تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

آقای رییس جمهور؛ ما به وعده های شما خوب گوش کرده ایم اما هنوز بیکاریم!

  • کد خبر : 149331
  • 28 تیر 1395 - 17:30
آقای رییس جمهور؛ ما به وعده های شما خوب گوش کرده ایم اما هنوز بیکاریم!

بیکاری تنها به یک شعار انتخاباتی تبدیل گردیده تا نامزدهای انتخاباتی با سر دادن آن برای خود آرا جمع کنند، در حالی که وضعیت بیکاری به جایی رسیده است که مردم کرمانشاه در سفر امروز رئیس جمهور تمام خواسته خود را رفع بیکاری دانسته و آن را فریاد زدند.

به گزارش«کمال مهر»؛؛ به نقل  از تهران نیوز ، بر اساس آمار رسمی، تعداد بیکاران ایران بین دو تا دو و نیم میلیون نفر اعلام شده است اما کارشناسان، آمار بیکاران را بیشتر از چهار میلیون نفر برآورد می‌کنند. هر ساله دست کم حدود هشتصد هزار نفر وارد بازار کار ایران می‌شوند ودولت توان کافی برای پاسخگویی به این حجم از متقاضیان کار را ندارد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ایران برای این که بتواند بیکاری را کنترل و نرخ آن را کاهش دهد باید سالانه بیشتر از یک میلیون شغل ایجاد کند در حالی که در طول سال‌های اخیر به طور متوسط نتوانسته برای بیشتر از ۵۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کند.

متاسفانه بیکاری تنها به یک شعار انتخاباتی تبدیل گردیده تا نامزدهای انتخاباتی با سر دادن آن برای خود آرا جمع کنند این در حالی است که هنوز با وجود تغییرات در مجلس شورای اسلامی و دولت ها هیچ گونه روند مثبتی بر نرخ بیکاری دیده نمی شود.

وضعیت بیکاری به جا رسیده است که مردم کرمانشاه در سفر امروز رئیس جمهور تمام خواسته خود را رفع بیکاری می دانستند.

رئیس جمهور در سفر امروز خود به استان کرمانشاه در جمع مردم این استان گفت: بیکاری یکی از عمده‌ترین این مشکلات است که باید آن را حل و فصل کرد و حل آن تنها با ایجاد رونق اقتصادی و تکیه بر اقتصاد مقاومتی امکان‌پذیر است.

روحانی با بیان اینکه به زودی شرایط را برای فعالیت و کسب و کار فراهم می‌کنیم؛ اظهار کرد: امسال قدم‌های مثبتی در کرمانشاه برای رونق کسب و کار و رونق زندگی مردم برداشته می‌شود این در حالی است که در این دیدار مردم کرمانشاه با شعارهایی در اعتراض به رکود بیکاری و حقوق‌های نجومی برای دقایقی سخنرانی رئیس جمهور را قطع کرد.

همچنین مردم کرمانشاه با در دست  داشتن پلاکاردهایی به عدم تحقق وعده‌های ۱۰۰ روزه رئیس جمهور برای حل مشکلات اقتصادی اعتراض کردند و اعلام کردند «با فسادهای درون دولت برخورد کنید».

 

روحانی نیز در واکنش به شعارهای اعتراضی مردم اعلام کرد: «خوب… گوش نمی‌کنید و مدام شعار می‌دهید. با این شعارها که مشکلات حل نمی‌شود. با شعر که مسائل برطرف نمی‌شود». این در حالی است که نرخ بیکاری هر روز بالاتر می رود و شرایط اقتصادی مردم بدتر می شود.

مبنای نرخ بیکاری یک الی ۸ ساعت کار است

عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران  در مورد نرخ بیکاری می گوید: حدود ۸۸۲ هزار نفر به جمعیت فعالان اقتصادی ما اضافه شده است که از این تعداد ۶۸۸ هزار نفر شاغل شدند و ۲۱۴ هزار نفر هم به افراد بیکار اضافه شدند به همین علت نرخ بیکاری ۱۰٫۶درصدی سال ۱۳۹۳ به ۱۱ درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده است.

آذر مبنای ارائه نرخ بیکاری را یک الی ۸ ساعت کار دانست و گفت: این آمار بر اساس روش علمی و بدون هیچ تعصب است و مأموران حرفه‌ای آن را تهیه کرده‌اند.

وی اظهار دارد که: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، از این پس مرکز آمار ایران مرجع رسمی تهیه و تولید و اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور مانند نرخ بیکاری، تورم و رشد اقتصادی است که با  فارغ‌التحصیلی حدود چهار میلیون دانشجو از دانشگاه‌های کشور، تعداد فارغ التحصیلان بیکار در آینده افزایش می‌یابد.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعیمی گوید: هم اکنون ۴۰ درصد از بیکاران کشور دانش‌آموخته دانشگاه هستند که با فارغ‌التحصیلی حدود چهار میلیون دانشجو از دانشگاه‌های کشور، تعداد فارغ التحصیلان بیکار در آینده افزایش می یابد.

به همین منظور به میان مردم رفتیم تا پای درد و دل برخی از صحبت های آنان در مورد بیکاری بنشینیم.

در کجای جهان شاغلی که نه امنیت شغلی دارد نه پوشش بیمه ای، به عنوان شاغل محسوب می کنند

رشید امیری شهروند ۶۵ ساله تهرانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی تهران نیوز، با اشاره به آمار های ارائه شده در مورد نرخ بیکاری در کشور گفت: اگر مسولین در خیابان های کشور گشتی بزنند متوجه می شوند که در همین تهران بیش از ۳ میلیون بیکار پیدا می شود این در حالی است که مسولین اعلام می کنند تنها ۲میلیون بیکار در کشور وجود دارد.

امیری که یکی از بازنشستگان وزارت کشور است با بیان اینکه هر دو فرزند من دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و اکنون بیکارند افزود: متاسفانه در اکثر خانواده ها تعداد تحصیل کردگان بیکار زیادی وجود دارد و آنان باید برای گذراندن مخارج خانواده به سمت کارهای کاذب روی آورند.

وی با استناد به این صحبت مسئولین که اگر کسی یک ساعت در طول روز کار کند شاغل محسوب می شود اظهار کرد: در کجای جهان شاغلی که نه امنیت شغلی دارد نه پوشش بیمه ای، به عنوان شاغل محسوب می کنند که مسولان ما در آمار خود این گونه عمل کنند.

این شهروند تهرانی، ایجاد یک جامعه غمگین، افزایش اعتیاد و زیاد شدن فساد در جامعه را از اثار بیکاری برشمرد و اذعان کرد: تا زمانی که مسئله اشتغال حل نشود هیچ نهادی نمی تواند این ناامیدی و یاس را از جامه دور کند.

امیری با بیان تاکید دولت روحانی بر رفع تحریم ها و گذشت یک سال از توافق برجام گفت: من به عنوان یک شهروند هنوز شاهد اثرات برجامی که دولت روحانی تاکید زیادی بر آن می کند نشدم این در حالی است که وضعیت اقتصادی هر روز بدتر از روز قبل می شود.

وی با اشاره به حقوق های نجومی مدیران دولت اظهار کرد: چطور می شود در یک اداره که مدیر زیی حساب مسول کنترل  حقوق های کارکنان آن است باید یک مدیر دولتی از بیت المال دریافتی نجومی داشته باشد و فرزندان این سرزمین با تحصیلات عالی برای گرفتن حقوق ناچیز به کارهای ناشایست روی بیاورند.

این شهروند تهرانی با اشره به حقوق های نجومی برخی مدیران گفت: نباید از مدیری که با رانت و باند بازی سرپرست یک اداره می شود انتظار داشت که به خزانه ملت دست درازی نکند این در حالی است که افراد بازنسشته هم مانند من برای گذراند امور زندگی خود باید کار های مثل دست فروشی انجام دهیم.

امیری در پایان گفت: برکنار کردن مدیرانی که دریافتی نجومی دارند مجازات ناچیزی است و باید قانون با آن ها برخورد جدی تری داشته باشد.

دولت روحانی در بحث اشتغال درست عمل نکرده است و تنها به فکر انتخابات است

نجات رضایی یکی از شهروندان تهرانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی تهران نیوز، با اشاره به تعطیلی هفت هزار و۵۰۰کارگاه تولید گفت: با روند تعطیلی کارگاه ها و کارخانجات تولیدی در کشور هر روز به نرخ بیکاری در کشور افزوده می شود که منشا آن سو مدیرت مسولان کشور است.

رضایی افزایش ناهنجار های اجتماعی و زیاد شدن اعتیاد در جامعه را از آسیب های بیکاری برشمرد و افزود: دولت روحانی در بحث اشتغال درست عمل نکرده و به جز انتخابات به چیز دیگری فکر نمی کند.

وی در ادامه خاطر نشان شد: با نزدیک شدن به انتخابات سال ۹۶ دولت سعی دارد اذهان عمومی جامعه را سرگرم بحث های مختلف می کند.

این شهروند تهرانی با بیان آمارهای ارائه شده در مورد نرخ بیکای در کشور گفت: این آمارها اشتباه است، چگونه  می توان کسی که نیم ساعت در طول روز کار می کند را شاغل محسوب کنیم.

وی افزود: زمانی که ریاست جمهور بدون در نظر گرفتن صلاحیت افراد آنان را به پست های مدیریتی مشغول می کند نباید انتظار  داشت که مشکل بیکاری جوانان حل شود.

رضایی اذعان کرد: ریاست جمهور چکونه می تواند برای رفع بیکاری جوانان ما به فرانسه ای روی بیاورد که مردم آن کشور در اعتراض به قانون کار به خیابان های می ریزند این در حالی است که دولت باید قبول کند که برجام نتوانسته است تغییری در روند اقتصادی کشور ایجاد کند.

این شهروند تهرانی در مورد اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور توسط قوه مجریه اظهار کرد: تمامی نسشت ها در مورد اقتصاد مقاومتی از سوی دولت تنها جنبه تفریحی دارند و فقط حرف اقتصاد مقاومتی وجود دارد و خبری از اجرای آن در جامعه نیست.

وی با توجه به افطاری دادن ریاست جمهور که هیچ منفعتی برای مردم ندارد افزود: بی عدالتی و اشرافیگری در بین مسولان بی داد می کند و سه روحانی که بعد از مقام معظم رهبری ریاست کشور را برعهده داشتند فقط دنبال اشرافیگری بودند.

رضایی خاطر نشان شد: دریافتی های نامتعارف مدیران می تواند برای تعداد زیادی از جوانان اشتغال ایجاد کند و  از اعتیاد و فساد ناشی از بیکاری در جامعه جلوگیری کند.

شعارهای مسولان تنها برای خانوده ها و فرزندان خودشان است

حسین نیرومندجوان ۳۰ ساله همدانی که برای پیدا کردن کار به تهران آمده است در گفت  و گو با خبرنگار اجتماعی تهران نیوزگفت: هم اکنون مجردم و برای گذراند مخارج خانواده خود با دارا بودن مدرک کارشناسی معماری باید به کارهای مختلفی روی بیاورم.

نیرومند در حالی که سرگرم خواندن روزنامه برای پیدا کردن کار بود می گوید: برای ایجاد کار در کشور یا باید پول داشته باشیم یا جزو آقا زاد گان باشیم و در غیر این صورت باید به کارهای ناشایست روی بیاوریم.

وی اذعان کرد: تمامی قول ها و امیدهای که مسولان به جوانان می هند تنها شامل خانودهای خودشان می شود و برای مردم عادی فقط یک امید کاذب می باشد.

این شهروند همدانی و فارق التحصیل دانشگاه فرودسی مشهد خاطر نشان شد: اگر از ابتدای می دانستم تحصیل هیچ گونه فایده ای برای من ندارند ۲۰ سال از زندگی خود را در این راه تباه نمی کردم این در حالی است که تحصیل تنها برای پولداران و فرزندان مسولین به کار می آید.

نیرومند در حالی که به سختی حاضر به پاسخ دادن به سوالات خبرنگار ما می شد افزود: اکنون جلوی خانواده خود شرمسارم که با این سن باید برای پیدا کردن مخارج زندگی، آنان را تنها بگذارم و در یک شهر غریب دنبال کار بگردم.

با توجه به اینکه برای دولت اعتدال، زمان تقریبا در نقطه صفر است و در حال حاضر انتظارات اقتصادی مردم از دولت هنوز برآورده نشده و رکود،بیکاری و تورم شرایط دشواری را برای دولت روحانی گوشزد می‌کند، قطعا با ادمه این روند بی برنامگی در تمام حوزه های زمام داری کشور به ویژه اشتغال،خاطره ای تلخ در ذهن مردم از اعتدالیون بر جای خواهد گذاشت و این مهم  بیش از هر چیز دامن خودشان را خواهد گرفت، دیگر زمان گوش فرا دادن دولت به مردم است نه اینکه مردم همچنان سراپا گوش بر وعده های پیش رو باشند!

انتهای پیام/م

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=149331

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x