تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

در مراسم جهانی باداراک در قره کلیسای چالدران چه گذشت+تصاویر

  • کد خبر : 149335
  • 28 تیر 1395 - 17:31
در مراسم جهانی باداراک در قره کلیسای چالدران چه گذشت+تصاویر

بعد از سه روز راز و نیاز با خدا مراسم مذهبی قره کلیسا که به مناسبت سالروز شهادت طاطائوس یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) انجام می گیرد در شهرستان چالدران پایان یافت .

 

به گزارش«کمال مهر»؛؛ به نقل از نوای چالدران،تادئوس یا طاطائوس یکی از حواریون مسیح است که در سال ۴۰ میلادی به ارمنستان آمد و به تبلیغ مسیحیت پرداخت.

گروه زیادی به آیین مسیح روی آوردند که از آن جمله ساناتروک پادشاه ارمنستان و دخترش ساندخت بود.

 

ولی سلطان کمی بعد پشیمان شد و به مخالفت با آیین جدید پرداخت و دستور داد تا تادئوس، ساندخت (دخترش) و گروهی دیگر که به مسیحیت گرویده بودند (حدود ۳۵۰۰ نفر) را به قتل برسانند.

 

در سال ۳۰۲ میلادی، زمان پادشاهی تیرداد از پادشاهان ارمنستان، مسیحیت در این کشور دین رسمی و همگانی شد.

 

مسیحیان ارمنی که خاطره شهادت تادئوس و ساندخت را نسل به نسل حفظ کرده بودند در محل فرار آنان کلیساهایی بنا کردند که قره کلیسا یکی از آنهاست.

 

بنابر عقیده ارامنه کلیسای طاطائوس اولین کلیسایی است که به دستور مبشرین و حواریون مسیح در دنیا ساخته شده است و چون از نظر مذهبی، شهادت را بزرگترین سعادت برای بشر می دانند، هر سال در روزهای آخر تیر ماه و هفته های اول مرداد ماه که مصادف با قتل تادی مقدس و پیروان مسیحی او است در قره کلیسا مراسم خاصی بر پا می دارند.

 

امسال این مراسم که شصت دومین سال برگزاری آن بود با حضور ارامنه ایران و جهان از جمله کشورهای ارمنستان و …. در محل کلیسای طاطائوس شهرستان چالدران به مدت سه روز، با شکوه خاصی برگزار شد.

 

راز و نیاز با خدا ، روشن کردن شمع ، قربانی کردن گوسفند غسل تمعید نوزادان از جمله اعمالی هستند که زائرین حاضر در مراسم در این کلیسا آن را انجام دادند و با انجام آن از خداوند منان طلب رحمت و مغفرت گناهان خود نمودند.

 

امسال در این مراسم مذهبی افزون بر ۵ هزار نفر زائر شرکت نموده بودند که تعداد شرکت کنندگان در مقایسه با سال گذشته افزایش نیافته بود.

 

فرماندار چالدران کریم حسین زاده در ایم مراسم گفت: ما با اجرای مراسم مذهبی قره کلیسا به دشمنان اسلامی ثابت کردیم که تمام حقوق اقلیت های مذهبی در ایران اسلامی رعایت می شود که برگزاری مراسم قره کلیسا در شهرستان چالدران یکی از نمود رعایت حقوق اقلیت های مذهبی در کشور می باشد.

 

اسقف گری گور چفت چیان خلیفه ارامنه آذربایجان در این مراسم که یکی از سخنرانان اصلی مراسم بود از ایران اسلامی به عنوان یک کشور صلح و دوستی و حامی حقوق بشر یاد کرد و گفت : در سایه رهنمود های مقام معظم رهبری و همدلی ملت ایران اسلامی تمامی اقوام و مذاهب در این کشور در کنار هم با صفا و صمیمیت زندگی می کنند

اسقف گری گور چفت چیان از فراهم ساختن زمینه برگزاری آئین مذهبی در قره کلیسا از مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد و گفت :پس از پیروزی انقلاب اسلامی این آئین هر سال با شکوهتر برگزار می شود که این کار نشان از توجه مسئولان به حقوق اقلیتهای مذهبی بلاخص ارامنه می باشد.

وی وحدت را یکی از عناصر اقتدار و صلابت نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: امروزه دشمنان ایران اسلامی می خواهند با ایجاد توطئه بین اقوام و مذاهب تفرقه بیندازد و به اهداف پلید و شوم خود دست یابند غافل از اینکه وحدت موجود در بین ملت ایران اسلامی همواره دشمنان را از دست یابی به منافع و مصالح خود محروم ساخته است .

گفتنی است در آخرین روز از اجرای این مراسم جمعی از مسئولین شهرستانی در قره کلیسای چالدران حضور یافتند و ضمن احترام به مراسم مذهبی آنان از نزدیک از نحوه برگزاری مراسم مذهبی بازدید نمودند.

 

انتهای پیام/م

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=149335

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x