تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

کاسه چه کنم چه کنم آیفونی ها/دارندگان آیفون تا ۵ روز دیگر به دنبال گوشی جدید باشند

  • کد خبر : 149161
  • 28 تیر 1395 - 1:50
کاسه چه کنم چه کنم آیفونی ها/دارندگان آیفون تا ۵ روز دیگر به دنبال گوشی جدید باشند

طبق شنیده ها بعد از اجرای طرح رجیستری موبایل، دارندگان آیفون باید ۵ روز دیگر با گوشی خود خداحافظی کنند.

به گزارش«کمال مهر»؛؛ با چرخی در بازارهای موبایل و کمی جستجو احتمالا شما هم متوجه شدید اکثر گوشی های موجود در بازار از روال قانونی وارد کشور نشدند و خیلی زیرپوستی اسم قاچاق را یدک می کشند. همین امر باعث شد تا زمزمه های طرح رجیستری موبایل دوباره به گوش برسد. این طرح پیش از این هم در سال ۸۵ اجرا شد اما به دلیل خلأهای قانونی، زمان طولانی برای ثبت شناسه گوشی ها در گمرک و همچنین ورود گوشی به وسیله چمدان های مسافران باعث توقف چند ساله آن شد. اکنون خبرها حاکی از آن است که این طرح از اول مرداد امسال به صورت کاملا جدی اجرا خواهد شد.

کاسه چ
طرح رجیستری چیست؟
بدینوسیله فقط گوشی هایی وارد کشور می شوند که شناسه یا (IMEI (International Mobile Equipment Identity در گمرک ثبت شده باشند و به این ترتیب قابلیت دسترسی در شبکه‌های تلفن همراه را داشته باشند.

سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حسین فلاح جوشقانی، برای ثبت شناسه گوشی در گمرک و ورود قانونی آن به کشور دو راه مورد بررسی را اعلام کرده است.

راه اول: استعلام گوشی تلفن همراه و اعمال سیاست روی گوشی مشترک و دومین راه استعلام گوشی تلفن همراه و اعمال سیاست روی سیم‏کارت مشترک است که طرح دوم به‌رغم اینکه از نظر رگولاتوری و اپراتورها، به دلیل قطع ارتباط سیم‏کارت روش مناسبی به نظر نمی‏رسد، در دست بررسی است ولی طرح اول به دلیل تاثیرات جانبی کمتر به صورت آزمایشی در حال پیاده ‏سازی است.
مزایای طرح رجیستری:
این طرح مسلما اگر به صورت صحیح اجرا شود مزایای بسیاری دارد مهمترین آن جلوگیری از ورود کالای قاچاق و قیمت گذاری سر از خود دلالان این صنف است. همانطور که مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عباس نخعی در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها بیان داشت: پس از اجرای این طرح، موبایل قاچاقی که قیمت امروز آن ۲ میلیون تومان است، نهایتاً به قیمت ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش خواهد شد.

مزیت مهم بعدی جلوگیری از ورود گوشی های تقلبی به ایران است و متعاقب آن داشتن ضمانت نامه برای گوشی هایی که از مجاری قانونی عبور کرده و به دست مشتریان رسیده اند.
معایب طرح رجیستری:
اما از آن طرف ماجرا دور زدن این طرح و یا سودجویی کارمندان برخی سازمان ها و شرکت های درگیر و نبود نظارت کافی بر اجرای درست آن می تواند مشکلات بسیاری در پی داشته باشد. همچنین مدت زمان ماندن بار در گمرک می تواند از ورود به هنگام گوشی های روز دنیا در زمان اولیه عرضه، جلوگیری کنند.
کاسه چ
در کنار همه این ها شنیده هایی در مورد به وجود آمدن مشکلات برای کاربران گوشی های آیفون هم باعث نگرانی این قشر از دارندگان گوشی های هوشمند شده است. بر این اساس قرار است به زودی همه گوشی‌های هوشمند اپل یا‌‌ همان آیفون از بازار جمع آوری شوند. طبق طرح رجیستری تنها گوشی هایی اجازه ورود به ایران را دارند که نمایندگی رسمی در ایران داشته باشند اما شرکت اپل هنوز هیچ نمایندگی رسمی در کشور ندارد و همین موضوع باعث نگرانی کاربران آیفون شده است چرا که اگر تا روز اجرا شدن طرح رجیستری این شرکت نتواند نمایندگی رسمی خود برای خرید و فروش و ارائه خدمات در ایران را به ثبت برساند تمام گوشی های این برند از سطح بازار جمع آوری و آیفون عملا برای دارندگانش کارآیی نخواهد داشت.
به نظر نمی رسد در این مدت اندک، شرکتهایی مثل اپل و مایکروسافت خود را ملزم کنند که در ایران نمایندگی داشته باشند و تاوان این تصمیم ناگهانی را دارندگان آیفون و محصولات مایکروسافت باید بدهند. در نتیجه تمام برندهای آمریکایی باید برای گوشی های هوشمند از سطح بازار جمع آوری شود.
گزارش ازنازنین روزبهانی
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=149161

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x