تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

از رشوه تا تعرض و آزار و اذیت در مدارس فوتبال!

  • کد خبر : 150042
  • 31 تیر 1395 - 19:37
از رشوه تا تعرض و آزار و اذیت در مدارس فوتبال!

زندانی شدن یک مربی، ‌به معنی مختومه شدن پرونده مدارس فوتبال و بی‌اخلاقی‌های آن نیست. مدارسی که هنوز اخبار فاجعه‌باری از آن به گوش می‌رسد و هنوز، نهادهای نظارتی و مسئولان، برابر این فجایع مهر سکوت بر لب زده‌اند.

به گزارش«کمال مهر»؛، روزنامه جوان نوشت: چند سالی است که جسته و گریخته، اخبار تلخ و اسفناکی از اتفاقاتی که در مدارس فوتبال رخ می‌دهد، ‌منتشر می‌شود. اخباری که گاه از مسائل غیرقانونی مالی خبر می‌دهد و گاه از بی‌اخلاقی‌هایی که پرداختن به آن کار آسانی نیست. اخباری نظیر تجاوز به کودکان، گرفتن مبالغ هنگفت از والدین آنها و مسائلی از این دست.
به عنوان مثال آکادمی پرسپولیس از هر کودکی که در تست‌گیری این باشگاه شرکت داشت، مبلغی پول دریافت می‌کرد. حتی شایعه شده بود که مدیران آکادمی قبلی یکی از این دو باشگاه، از طریق شماره شناسنامه مادر و پدر بازیکنان، شرایط زندگی آنها را بررسی می‌کردند و سعی بر این داشتند که از بازیکنانی استفاده کنند که مادرشان بیوه‌ بوده باشد.
فساد بزرگی که برای هیچ نهادی اهمیت ندارد و این مدیران باز هم، سال‌های بعد روی این صندلی‌ها حضور دارند.

پرونده غیراخلاقی مدارس فوتبال
اوایل سال ۹۰ بود که بحث رفتارهای غیراخلاقی در مدارس فوتبال و حتی آکادمی برخی باشگاه‌های معتبر به طور جدی مطرح شد. البته ابتدا حرف از پرداخت رشوه و گرفتن مبالغ بالا از والدین کودکانی بود که برای آینده‌ای درخشان، قدم به مدارس و آکادمی‌های فوتبال گذاشته بودند. اما طولی نکشید که اخباری تأسف‌بارتر از گرفتن رشوه از والدین کودکان منتشر شد. اخباری که وجهه فوتبال را خدشه‌دار کرد و زنگ خطری جدی برای مسائل اخلاقی بود.

اخبار تکان‌دهنده
این اخبار در حالی منتشر شد که تقریباً ۹ سال پیش روزنامه ایران ورزشی در یکی از شماره‌های خود نوشت فردی با ساک ورزشی یکی از باشگاه‌های تهران، کودکی را به بهانه گرفتن تست فوتبال به محلی کشانده و به او تعرض می‌کند و سپس او را می‌ترساند و از او می‌خواهد شاگردهای دیگر را هم بیاورد که از آنها هم سوء‌استفاده کند و با همین روش چهار نفر را مورد اذیت و آزار جنسی قرار می‌دهد. خبر تکان‌دهنده که البته هیچ اقدام خاصی را به دنبال نداشت. بعد از آن، خبر تعرض لیدر یک باشگاه، ‌به یک نوجوان منتشر شد که ماجرا توسط مدیرعامل باشگاه لاپوشانی شد و اعتراض خانواده نوجوان مذکور که بعد از این اتفاق در شرایطی نامناسب به آکادمی باشگاه بازگردانده شده بود و در حالی که خون بالا می‌آورد راهی بیمارستان شده و ‌با رفت و آمدها و توصیه‌های برخی، خاموش شد.

افشاگری سوءاستفاده‌های فوتبالی

بسیاری معتقد هستند که در مدارس و آکادمی‌های فوتبال، ‌آزار و اذیت جنسی کودکان رواج دارد اما تصور می‌کنند صحبت کردن در این زمینه به معنای قبح شکنی است اما ناصر فریادشیران چنین اعتقادی ندارد. اولین بار، پنج سال پیش بود که فریادشیران در خصوص این فاجعه لب به سخن گشود تأکید کرد که سکوت در این باره، چشم بستن بر رواج بی‌اخلاقی است: «هیئت‌های فوتبال استان‌ها نظارت مستمر روی مدارس فوتبال انجام نمی‌دهند. بسیاری از این افراد، سالم نیستند. مثلاً برای آگاهی از وضعیت روحی روانی و شرایط بازیکنان، ‌فرم‌هایی تهیه می‌شود که اطلاعات خانوادگی آنها در آن درج می‌شود اما بسیاری از این اطلاعات استفاده سوء می‌کنند. یا بازیکنی از شهرستان به تهران می‌آید، در خانه‌ای به او چایی داده می‌شود و این فرد از هوش می‌رود. سپس به او تعرض می‌شود و از آن فیلم و عکس گرفته می‌شود. بدین ترتیب بازیکنی که ممکن است یک استعداد فوتبالی با ۱۴- ۱۵ سال سن باشد اسیر دست این افراد می‌شود و هر کاری که آنها بخواهند را انجام می‌دهد و به هر تیمی که بگویند می‌رود. متأسفم اما باید این حرف‌ها را بزنم. در همین مدارس فوتبال افرادی هستند که متأسفانه به دنبال مسائل جنسی هستند و بچه‌ها را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند اما باید نام مربی که اعمال غیراخلاقی در مدارس فوتبال انجام می‌دهند باید اعلام شود.» مسئله‌ای که دو سال پیش نیز برنامه نود در آیتمی، ‌توسط یکی از مربیان پایه به آن پرداخت.

حبس برای مربی متجاوز

در پی این افشاگری‌ها، شکایت‌هایی هم مطرح شد. هرچند بسیاری برای حفظ آبرو ترجیح به سکوت دادند اما ماجرای آزار کودکان آکادمی یکی از باشگاه‌های پرطرفدار تهرانی، ‌سرانجام کار را به شکایت کشاند اما بعداز مدتی کوتاه که خبری از مربی متخلف در رسانه‌های صوتی و تصویری نبود، بار دیگر روی کار آمد و حتی هدایت یکی از تیم‌های مطرح تهرانی را هم به دست گرفت تا بحث تعرض در مدارس فوتبال همچنان به قوت خود باقی بماند، اما بعد از آن نیز چند شکایتی در این راستا ثبت شد که در پی آن، سال گذشته، یک مربی تیم‌های پایه به خاطر سوءاستفاده جنسی از یک بازیکن و ارتکاب مسائل غیر روانه زندان شود. مسئله‌ای که از سوی حبیب‌الله شیرازی، رئیس هیئت فوتبال استان تهران نیز تأیید شد: «گزارش‌هایی از این دست محرمانه به حساب می‌آید ولی موردی داشتیم که یک مربی در یک مدرسه فوتبال مرتکب مسائل غیراخلاقی شده بود که به سرعت به این اقدام زننده او رسیدگی شد. این اتفاق در مدرسه فوتبالی رخ داد که از طرف هیئت فوتبال مجوز نداشت. چنین اتفاقاتی در مدارسی که مجوز دارند، رخ نمی‌دهد. بعد از زندانی شدن این مربی، به ما اعلام شد که وی ممنوع‌الفعالیت شده و دیگر حق فعالیت در فوتبال را ندارد.»

اما زندانی شدن یک مربی، ‌به معنی مختومه شدن پرونده مدارس فوتبال و بی‌اخلاقی‌های آن نیست. مدارسی که هنوز اخبار فاجعه‌باری از آن به گوش می‌رسد و هنوز، نهادهای نظارتی و مسئولان، برابر این فجایع مهر سکوت بر لب زده‌اند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=150042

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x