تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

اسدآباد؛ شهر چاردری‌ها، نم نم به سمت بی‌حجابی/دستگاه‌های فرهنگی پای کار بیایند

  • کد خبر : 149034
  • 27 تیر 1395 - 17:24
اسدآباد؛ شهر چاردری‌ها، نم نم به سمت بی‌حجابی/دستگاه‌های فرهنگی پای کار بیایند

اسدآباد؛ یکی از شهرهای مذهبی استان همدان است که با حجاب برتر زنان این شهر به عنوان شهر چاردری‌ها شناخته شده با ایجاد دانشگاه‌ها و ورود دانشجویانی دیگر استانها، این حجاب برتر کمرنگ تر شده که دستگاه‌های فرهنگی از هم اکنون باید مراقب باشند و جلوی بی حجابی را بگیرند.

 

به گزارش«کمال مهر»؛به نقل از آوای سیدجمال؛ حجاب؛ یکی از مؤلفه‌هایی است که در دین مبین اسلام به آن اشاره زیادی شده و در واقع مسئله تازه‌ای برای کشور اسلامی چون ایران نیست چرا که از همان اوایل انقلاب بود که این مسئله با تظاهرات زنان نسبت به بی‌حجابی اوج گرفت.

مسئله حجاب در جامعه ای که اسلامی بوده و هست، انقدر مهم جلوه کرد که بر همین اساس قانونی در شورای انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ به تصویب رسید که حدود ۲۵ دستگاه دولتی فرهنگی را ملزم به اجرای سیاست‌هایی در راستای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف کرد.

این مسئله مهم در جامعه کنونی ما در شورای فرهنگ عمومی مطرح و راهکارهایی برای ترویج فرهنگ حجاب در سطح کشور ارائه می‌شود که وظیفه هر دستگاهی را به وضوح نشان می‌دهد.

 و امروز که وضعیت نابه سرانجام حجاب را در سطح کشور می‌بینیم، گویی متولیان این امر مهم چندان به وظایف خود عمل نکرده‌اند.

اسدآباد یکی از شهرهایی است که کمتر در آن بی‌حجابی به چشم می‌خورد و زنان آن با پوشش حجاب برتر همان چادر که در هر عرصه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی که وارد میشوند، میتوان گفت که اسدآباد، شهر چادری‌ها است.

دخترکان این دیار در سن نوجوانی و وارد شدن به مدارس راهنمایی با مسئله پوشش و حجاب آشنا میشوند و چادر را به عنوان حجابی برتر انتخاب می‌کنند.

در برنامه هایی فرهنگی هم از سوی آموزش و پرورش دانش اموزان در دوره راهنمایی به پوشیدن چادر تشویق می‌شوند که نمونه این برنامه در مدرسه خلیج فارس در سال گذشته برگزار شد.

البته چند سالی است که با ایجاد وجود مراکز آموش عالی در این شهر و ورود دانشجویان غیر بومی از استان‌ها دیگر موجب شده که این شهر نیز نمودی دیگر از پوشش را به خود بگیرد.

برخی از دانشجویان غیربومی هم هستند که از پوشش چادرهای ملی استفاده کرده و برخی نیز به احترام مردم این شهر پوششی مناسب داشتند و همرهنگ جماعت این شهر شدند.

در طی این مدت که دانشگاه‌ها ایجاد شده، هر از چندگاهی امام جمعه این شهر به دلیل نامناسب بودن پوشش بعضی دانشجویان  معترض میشد و  در خطبه‌های نماز جمعه نارضایتی خود را از این وضعیت اعلام و تذکراتی به مسئولان دانشگاه‌ها می‌دادند.

در همین نماز جمعه آخر ماه مبارک رمضان بود که ایشان اعلام کرد که تا زمانی که  به امامت جمعه این شهر است، اجازه نخواهد داد که شهر و دیار بزرگمرد تاریخ سیدجمال الدین اسدآبادی با این مسئله زیر سؤال برود چرا که این شهر زنانی باحجاب را  در خود پرورش داده است.

متأسفانه در زمانی که دانشگاه‌ها در اوج تحصیل دانشجویان باز است، شاهد برخی از بی حجابی بوده ایم و ساعاتی از عصر هر روز گرم تابستان که به خیابان سطح شهر سر می‌زنیم، شاهد تیپ‌های مردانه از زنان با مانتوهای جلوباز هستیم که خود از بی حجابی خبر می‌دهد.

بی حجابی در شهری که زنانش با اعتقاد به چادر نگاه میکردند، امروز روز به روز پر رنگ‌تر می‌شود و مسئولان دستگاه‌های فرهنگی کمی باید عزم‌شان را جزم کنند تا بیشتر شاهد بی حجابی نباشیم.

یکی از دستگاه‌های که حدود ۲۳ عنوان کلی در قانون حجاب و عفاف برای آن تعریف شده و طبق آن بایستی به مبارزه با بدحجابی و بی حجابی بپردازد، نیروی انتظامی است.

نیروی انتظامی اخیرا” در برنامه فرهنگی که با عنوان تجمع مردمی مدافعان حریم خانواده در میدان امام شهر اسدآباد برگزار شد، بروشورهایی را با عنوان «عفاف و حجاب» بین حاضران در این مراسم توزیع کرد.

 با دو تن از بانوانی که خود شیفته پوشیدن حجاب برتر هستند، به گفت‌وگو نشستیم.

کبری شیر یکی از بانوانی است که در ستاد نماز جمعه همیشه پای کار است و حجابش زبانزد و قابل تحسین است.

این بانوی اسدآبادی از علاقه خود به چادر می‌گوید: پنجم ابتدایی بودم که از چادر به سر کردم و امروز به این پوشش افتخار می‌کنم.

وی ادامه می‌دهد: چادر حجاب برتر است چرا که تمام اندام زن را پوشش می‌دهد و حجاب برتر یعنی ارثیه حضرت زهرا(س).

کبری شیر می‌گوید: برای پوشیدن چادر هیچ اجباری نداشتم  و با تمام وجود به چادر علاقه داشتم و مادرم نقش مهمی را پوشیدن چادر داشت به همین منظور هم خودش برای من سال پنجم ابتدایی چادر تهیه کرد.

دانشجویی که اهل اسدآباد است از پوشش چادر خود به عنوان یادگاری که بوی فاطمیون دارد، سخن می‌گوید: حدود ۵ سالی است که چادر این یادگاری گرانبها را برسر دارم چرا که این چادر به عنوان حجابی برتر است که فرد را از دیگر افراد متمایز می‌کند و او را از افراد عادی جدا و فردی خاص می‌سازد.

سارا نظری ادامه می‌دهد: چادر به عنوان حجاب برتر بچه مسلمان‌ها شناخته شده اما همه میدانیم که چادر هم آدابی دارد، اداب پوشیدن و برسر کردن چرا که دیده می‌شود افرادی که به ظاهر چادر بر سر دارند و کاملا” چادر و چادر پوش ها را زیر سوال می‌برند.

او می‌گفت که اجباری در پوشیدن چادر نداشتم و وقتی میدیم که برای کسانی که چادر پوش هستند به اصطلاح چادری عزت و حرمت خاصی قائل می‌شوند، من هم دوست داشتم بهره ببرم.

 انسان باید به خداوند متعال و انچه دوست میدارد، نه تنها اعتقاد داشته باشد، بلکه اعتماد کند چرا که چادر این حجاب بی عیب نقص از حضرت فاطمه(س) به یادگار مانده است پس اعتقاد و اعتماد را قطعا” به همراه خواهد داشت.

وی با سپاسگذاری از مادرش به علت تشویقش به پوشیدن چادر، گفت: همین حرمتی که از سخن به زبان آوردم، حرمتی بود که مادرم به من داد. مادرم به قدری زیبا و با اشتیاق چادر را برسر می‌کرد که من را مشتاق به پوشیدن چادر می‌کرد

طیبه محمدی دیگر بانوی اسدآبادی است که چادر را یک ارزش میداند و ادامه می‌دهد: چه خونها و چه شهیدانی که برای وجود این چادر که نداده ایم.این شهر کوچک در دفاع از حرمت و احترام به همین ارزش‌ها ۴۰۳ شهید تقدیم انقلاب کرد.

وی وظیفه خود را در قبال خون‌های ریخته شده در دوران انقلاب همین پوشیدن چادر به ارزش دانست و گفت: چند سالی است که چادر به سر دارم و تا زنه ام این حرمت ارزش را نگه خواهم داشت.

محمدی یادآور شد: این شهر نباید با وجود چند دانشجویی که اهل این منطقه نیستند و حجاب رار عایت نمی‌کنند زیرسؤال برود و مسئولان باید بیشتر در این زمینه فعالیت کنند.

وی افزود: متأسفانه امر به معروف و نهی از منکر در این شهر کمرنگ شده و یکی از دلایل ترویج بی حجابی همین کمرنگ شدن این فریضه الهی است.

انتهای پیام/م

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=149034

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x