تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

افزایش چراغ خاموش قیمت مواد غذایی

  • کد خبر : 150121
  • 02 مرداد 1395 - 2:24
افزایش چراغ خاموش قیمت مواد غذایی

چند هفته گذشته شاهد افزایش قیمت برخی از اقلام مواد غذایی در فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی در بازار بوده‌ایم این در حالی است که هیچگونه ابلاغیه ای مبنی بر گران شدن قیمت کالا از سوی دولت اعلام نشده است.

به گزارش«کمال مهر»؛،  افزایش قیمت برخی از اقلام اساسی موجب شد تا دوباره مردم طعم گرانی را بچشند و در طول چند هفته گذشته شاهد این افزایش در برخی از فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی بوده‌ایم.

این افزایش قیمت به صورت ناگهانی و چراغ خاموش صورت گرفته و هیچگونه ابلاغیه ای مبنی بر افزایش قیمت از سمت دولت اعلام نشده و تنها پول بیشتری از جیب مصرف کننده بابت تهیه مواد غذایی پرداخت می شود.

بر طبق گزارش میدانی خبرنگار ما از بازار شاهد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت برخی از کالاها در بازار بوده ایم به طوری که قیمت قند از بسته‌ای ۳۱۰۰ به ۳۵۰۰ شکر از ۳۳۰۰ به ۳۸۰۰ افزایش یافته و همچنین بسته یک کیلویی برنج از قیمت ۱۱۶۵۰ به ۱۴ هزار تومان تغییر پیدا کرده است.

این در حالیست که  آبمیوه از بسته‌ای ۵۵۰۰ به ۶۵۰۰، آب معدنی از باکسی ۴۵۰۰ به ۵۵۰۰ و قیمت روغن  ۹ درصد گرانتر شده است.

یکی از فروشندگان مواد غذایی در پاسخ به سوال بازرسان اصناف در خصوص قیمت تخم مرغ گفت:‌ قیمت تخم مرغ از شانه‌ای ۳۶ هزار تومان به ۴۲ هزار تومان افزایش یافته و همچنین ادعا کرد بابت تمامی قیمت‌‌ها، فاکتورهای خرید از بازار را دارد.

یکی دیگر از فروشندگان هم عنوان کرد:‌ قیمت بسیاری از مواد غذایی در چند روز گذشته افزایش داشته، به عنوان مثال شربت بزرگ از ۲۲ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان، شکر حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد گران‌تر شده و همچنین ماست و پنیر هم ۱۱ درصد افزایش داشته است .

افزایش بی سر و صدای قیمت موجب شده تا برخی کسبه از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند، بطوریکه در بازار مواد پروتئینی و حبوبات شاهد افزایش ۲۰ الی ۴۰ درصدی قیمت بوده ایم.
بر اساس آمار بانک مرکزی شاخص بهای گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها در مقایسه با ماه قبل معادل ۲٫۵ درصد افزایش یافته که ناشی از افزایش بهای تعدادی از اقلام و گروه ها مانند گوشت مرغ معادل ۱۶٫۱ درصد، انواع برنج ۲٫۶ درصد، لیمو ترش ۴۵٫۶ درصد، انواع ماهی آب های جنوب ۷٫۱ درصد، ، قند، شکر، مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادی ۱٫۳ درصد، فرآورده های شیر ۰٫۹ درصد، انواع خرما ۱۱٫۱ درصد، حبوب ۳٫۸ درصد، آشامیدنی ها ۱٫۰ درصد، روغن ها و چربی ها ۰٫۵ درصد، ماکارونی ۱٫۰ درصد، فرآورده های سبزی ۰٫۳ درصد، کنسرو ماهی ۰٫۴ درصد بوده است.

در این ماه شاخص بهای برخی از اقلام و گروه ها مانند گوشت دام ۰٫۷ درصد، انواع ماهی آب های داخل ۲٫۱ درصد، تخم مرغ ۰٫۸ درصد و انواع ماهی های آب های شمال ۰٫۴ درصد کاهش یافته است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها معادل ۲٫۷ درصد افزایش نشان می دهد، در گروه مذکور شاخص بهای گروه خوراکی ها معادل ۲٫۴ درصد و گروه آشامیدنی ها ۱۰٫۹ درصد نسبت به مشابه سال قبل افزایش داشته است.

شاخص بهای مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۱٫۹ درصد افزایش داشته است.

به نظر میرسد نوسان قیمت و نبود تقارن در بازار نیاز به بررسی و بازرسی بیشتر و دقیق‌تری از سمت مسئولین امر دارد تا بیش از این خانوارها طعم تلخ گرانی رو نچشند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=150121

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x