تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

پیکان صفر فقط ۳۲ میلیون تومان!

  • کد خبر : 149406
  • 29 تیر 1395 - 1:16

با وجود این که بیش از ده سال از توقف تولید پیکان از خط تولید آبی پوشان جاده مخصوصی می گذرد اما یک شهروند تهرانی خودروی پیکان خود را که در طی سالهای گذشته تردد نداشته است ، به قیمت ۳۲ میلیون تومان به فروش گذاشته است.

به گزارش «کمال مهر»؛ به نقل از اخبارپول ،  این خودرو که هنوز بر اساس پلاک های قدیمی ثبت شده همچون تمام خودروهای پیکان گیربکس دنده ای دارد، بنا به اظهار فروشنده اش بدون رنگ و پایه بنزینی است . رنگ اخرائی و تو دوزی کرم رنگ دارد و از سیر خودروهای تولید شده سال ۱۳۵۸ است .

پیکان ۳۷ ساله حاضر،از قطعات کاملا فابریک کلکسیونی بهره می برد جزو خودروهای کلاسیکی است که طرفداران خاصی دارد اما گویا مورد بی مهری مالک خود قرار گرفته است . پیکان ، ماشین طبقه متوسط ایران برای ده ها سال بود ؛ خودرویی که تنها بازمانده اش ، پیکان وانت ، با نام “باردو” همچنان تولید می شود. البته تولید وانت پیکان نیز از سال پیش به خاطر آلایندگی زیست محیطی خودروهای کاربراتوری متوقف شد و این آخرین بازمانده نسل پیکان هم به موزه رفت. در هیمن حال البته با توجه به این که تردد خودروهای کاربراتوری از اول مرداد ماه سال جاری نیز در محدوده طرح ترفیک تهران ممنوع شده بعید به نظر می رسد پیکان دیگر در میان تهرانی ها بازار خوبی داشته باشد و از این پس پیکان را یا باید در پارکینگ های کلکسیونردارها دید و یا موزه خودروهای ایران خودرو .

پیکان دیگر از خودروی خانوادگی در حال تبدیل شدن به خودرویی کلاسیک است که نمونه های صفر و کم کار کرده ان در میان خودرو دوستان و کلکسیونرهای خودرو، به صورت خاص خرید و فروش می شود.البته پیکان در استانهای و شهرستانهای دیگر همچنان مشتری خود را دارد و با گذشت بیش از یک دهه از زمان توقف تولید پیکان، این خودرو که زمانی یکه‌تاز جاده‌های ایران بود در استانها و شهرهای دیگر کشور و البته روستاهای تهران همچنان خرید و فروش می‌شوداما این بار نه به صورت همیشگی بلکه خیلی خاص تر .

سر زدن به بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم حکایت از قیمت میانگین پنج، شش میلیون تومانی این خودرو دارد. به عنوان مثال قیمت فروش یک دستگاه پیکان مدل ۸۰ به رنگ شیری و با کارکرد ۲۵۰ هزار کیلومتر معادل ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است.
پیکان مدل ۸۱ به رنگ سفید و با کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر نیز به قیمت ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. یک دستگاه پیکان مدل ۸۱ نیز با کارکرد ۱۶۰ هزار کیلومتر معادل ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.خرید و فروش پیکان‌های دست دوم در حالی است که دیگر پیکان صفر در سطح نمایشگاه‌های عرضه اتومبیل یافت نمی‌شود هرچند شاید باشند شهروندانی که پیکان خود را به دلایلی در حد صفر و در پارکینگ منزل خود نگهداری می‌کنند!

مالک یکی از نمایشگاه‌های اتومبیل پایتخت در این باره می‌گوید: مدت زمان زیادی است که پیکان از چرخه خرید و فروش در سطح نمایشگاه‌های اتومبیل حذف شده است. وی با بیان اینکه در همان سال‌های اولیه توقف تولید پیکان عرضه آن در نمایشگاه‌های اتومبیل نیز متوقف شد، خاطرنشان می‌کند: البته شاید در تمام ایران ده دستگاه پیکان صفر در کلکسیون کلکسیون‌داران اتومبیل موجود باشد.

این فعال بازار خودرو درباره قیمت مدل‌های دست دوم پیکان، خاطرنشان می‌کند: تا سال ۱۳۹۱ عملا پیکان قیمتی در بازار خودروهای دست دوم نداشت اما پس از آن با توجه به دو برابر شدن قیمت خودروهای صفر قیمت پیکان‌های دست دوم نیز افزایش و به پنج، شش میلیون تومان رسید.قرارداد مونتاژ پیکان در ایران بین شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو) و گروه صنعتی روتس (دارنده کارخانه تالبوت) انگلستان بسته شد و تولید این خودرو پس از یک دهه تولید در انگلستان، در ایران آغاز شد.
طراحی اصلی پیکان کاری از شرکت تالبوت از زیرمجموعه‌های گروه روتس بود. یک سال بعد در سال ۱۳۴۷ شرکت آمریکایی کرایسلر توانست گروه صنعتی روتس را بخرد که تاثیری بر روند تولید پیکان در ایران نداشت و مدل‌های مختلف پیکان در ایران تولید می‌شد.

سال ۱۳۵۹ تولید پیکان با ظاهری جدید (معروف به چراغ بنزی) که طراحی معروف کرایسلر بود در ایران آغاز شد. روند مونتاژ پیکان در ایران خودرو به همین ترتیب تا سال ۱۳۶۴ ادامه یافت و تا این سال کماکان قطعات اصلی از خارج وارد و مونتاژ می‌شد و در کنار آن قسمت‌هایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک فنر عقب و جلو در ایران ساخته می‌شد.

سال ۱۳۶۴ خط تولید پیکان در کرایسلر انگلستان متوقف و در شرکت پژو فرانسه ادغام شد و در نتیجه ایران خودرو با کاهش دستگاه انتقال قدرت اصلی مواجه شد و تولید پیکان از سقف بیش از ۷۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۶۳ به سه هزار دستگاه در سال ۱۳۶۸ رسید. در این سال کارخانه پژو موافقت کرد ایران خودرو با به کار بردن سیستم تعلیق و موتور پژو بر روی بدنه پیکان، به تولید این خودرو ادامه دهد.
پس از آن با ساخت قطعات لازم در ایران، پیکان ۱۶۰۰ در شهریور ماه ۱۳۷۱ تولید شد و تولید آن تا ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ ادامه داشت. در بیست و پنجم اردیبهشت سال ۱۳۸۴ تولید پیکان بعد از ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، متوقف و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد.

انتهای پیام/ن

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=149406

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x