تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

فرمانده ارتشی که جان اردوغان را نجات داد

  • کد خبر : 149618
  • 30 تیر 1395 - 2:23
فرمانده ارتشی که جان اردوغان را نجات داد

طبق اطلاعات جدیدی که شبکه الجزیره منتشر کرده است، سازمان اطلاعات ترکیه پیش از آغاز کودتا از آن با خبر شده و همین اتفاق موجب می‌شود تا کودتاگران ۶ ساعت برنامه خود را زودتر عملی کنند.

به گزارش «کمال مهر»؛ شبکه الجزیره قطر، مدعی شده که جزئیات جدیدی از کودتای نافرجام ترکیه را به دست آورده است.

به نوشته پایگاه خبری شبکه الجزیره، کودتاگران پیش از اقدام از فرمانده لشگر اول ارتش ترکیه خواسته بودند تا به جمع آن‌ها بپیوندد، اما وی خواستار فکر کردن می‌شود و در همین حین در ساعت ۲۰:۳۰ با اردوغان تماس گرفته و او را با خبر می‌کند و همچنین به اردوغان سفارش می‌کند که به جای سفر به آنکارا، راهی استانبول شود.

او پس از این افشاگری، دستور به تأمین امنیت آسمان استانبول می‌دهد و همچنین دستور می‌دهد تا به همراه برخواستن هواپیمای حامل اردوغان از فرودگاه «دیلمان» دو هواپیمای دیگر نیز به همراه آن برخیزند تا کودتاگران را به اشتباه بیندازد.

به نوشته الجزیره، هواپیمای حامل اردوغان یک ساعت و نیم بر فراز آسمان استانبول باقی می‌ماند تا مردم و پلیس، فرودگاه این شهر را از دست کودتاگران خارج کرده و بر اوضاع مسلط شوند.

بنابراین گزارش، هنگامی که کودتاگران از آگاهی سازمان اطلاعات ترکیه نسبت به کودتا، با خبر می‌شوند ترسیده و تصمیم می‌گیرند که ۶ ساعت زودتر از موعد مقرر کودتا را آغاز کنند. کودتایی که قرار بود ساعت ۳ صبح انجام شود ساعت ۲۱:۲۲ دقیقه صورت می‌گیرد.

به نوشته الجزیره، کودتاگران همچنین رئیس ستاد مشترک ارتش را دستگیر کرده و او را مجبور به حمایت از کودتا می‌کنند که پس از خودداری، او را دستگیر کرده و سرش را می‌پوشانند و در اتاق انفرادی زندانی‌اش می‌کنند.

طبق اطلاعات الجزیره، سازمان اطلاعات ترکیه در ساعت ۴ بعد از ظهر جمعه گفت‌و‌گوهای مشکوکی را رصد می‌کند که نشان از تلاش برای کودتا داشت و از آن‌جایی که سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه صلاحیت لازم برای پیگیرد ارتش را ندارد، «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه با رئیس ستاد کل تماس گرفته و او را با خبر می‌کند.

پس از آن رئیس ستاد کل با رئیس بخش امنیت ارتش تماس گرفته و از او می‌خواهد تا پیگیر اوضاع شود اما از آن‌جایی که او هم جزو کودتاگران بود، به رئیس ستاد کل می‌گوید که اوضاع آرام و اتفاقی نیفتاده است.

منبع: فارس
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=149618

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x