تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

کریمی قدوسی: ظریف در مقابل جنایات کشمیر موضع‌گیری کند/ترقی:سکوت دستگاه دیپلماسی خلاف انتظار جهان اسلام از ایران است/اردستانی:سکوت دولت در مقابل فجایع کشمیر نشان از رویکرد غربی وزیر خارجه دارد

  • کد خبر : 149339
  • 28 تیر 1395 - 17:32
کریمی قدوسی: ظریف در مقابل جنایات کشمیر موضع‌گیری کند/ترقی:سکوت دستگاه دیپلماسی خلاف انتظار جهان اسلام از ایران است/اردستانی:سکوت دولت در مقابل فجایع کشمیر نشان از رویکرد غربی وزیر خارجه دارد

به دنبال ادامه‌دار بودن جنایات کشمیر، برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با صبح توس پیرامون این کشتار وحشیانه موضع گیری کرده و این جنایات را محکوم کردند.

 

به گزارش«کمال مهر»؛ به نقل از سرویس بین‌الملل صبح توس، جمعه ۱۸ تیرماه «برهان وانی» رهبر ۲۲ ساله حزب مجاهدین به ضرب گلوله کشته شد و همین کافی بود تا موجی از تظاهرات و اعتصاب گسترده کشمیر را فرا بگیرد. اما شاید هیچ کس تصور نمی‌کرد نارضایتی‌های فروخفته مردم تا این اندازه باشد که پس از گذشت یک هفته همچنان درگیری‌های خشونت‌آمیز تداوم یابد.

 

از همان شامگاه جمعه، سه روز عزای عمومی اعلام شده و اعتراضات به اقدام پلیس هند آغاز شد. در درگیری های بوجود آمده، تاکنون ۴۱ تن از تظاهرات کنندگان مسلمان کشته و بیش از ۱۵۰۰ تن دیگر زخمی شده اند. گزارش ها حاکی از آن است که پلیس هند با گلوله های ساچمه ای به سمت مردم تیراندازی می کند.

 

به دنبال ادامه‌دار بودن جنایات کشمیر برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با صبح توس پیرامون این کشتار وحشیانه موضع گیری کرده و این جنایات را محکوم کردند.

 

کریمی قدوسی: هجمه هندوئیسم علیه اسلام/ ظریف در مقابل جنایات کشمیر موضع‌گیری کند

 

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل صبح توس با اشاره به جنایات علیه مسلمانان کشمیر، اظهار کرد: جنایاتی که در منطقه جامو و کشمیر صورت گرفته است، مسائلی است که ریشه تاریخی دارد.

 

وی با بیان اینکه جریان هندوئیسم در منطقه کشمیر همواره دین مبین اسلام و مسلمانان هندوستان را مورد هجمه قرار می دهند، خاطر نشان کرد: این در حالی است که مسلمانان این منطقه نسبت به مسائل احکام دین، فرهنگ اسلامی و حاکمیت ارزش های دینی و اسلامی بسیار پایند هستند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مسلمانان کشمیر را بر اصول و احکام دین بسیار متعهد دانست و تصریح کرد: از این رو حاکم هندوستان به صورت متعدد با برخوردهای نظامی مسلمانان این منطقه را مور هجمه قرار داده  است اما مسلمانان مومن این منطقه حتی یک قدم از مواضع دینی خود عقب نشینی نکرده اند.

 

وی با تأکید بر اینکه حاکم کشمیر وابسته به پاکستان است، ابراز کرد: دولت هندوستان با سختگیری های متعصبانه با مسلمانان به مقابله بر می خیزد و در مقابل مردم مسلمان جامو و کشمیر با دست خالی و بدون هیچ امکاناتی مقاومت می کنند.

 

کریمی قدوسی با بیان اینکه در مسئله کشمیر، فرهنگ مورد هجمه قرار گرفته است، بیان کرد: دولت هندوستان حقوق مسلمانان را رعایت نمی کند از این رو سالهاست مردم کشمیر و جامو می خواهند مثل پاکستان مستقل شده و مرکزی مستقر کنند.

 

وی با اشاره به پیگیری این جنایات در سازمان های بین المللی، اضافه کرد: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران باید در مقابل جنایات علیه مسلمانان کشمیر و جامو باید موضع گیری کند و همچنین مردم مسلمان این منطقه نیز در مقابل این جنایات برخورد قاطع داشته باشند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر امور خارجه ایران با وزرای هندوستان تماس تلفنی برقرار کرده و در مقابل این جنایات موضع سکوت را اختیار نکند.

 

وی بیان کرد: همچنین در جایی که موضوع جنایات علیه مسلمانان کشمیر در سازمان ملل مطرح می شود، نماینده مردم باید از حقوق مسلمانان این منطقه حمایت کند.

 

حجت الاسلام شجونی: رد پای فتنه در کشمیر/ امت اسلامی به سازمان‌های بین المللی چشم امید نداشته باشند

 

حجت الاسلام جعفر شجونی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت در گفت‌وگو با خبرنگار  بین‌الملل صبح توس در خصوص ریشه کشتار مسلمان کشمیر گفت: روزگاری کشورهای اروپایی اقدام به اشغال کشورهای آسیایی و خاصه کشورهای اسلامی کردند و زمانی که با قیام آنان مواجه شدند به دلیل حفظ منافع‌شان از ان کشورها خارج شدند؛ اما در آن کشورها بذر فتنه را کاشتند.

 

وی با اشاره به این نکته که امروز در کشورهای اسلامی بذر فتنه و جای پای فتنه وجود دارد و کمشیر یکی از این مناطق است، تصریح کرد: مسلمانان باید بدانند که خیر و سعادت از خارج به کشور آنان تزریق نخواهد شد، بلکه تنها عامل سعادت آنان اتحاد امت مسلمان و کوشش در مسیر رسیدن به سعادت است.

 

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت به این آیه شریفه قرآن که می‌فرماید« به طناب خداوند متصل شوید و متفرق نگردید در غیر اینصورت قوت شما از بین می‌رود» اشاره کرد و گفت: از مسلمانان می‌خواهم که با هم بسازند و خود ریشه فتنه را از کشورهایشان بیرون کنند.

 

حجت الاسلام شجونی در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر این موضوع که به طور قطع سازمان‌های بین المللی نخواهند توانست در این مسیر کمکی به کشورهای اسلامی و خاصه کشمیر کنند، خاطرنشان کرد: امت اسلامی نباید چشم امید به سازمان‌های بین المللی داشته باشند؛ چراکه از آنان کاری ساخته نیست.

 

وی در پایان در خصوص عملکرد دستگاه دیپلماسی در واکنش به این کشتار یادآور شد: دستگاه دیپلماسی کشور واکنش نشان می‌دهد؛ اما این واکنش‌ها در خصوص اتفاقات مختلف شدت و ضعف دارد که به طور حتم این شدت و ضعف به مصالح کشور بستگی دارد.

 

ترقی: کشمیر تاوان درگیری ۷۰ ساله هندوستان و پاکستان را می‌دهد/ سکوت دستگاه دیپلماسی خلاف انتظار جهان اسلام از جمهوری اسلامی ایران است

 

حمیدرضا ترقی، رئیس بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی نیز به خبرنگار بین‌الملل صبح توس گفت: کشمیر منطقه مورد اختلاف میان هندوستان و پاکستان است و مسلمانان این کشور تحت فشار بسیار زیاد از سوی پلیس هند و مخالفان مسلمانان هستند.

 

وی با بیان اینکه نارضایتی‌های مردم کشمیر در چند روز اخیر به درگیری با پلیس هند منجر شده است، بیان کرد: این درگیری‌ها موجب تظاهرات مردم و اعلام حکومت نظامی از سوی پلیس هند شد؛ در نتیجه این مخالفت‌ها به شهرهای دیگر نظیر مظفرآباد هند کشیده شد.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یکی از رهبران جوان مسلمانان کشمیر در این واقعه به شهادت رسید و برخی دیگر از رهبرانشان نیز دستگیر شدند، لذا این موضوع در حال گسترش است و گروه‌های استقلال‌طلب سعی دارند مسلمانان منطقه پاکستان را نیز به این حرکت فرا بخوانند.

 

ترقی با بیان اینکه حزب مجاهدین نیز به خاطر مرگ رهبر جوانشان عصبانی هستند، تصریح کرد: دولت پاکستان از این اقدامات مردم کشمیر حمایت کرده و آن را تایید می‌کند و همین مسئله موجب تشدید اختلاف هندوستان و پاکستان شده است.

 

وی ادامه داد: از طرف دیگر هند نیز برای جلوگیری از درگیری‌ها سعی کرده موضع آرام‌تری بگیرد تا مسئله ادامه دار نشود.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر مشکلات معیشتی مردم و فشارهای قبلی موجب شده نارضایتی‌ها افزایش پیدا کند.

 

ترقی با بیان اینکه مردم کشمیر تاوان درگیری ۷۰ ساله هند و پاکستان بر سر اختلاف مرز‌ها را می‌دهند، اضافه کرد: با توجه به اینکه اکثر مسلمانان هندوستان در کشمیر زندگی می‌کنند، این لذا این منطقه آسیب‌پذیری بیشتری دارد.

 

وی با انتقاد از عملکرد دستگاه دیپلماسی و موضع سکوت در این جنایات، بیان کرد: دستگاه دیپلماسی ما در حمایت از مسلمانان ضعیف عمل کرده است در صورتیکه در قانون اساسی تاکید شده سیاست خارجی باید مواضعی در حمایت از مظلومان و مسلمانان جهان داشته باشد.

 

رئیس بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی افزود: دستگاه دیپلماسی تا کنون واکنش جدی نسبت به فاجعه کشمیر نشان نداده و پیگیری‌های لازم را نیز انجام نداده و این بی‌توجهی خلاف انتظار جهان اسلام از جمهوری اسلامی ایران است.

 

ترقی تاکید کرد: انتظار این است که جمهوری اسلامی در دفاع از مرئم بی‌گناه کشمیر اقدامات لازم را انجام دهد.

 

وی به لزوم رسیدگی به این جنایات از سوی سازمان‌های بین‌الملل تاکید کرد و بیان داشت: در درجه اول باید ریشه‌ها، عوافب و عوامل این درگیری‌ها مشخص شود و پس از آن باید جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و سازمان ملل وظیفه دارند این جنایات را محکوم کنند.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: حقوق بشر خواستار توقف کشتار از طریق نهادهای بین‌المللی شود.

 

هانی‌زاده: سازمان «همکاری کشورهای اسلامی» کارایی لازم برای ورود به جنایات کشمیر را ندارد/ ایران به عنوان ابرقدرت منطقه ورود پیدا کند

 

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار صبح توس، اظهار کرد: از ده‌ها سال قبل مسلمانان منطقه مرزی کشمیر همواره مورد تهاجم قرار گرفتند و تاکنون هیچ اقدامی از سوی جامعه جهانی برای چتر حمایتی از مسلمانان این منطقه ایجاد نشده است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به منازعات بین هند و پاکستان متاسفانه مسلمان کشمیر هیچگاه ثبات و آرامش لازم را نداشتند و این وظیفه سازمان‌های مدعی حقوق بشر است تا امنیت مردم این منطقه را تامین کنند.

 

هانی زاده در خصوص علت عدم واکنش دستگاه دیپلماسی کشورمان به این موضوع، اذعان کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره مناسبات اقتصادی با کشورهای هند و پاکستان داشته، این موضوع را یک مسئله داخلی قلمداد کرده و با احتیاط آن را پیگیری می کند، اما با توجه به کشتار مسلمانان بی گناه می طلبد که دستگاه دیپلماسی از طریق نهادهای بین المللی و سازمانهای مدعی حقوق بشری واکنش نشان داده و راهکاری برای امنیت این منطقه ارائه کند.

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی، سازمان کشورهای اسلامی را فاقد کارایی لازم برای ورود به این موضوع دانست و افزود: با توجه به اینکه سازمان همکاری کشورهای اسلامی نقش اصلی خود را در منطقه و جهان اسلام از دست داده، ایران بعنوان ابرقدرت منطقه و یک کشور مسلمان و حامی مظلومان باید از طریق جامعه جهانی و مدعیان حقوق بشر راههای عملی را برای جلوگیری از کشتار مسلمانان کشمیر ارائه کند.

 

اردستانی: سکوت دولت در مقابل فجایع کشمیر نشان‌دهنده رویکرد وزیر امور خارجه ایران به غرب است

 

احمد بخشایش‌اردستانی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صبح توس، با اشاره به جنایات علیه مسلمانان کشمیر، اظهار کرد: بخشی از کشمیر در اختیار پاکستان و بخشی دیگر نیز تحت سلطه هند است.

 

وی با اشاره به مطالبه مسلمانان در منطقه هند، خاطر نشان کرد: مسلمانان در این منطقه به دنبال تشکیل بخش مستقل و خود مختار بوده و یا خواستار پیوستن به کشور پاکستان هستند تا از زیر سلطه هند خارج شوند اما هندوها با خشونت برخورد کرده و با مسلمانان مقابله می کنند.

 

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جنایات علیه مسلمانان منطقه کشمیر سابقه تاریخی دارد، تصریح کرد: ایران معمولا خود را درگیر این مشکلات نمی کند اما گاهی حمایت معنوی از مسلمانان این منطقه لازم است.

 

وی بیان کرد: وزیر امور خارجه ایران و دیپلمات ها می توانند در سازمان ملل مسئله جنایات علیه مسلمانان کشمیر را مطرح کنند؛ این در حالی است که ایران تنها اقدامی که علیه این جنایات انجام می دهد، پوشش خبری است.

 

بخشایش‌اردستانی ادامه داد: وزیر امور خارجه ایران می تواند از دیپلمات نرم بهره گرفته و با رأفت و عطوفت با وزارت خارجه هند ارتباط گرفته و خواستار پایان این جنایات و خشونت ها شود.
وی با تأکید بر اینکه ایران هرگونه عملیات تروریسی را محکوم می کند، ادامه داد: وزیر امور خارجه ایران رویکرد به کشورهای غربی دارد و این امر موجب ارسال پیام تسلیت به کشور فرانسه و سکوت در مقابل جنایات علیه مردم کشمیر است.

 

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=149339

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x