تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

نمایشگاهی با نمادهای شیطان‌پرستی و جن‌زدگی در تهران +عکس

  • کد خبر : 150258
  • 02 مرداد 1395 - 18:42
نمایشگاهی با نمادهای شیطان‌پرستی و جن‌زدگی در تهران +عکس

در گالری «طراحان آزاد» تابلوهایی با نمادهای شیطان‌پرستی و جن‌زدگی از جمله گرگ ماده در حال شیر دادن، اژدهایی با دُم تیز و فرشته‌ برهنه دیده می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی «کمال مهر»؛، موضوع «زن» یکی از محورهایی است که برخی از کسانی که در عرصه هنر فعالیت‌ دارند آن را دست‌مایه آثار خود قرار داده و به شکل‌های مختلف به آن می‌پردازند.

در آثار هنرمندان شرقی عموما «زن» کانون عشق و محبت و زیبایی بوده اما در مقابل در آثار هنرمندان غربی از «زن» به عنوان نماد برهنگی استفاده می‌شود.

اخیرا نمایشگاه «شیرزن» در گالری «طراحان آزاد» برگزار شده و این گونه با جایگاه زن نگریسته است که «جهان امروز نیروی زایش و آفرینشِ اندیشه و عشق او را تقلیل می‌دهد و برخلاف رویه صلح، این بار او همچون جنگاوری با ابزار خشونت بقا را پیگیری می‌کند.»

این آثار مربوط به «نجوا عرفانی» است در بیانیه معرفی این نمایشگاه آمده است: «ایزدبانو در این مجموعه، زن امروز خاورمیانۀ در حال جنگ است؛ جایی که اسطوره های جنگ و صلح، آفرینش و مرگ از آن سربرآورده اند. زنِ آثار این هنرمند در حالت مسخ شدگی و سرگردانی، گاه به هیات نیمه حیوانی در می‌آید و از موقعیت انسانی خویش دور می‌شود.

نگاه کردن به آثار این هنرمند به ما گوشزد می‌کند: آن هنگام که آفرینش تمام می شود، شروع نبرد است».

نمایشگاهی با نمادهای شیطان‌پرستی و جن‌زدگی در تهران +عکس

درباره این نمایشگاه با چند نفر از هنرمندان پیشکسوت گفت‌وگویی صورت گرفت که یکی از کارشناسان اظهار داشت: «تصاویر این نمایشگاه کمی ناهنجار هستند و به خصوص راجع به زن طبایع منفی دارد و از لحاظ تکنیک هم یک کلاژ ناموزون به نظر می‌آید».

در ادامه کارشناس دیگری در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان داشت: «در این آثار نمادهایی یونانی نهفته است که می‌توان به اثری که در آن از شیر یک گرگ را می‌خورند و همچنین اژدهایی که دُم نوک تیز دارد، اشاره کرد. این نگاه یونانی و جن‌زده است. اینها جن هستند. وقتی موجودات را از حقیقت جایگاه خودش خارج می‌کند و این‌گونه بهم می‌ریزد، تحت تأثیر توهمات موجودات دخانی است.»

وی درباره جایگاه فکری نقاش این تابلوها، گفت: «اسلام که در این آثار تعطیل است حتی پایه فکری درستی ندارد. تحت تأثیر تفکر جن زدگی یونان است. غیر از اینکه تولید حس نمی‌کند و اطلاعات شفاف نمی‌دهد و فضا ندارد. مخاطب را وارد حیطه تفکری یا فضای تنفسی فرهنگی نمی‌کند.»

نمایشگاهی با نمادهای شیطان‌پرستی و جن‌زدگی در تهران +عکس

در این تصویر فرشته برهنه دیده می‌شود که نمادی از شیطان‌پرستی است

این پیشکسوت نقاشی یادآور شد: «این تابلوها ملغمه‌ای از تفکر یونان با یک سری از نوستالوژی‌های ایران بدون اسلام است. حال و هوای دین در این کدها دیده نمی‌شود. اینکه یک فرشته بالای کار بگذارند، دین نیست. شیطان‌پرست‌ها هم از این عنصر انسانی بالدار زیاد استفاده می‌کنند. ضمن اینکه ما فرشته برهنه نداریم و این اثرات تفکرات یونان است.»

نمایشگاهی با نمادهای شیطان‌پرستی و جن‌زدگی در تهران +عکس

در این تصویر گرگ ماده‌ای را نشان می‌دهد؛ چند تصویر از جنیان که از این گرگ تغذیه می‌کنند نیز وجود دارد

وی درباره نمایش سلاح‌های سرد و گرم در این تابلوها اظهار داشت: «در تصویرها شمشیر و هفت‌تیر دیده می‌شود که ملغمه‌ای از تفکر یونان با موضوعات روز است.»

این کارشناس در خصوص جایگاه زنان در این آثار خاطرنشان کرد: «در این تابلوها چون برهنگی هست، می‌خواهند آن را به زنان وصل کند. وگرنه ربطی به زن ندارد و موضوع زنانه نیست. زن یک تعریفی دارد اگر تصویر کماندوی زن نقاشی شود، ممکن است آن کماندو باشد اما زن نیست؛ ممکن است یک زنی بی‌رحم و خشن باشد اما زن‌ها بی‌رحم نیستند. وقتی هنرمندی می‌خواهد درباره زن اثری بکشد، باید سایه ویژگی‌های مطلق زن روی کارها باشد. یا باید از دید غربی‌ها نگاه کرد یعنی زن، نماد برهنگی باشد. یا در فرهنگ شرقی به طرف محبت و عشق و صمیمیت و زیبایی مشاهده کرد. در این آثار هیچ احساس لطافتی وجود ندارد اینکه صورت یک زن را در تابلو بکشند، تصویری از زن نیست.»

نمایشگاهی با نمادهای شیطان‌پرستی و جن‌زدگی در تهران +عکس

در این تصویر پرتره‌ای از زن و همچنین یکی از شاه قاجار دیده می‌شود که نوستالوژی تاریخ ایران است

وی یادآور شد: «زن یک فرهنگ، تفکر و روحیه است. هیچ کدام در این نمایشگاه نیست مثلاً جنس مؤنثی که در داعش است، زن نیست؛ او یک مریض است شبیه زن. باید حداقل مفاهیم عام زن استفاده شود طوری که هر زنی به آن نگاه کند در آن حیطه جایگاه خودش را یابد.»

این  کارشناس هنر گفت: «این کارها خیلی به هم ریخته است؛ کسی که این کارها را کشیده معیاری ندارد که با او پای صحبت‌ بنشینیم. حتی اگر به او بگوییم این کار خلاف مردانگی است، می‌‌گوید مرد چی هست؟!! متأسفانه دانشجویان ما را به سمت بی‌مسئولیتی برده‌اند و هر چیزی که می‌خواهند به تصویر می‌کشند.»

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=150258

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x