تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

نظرسنجی وب‌سایت نشنال: احمدی‌نژاد تنها ۸ درصد با روحانی فاصله دارد

  • کد خبر : 149696
  • 30 تیر 1395 - 20:27
نظرسنجی وب‌سایت نشنال: احمدی‌نژاد تنها ۸ درصد با روحانی فاصله دارد

وب‌سایت نشنال در مطلبی به بررسی نظرسنجی اخیر از مردم ایران و تحلیل نتایج آن پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل«کمال مهر»؛؛ وب‌سایت “نشنال” در مطلبی نوشت: نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد ایرانی‌ها چه مسائلی را مهم می‌شمارند. توافق هسته‌ای ایران، حسن روحانی، انتخابات ریاست‌جمهوری سال آتی ایران، نقش ایران در جنگ سوریه و داعش از جمله این مسائل هستند.
در ۱۴ ژوئیه سال گذشته میلادی، ایران و ۱+۵ بر سر مسئله هسته‌ای این کشور به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را در مقابل لغو تحریم‌های اقتصادی محدود می‌کند. حسن روحانی به مردم ایران اعلام کرد این توافق هسته‌ای به بهبود وضع اقتصاد کمک خواهد کرد.
پس از حصول توافق، نظرسنجی‌ها در ایران نشان دادند ۶۳ درصد مردم به پیامدهای مثبت آن در اقتصاد این کشور ظرف یک سال امیدوار بودند. پس از یک سال، نتایج نظرسنجی دیگری نشان می‌دهد ۷۴ درصد ایرانیان اعلام کرده اند طی سال گذشته هیچ بهبودی در اقتصاد این کشور مشاهده نکرده اند.
این وبسایت نوشت: هنگامی که از احتمال انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران صحبت به میان می‌آید، باید بدانیم محبوبیت و جایگاه وی در میان مردم مانند سابق نیست. جالب اینجاست نظرسنجی جدید اعلام کرده است محبوبیت رئیس جمهور سابق ایران – محمود احمدی نژاد – در حال افزایش است. احمدی نژاد اعلام کرده بود زندگی سیاسی‌اش به پایان رسیده است. اما اکنون شواهدی در دسترس است که وی را در حال آماده شدن برای یک دوره دیگر از ریاست‌جمهوری ایران نشان می‌دهد. در زمان ریاست جمهوری وی، به همه افراد جامعه یارانه تعلق می‌گرفت. وی به بخش‌های گوناگونی مانند بنزین، گاز و برق، یارانه اختصاص داده بود.
این نظرسنجی نشان می‌دهد محبوبیت احمدی نژاد تنها ۸ درصد با محبوبیت روحانی فاصله دارد. این در حالی است که سال گذشته این اختلاف، ۲۷ درصد گزارش شده بود.
علاوه بر این، این نظرسنجی مشخص کرده است ۷۵ درصد ایرانی‌ها معتقدند آمریکا مقصر اصلی بهبود نیافتن اقتصاد ایران است. ایرانیان باور دارند آمریکا موانعی را برای از سر گیری روابط تجاری ایران با شرکت‌های غربی و بازگشت کامل به نظام مالی جهانی بر سر راه ایران قرار داده است.
در ادامه این مطلب آمده است: طبق نتایج این نظرسنجی، منفورترین کشورها و گروه‌ها برای ایرانیان، عربستان سعودی (با ۸۱٫۳ درصد نظر بسیار مخالف) و داعش (با ۹۷٫۶ درصد نظر بسیار مخالف) هستند. محبوب‌ترین کشورها و گروه‌ها نیز برای ایرانیان، سوریه، حزب الله و عراق هستند. همچنین محبوبیت ترکیه بین ایرانیان از سال ۲۰۱۴، ۵۰ درصد کاهش داشته است.
بسیاری از ایرانیان باور دارند توافق هسته‌ای ایران موجب لغو تمامی تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور شده است. رسانه‌های ایرانی مشخص نکرده اند که توافق هسته‌ای تنها تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را لغو کرده است. این در حالی است که تحریم‌های یک طرفه واشینگتن و تحریم‌های دیگری که به دلیل مسائل هسته‌ای نبوده اند هنوز پا بر جا هستند. ۶۰ درصد ایرانیان اعلام کرده اند از پا برجا بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران آگاهی دارند. سال گذشته این رقم، ۳۱ درصد گزارش شده بود.
یکی از یافته‌های جالب در این نظرسنجی، محبوبیت بسیار زیاد سردار قاسم سلیمانی – فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی – است. محبوبیت وی در نظرسنجی اخیر افزایش یافته است.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=149696

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x