تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

اجرای طرح رجیستری زنگ موبایل های قاچاق را خاموش می کند؟

  • کد خبر : 150104
  • 02 مرداد 1395 - 0:37
اجرای طرح رجیستری زنگ موبایل های قاچاق را خاموش می کند؟

اجرای آزمایشی طرح رجیستری موبایل از امروز کلید خورد اما به اعتقاد رئیس مرکز پژوهش های مجلس این طرح هنوز ناقص است و نمی تواند جلوی قاچاق این کالا را بگیرد.

به گزارش گروه اقتصادی «کمال مهر»؛،طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از امروز اول مردادماه با آغاز طرح آزمایشی رجیستری موبایل، گوشی‌های جدیدی که IMEI (شماره سریال) ثبت شده ندارند، در شبکه اپراتورها فعال نمی شوند.

بر این اساس از امروز  IMEI گوشی های وارداتی در سامانه‌ای در وزارت صنعت ثبت و توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و اپراتورهای موبایل بررسی و تطبیق داده می‌شود.

قرار است این طرح از اول مردادماه تا شهریور ماه اجرا شود و پس از طی یک دوره اجرای آزمایشی یک ماهه و شناسایی نقاط قوت و ضعف، احتمالا از اول مهرماه یا آبان ماه به صورت کامل اجرایی شود.

بر اساس این گزارش جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس در گفتگو با خبر ۲۱ در خصوص این طرح تصریح کرد:مقابله با قاچاق تلفن همراه نیازمند همکاری‌ها و تعاملات سازمان های مرتبط همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

وی با بیان اینکه طرحی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دنبال اجرای آن از امروز است چندان روش مناسبی نیست گفت:این طرح در سال ۸۵ نیز به اجرا درآمد اما موفق نبود و در کوتاه مدت متوقف شد.

جلالی افزود:مشکلاتی همچون کپی کردن نرم‌افزاری سریال یک گوشی تلفن همراه که به صورت رسمی وارد بازار کشور شده و به فروش رسیده بر روی یک‌سری از گوش‌های تلفن همراه قاچاق در این طرح وجود داشت.

وی ادامه داد: همچنین اجرای این طرح می تواند ایجاد رانت برای واردکنندگان و یا کشورهای صادرکننده را به همراه داشته باشد.

جلالی عنوان کرد: اجرای طرح ثبت سریال تلفن همراه ، افزایش قیمت برخی گوشی‌ها به دلیل قطع ورود برخی مدل های پرطرفدار را نیز به همراه خواهد داشت.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر قرار است طرحی به این وسعت انجام گیرد باید مطالعه کافی بر روی همه جوانب کار صورت گیرد تا پس از پایان دوره آزمایشی به سرنوشت سال ۸۵ دچار نشود.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=150104

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x