تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

درآمدزایی سمیرا از ۱۵ گاو و گوساله+تصاویر

  • کد خبر : 150180
  • 02 مرداد 1395 - 1:58
درآمدزایی سمیرا از ۱۵ گاو و گوساله+تصاویر

مانند هر بانوی موفق روستایی دیگر که از هر انگشتشان هنری می ریزد از شیر تولید شده، پنیر، دوغ، ماست و کره تهیه می کند و با فروش این محصولات لبنیاتی ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان به دست می آورد،

به گزارش «کمال مهر»؛ به نقل از رودآور، لبیک گفتن به ندای رهبری زن و مرد، دختر و پسر، پیر و جوان نمی شناسد، اگر بخواهی ولایی باشی هرجا می شود در دورترین روستاها و یا در مرکز شهر تفاوتی ندارد.

شأن آباد یکی از دورترین روستاها از نظر مسافت نسبت به مرکز تویسرکان است، با ۴۷ کیلومتر مسافت، روستایی که اهالی آن چه از نظر فرهنگی و چه از نظر علمی و اقتصادی برخوردار از افراد توانمند است.

و اما سایت خبری رودآور در راستای تعهد خود برای معرفی الگوهای موفق اقتصاد مقاومتی در سطح شهرستان به سراغ بانوی نمونه شأن آبادی رفته است.

سمیرا مردای، بانوی موفق روستایی است، او که در یک خانواده متدین و پر جمعیت ۱۲ نفره بزرگ شده و در سایه تلاش های والدین خود، خوب می داند که چگونه باید بر روی پای خود بایستد، خواهرهایش متأهل شده اند و او امروز در یک خانواده هشت نفره زندگی می کند.

به دیدارش که می رویم چادر به سر به استقبال می آید، با روی خوش، مثل بقیه اهالی، چندماهی است که ۲۰ میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی تویسرکان برای سر و سامان دادن به دامپروری خود دریافت کرده است و امروز با بخشی از این وام چند گاو خریداری کرده و با بخشی دیگر به تعمیر و بهسازی محل نگهداری گاو و گوسفندهای خانواده پرداخته است.

سمیرا ۱۵ گاو و گوساله دارد که نگهداری از آن ها را به همراه خانواده خود انجام می دهد، ۵۰ رأس گوسفند و زمین زراعی نیز دارند، سایر اعضا خانواده به گوسفندها و مزارع رسیدگی می کنند و شاید این سمیرا است که به تنهایی به نگهداری از گاوها می پردازد.

به گفته او اگر گاوهایش را سالانه به فروش برساند، می تواند درآمدی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی داشته باشد، اما نگهداری از گاوها را بیشتر می پسندد، هر چند که سالانه ۱۵ میلیون تومانی برای هزینه نگهداری از جمله خرید علوفه آن ها صرف می شود، اما او مانند هر بانوی موفق روستایی دیگر که از هر انگشتشان هنری می ریزد از شیر تولید شده پنیر، دو، ماست و کره تهیه می کند و با فروش این محصولات لبنیاتی ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان به دست می آورد، در حقیقت این گونه کار کردن را بیشتر دوست دارد.

با تسهیلاتی که گرفته یکی یکی محل نگهداری دام های خود را تعمیر می کند اما نه به تنهایی بلکه همانند سایر روستاییان همراه با خانواده خود، پدر و مادر و خواهرانش هم به او کمک می کنند.

هزینه این روزهای برای نگهداری دام هایش افزایش یاقته، در زمستان این هزینه ها با توجه به افزایش خرید علوفه بیشتر می شود، بیماری های دامی نیز گاه گاهی دام هایش را تهدید کرده اند، اما او برای جلوگیری از بیمار شدن دام ها به ویژه تب برفکی که این روزها گفته می شود در استان همدان گریبان گیر دام ها شده و البته کنترل نیز شده، تمامی دام های خود را واکسینه کرده است.

با وجود اینکه در روستایی دور دست زندگی می کند و شاید گاهی با درس خواندن دختران روستایی مخالفت شود اما او تا دیپلم درس خوانده و خواهرش نیز دارای مدرک فوق لیسانس حقوق است و به او در زمینه گاوداری کمک می کند.

از فروش محصولات لبنیاتی تهیه شده به دستان خود و خانواده اش، خرج و مخارج نگهداری دام ها فراهم می شود و اندک سرمایه ای را نیز برای توسعه گاوداری سنتی جمع آوری می کند.

سمیرا از بانوان روستایی که دوشادوش مردان کار می کنند حرف ها برای گفتن بسیار دارد و از اینکه هر کسی نسبت به نظام تعهدی دارد.

زندگی روستاییان سخت می گذرد، برای تحصیل مسافت های طولانی طی می کنند، برای تأمین آب با مشکلات دیگر، خرید علوفه ها که گاه به گاه قیمت هایش بالا و پایین می شود، اما افرادی همچون سمیرا تنها به فکر آباد کردن روستا و دیار خود هستند تا کمی از روند رو به رشد مهاجرت به شهرها را کاهش دهند.

به گفته سمیرا اقتصاد مقاومتی آن طور که در نظر رهبر انقلاب است را می توان تنها در عمل و پیاده سازی طرح های خلاقانه اجرایی و عملیاتی کرد، هر کسی به هر اندازه ای که توان دارد، یکی روستایی از داشته های خود به درستی برای کسب درآمد و تأمین معیشت خانواده اش استفاده کند و یک شهری نیز به همین طریق.

یک جا نشستن و آیه یأس خواندن را دوست ندارد، می گوید نباید منتظر مسئولان ماند تا مشکل بیکاری را حل کنند و مرهمی بر زخم های خانواده های چند بیکاره بزنند، باید خود آستین ها را بالا بزنیم و با طرح های نو و با تکیه بر اصول اقتصاد مقاومتی و در ابتدا با توکل به خدا و اعتماد به توانمندی های خود قدم به قدم جلو برویم.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=150180

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x