتر در اختیار کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی قرار گرفت.

منبع: روزنامه جوان

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=150383

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x