تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

کاربری که به خاطر انتشار فیلم‌های حزب‌الله به جرم حمایت از گروه‌های تروریستی مجازات می‌شود/ امیرزادگان: منتظر کمک از سوی قوه قضائیه هستیم

  • کد خبر : 148938
  • 27 تیر 1395 - 9:45
کاربری که به خاطر انتشار فیلم‌های حزب‌الله به جرم حمایت از گروه‌های تروریستی مجازات می‌شود/ امیرزادگان: منتظر کمک از سوی قوه قضائیه هستیم

گوگل از یک هموطن فعال در فضای مجازی شکایتی کرده مبنی بر اینکه این دامنه متعلق به آنها بوده و این هموطن ایرانی بدون مجوز از آن بهره برداری می کند.

 

به گزارش «کمال مهر»؛خبر شکایت گوگل از یک ایرانی صاحب دامنه یوتیوب را که شنیدیم پیگیر این مسئله شدیم طبق اطلاعات اولیه ای که به دستمان رسید متوجه شدیم گوگل از یک هموطن فعال در فضای مجازی شکایتی کرده مبنی بر اینکه این دامنه متعلق به آنها بوده و این هموطن ایرانی بدون مجوز از آن بهره برداری می کند، اما گویا واقعیت به شکل دیگری است و «سجاد امیرزادگان» صاحب این دامنه در ایران و شخص مورد طرح شکایت گوگل حرف های دیگری برای گفتن دارد حرف هایی که بوی سیاسی کاری گوگل از آن به مشام می رسد و نشان می دهد غربی های مدعی آزادی، کم ترین اعتقادی به ادعایشان ندارند. برای دانستن جزئیات این شکایت، چرایی و چگونگی آن پای سخنان امیرزادگان نشسته ایم.

*جناب امیرزادگان بفرمایید که جزئیات طرح شکایت گوگل از شما چه بوده است؟

ما این دامنه را تقریبا از سال ۸۶ و ۸۷ داریم و از سال ۸۸ سایت اشتراک گذاری فیلم و کلیپ را روی این دامنه بارگذاری کردیم. تا الان هم این سایت مشغول به فعالیت بوده است. دامنه صرفا روی این سایت پارک است. یعنی این دامنه به این سایت مستقیما ارتباطی ندارد و صرفا دامنه ای است که از آن به صورت دایرکت استفاده می شود.

 اما ماجرای این شکایت از اسفندماه سال گذشته اتفاق افتاد، زمانی که از  دوبی بسته ای از طرف نمایندگی هیئت داوری بین المللی در همین ارتباط آمد که گوگل شکایت را در آنجا مطرح کرده بود. گوگل مستنداتی را جمع کرده بود که براساس آن به من اعلام کردند که حق ندارم از این دامنه استفاده کنم چون سیاست های گوگل را رعایت نمی کنم. گوگل اعلام کرد که مالکیت این دامنه هم متعلق به این شرکت است. مهلت ۲۰ روزه ای هم برای پاسخ به من داده بودند که این فرصت همزمان با تعطیلات نوروز بود و من نتوانستم پاسخ ویژه ای به آن ها بدهم.

دو یا سه مرتبه دیگر هم برای من ایمیل و بسته هایی ارسال کردند و مدارکی به من دادند. به گوگل اعلام کردم که در ایران اکنون تعطیلات سال نو است لذا  این بازه ۲۰ روزه را به یک ماهه افزایش دهند تا بتوانم پاسخ مناسبی در قبال این شکایت  بدهم. اما آن ها کار خودشان را کردند و به حرف های من اهمیتی ندادند. در نهایت رأیی صادر شد.

 مرکزی در دنیا وجود دارد به اسم مرکز داوری حل اختلاف دامنه ها(WIPO) که در ایران به اسم وایپو شناخته می شود. رأی صادره علیه من توسط این مرکز بود. نامه هایی که از طرف شرکت گوگل برای من ارسال می شد هم از طرف فیزیک نظری کشورمان یعنی ایرنیک(IRNIC) به دست من می رسید.

 ایرینک موظف است این دامنه را در یک بازه زمانی به نام یوتیوب تغییر نام بدهد. اینریک هم به من اعلام کرد که ۱۰ روز فرصت دارم در خصوص این موضوع شکایت یا اعتراض خود را در دادگاه های ایران مطرح کنم.

قوانین ظاهرا به این شکل است که رأی مرکز داوری بین المللی راهگشای این گونه مشکلات است مگر اینکه در داخل هرکشوری، دادگاه های بومی رأی مخالف آن مرکز را داشته باشند. مرکز داوری بین المللی اعلام کرد که این دامنه متعلق به گوگل و یوتیوب است. ولی اگر ما بتوانیم در داخل ایران و از طریق دادگاه های بومی ثابت کنیم که این دامنه متعلق به گوگل یا یوتیوب نیست، این اتفاق به نفع ما تمام می شود. یعنی رأی دادگاه های بومی هرکشور، حاکم بر رأی داوری بین المللی و  لازم الاجرا برای دامنه های آن کشور است. اکنون در مرحله پیگیری شکایت خود وثبت اسناد و تأیید مدارک خود هستیم تا جلسه دادگاه برگزار شود.

*طرح شکایت گوگل چقدر صحت دارد و آیا شما ادعای گوگل را تأیید می کنید؟

یوتیوب (۵:۱۸) در ایران ثبت رسمی کرده است. با وجود قوانین فضای مجازی نمی توان به این موضوع پرداخت. در واقع موضوع این شکایت از زاویه قوانین تجارت بررسی می شود. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که ما دوماه پیش از گوگل این دامنه را در ایران ثبت کردیم. یعنی مالکیت ابتدا متعلق به ما بوده بعد شرکت گوگل در ایران این بخش را مطرح کردند.

کنوانسیون پاریس در فضای مجازی که همه کشورها و مجموعه ها هم به آن متعهد شده اند این است که هر مجموعه یا شرکتی که صاحب حقی درخصوص دامنه ای مرتبط با شرکت خود است، اگر تا ۵ سال درخواستی راجع به آن دامنه ارائه ندهد، اینطور تلقی می شود که آن صاحب امتیاز، از حق خود صرف نظر کرده است و دیگر نمی تواند نسبت به آن ادعایی داشته باشد.

مثلا من دامنه یوتیوب یا گوگل را در ایران ثبت کرده ام. گوگل تا ۵ سال هیچ درخواستی نداده است. معلوم است که این دامنه متعلق به من است. طی ۷ یا ۸ سال گذشته بعید است گوگل با موتور جستجوی قوی که دارد، متوجه نشده باشد که این دامنه در ایران ثبت شده است. در حالیکه طی این چند سال ما هیچ طرح شکایتی از طرف گوگل نداشتیم. گوگل می دانسته این دامنه در ایران ثبت شده و هیچ درخواستی نسبت به آن نداشته است. این هم نکته دیگری است که در این پرونده اهمیت دارد.

*فکر می کنید سیاستی پشت این قضیه است؟ آیا دلیل خاصی دارد که گوگل بعد از این همه مدت ادعای خود را مبنی بر مالکیت این دامنه اعلام کرده است؟

قطعا وقتی آن ها موضوعی را پیگیری می کنند، برنامه ای برای آن دارند. حال این که چه برنامه ای برای این موضوع می توانند داشته باشند، خیلی قابل پیش بینی نیست. اما بی دلیل فرآیند داوری و قضایی و حقوقی را باز نمی کنند و حاضر نمی شوند این هزینه ها را متحمل شوند.

طی فرآیند پیگیری من در این پرونده نکات جالبی پیش آمد. مثلا متوجه شدم متخصص در این حوزه بسیار کم داریم. مشاوران حقوق و افرادی که بتوانند در حوزه قضایی بین المللی در دعوایی برسر یک دامنه، تحت مالکیت یک دامنه، به ما مشورت قضایی بدهد بسیار کم تعداد هستند و متاسفانه در کشور ما افراد بسیار کمی در این زمینه اطلاعات حقوقی وقضایی دارند.

اما نکته دیگر  درخصوص سیستم دامنه .ir در ایران است. گرچه باید این سیسم نقش بی طرف در این پرونده داشته باشد و البته جزء الزامات آن است، اما حداقل انتظاراتی که ما از این سیستم داریم، انجام نمی دهند.  یکی از مدارکی  که دادگاه از من خواسته بود، توافق نامه بین من و فیزیک نظری اولیه بابت ثبت دامنه ها است. طی فرآیند ثبت نام در فضای مجازی فرمی تکمیل می شود که در انتهای فرم، از فرد می خواهد قوانین را قبول کند. این فرم را دوستان به من به صورت انگلیسی دادند و به من گفتند که نسخه فارسی آن را نداریم. ما در ایران داریم با آن ها کار می کنیم و حالا می گویند نسخه ترجمه شده از این توافق نامه را ندارند.

ترجمه رسمی تعهد برای دادگاه مورد نیاز است و متن انگلیسی برای دادگاه قابل قبول نیست. این اتفاقات که شکل می گیرد بیشتر باعث دلسوزی می شود.اما علی القاعده ما تلاش خود را می کنیم تا بتوانیم این دامنه را در ایران نگه داریم. البته با همان قوانین تجارت هم دست ما خالی نیست از اینکه بتوانیم دامنه را برای کشورمان حفظ کنیم و حداقل دست شرکت گوگل نباشد.

*به نظرتان آیا استفاده ای که شما از این دامنه کرده اید و سیاست شما در آن، ربطی به شکایت گوگل دارد؟

سیاست هایی که داریم در استفاده از دامنه یوتیوب در جهان است که از نظر آنها ما بعضی از این قوانین را نقض کرده ایم یکی از مواردی که اشاره کرده اند این است که فیلم های تروریستی در سایت ما پوشش داده می شود. از جمله فیلم های حزب الله لبنان در سایت ما وجود دارد که این داستان از نظر آنها تروریستی محسوب می شود اما سایت های ایرانی خیلی با این موضوع مشکلی ندارند. اما به نظرم این مسائل بیشتر شبیه بهانه است. بیشتر دنبال این هستند که دامنه را از ما بگیرند.

اما به ظاهراصل موضوع ، تجارت است. آن ها می گویند ما قانون مارک تجاری را ثبت کرده ایم و این مارک تجاری متعلق به ما است. تا ۶۰ مورد هم نقض قوانین برای فعالیت سایت من ذکر کرده اند و گفته اند که ما این سیاست های گوگل را رعایت نمی کنیم و از خط قرمزهای این شرکت عبور کرده ایم.

* می توانید چند مورد از تخلفاتی که گوگل در طرح شکایت خود  به شما نسبت داده  را نام ببرید؟

یک پرونده ۴۰۰ صفحه ای برای بنده فرستاده اند، شبیه پرونده مفسدان اقتصادی بزرگ! پرونده را به طور کامل ترجمه نکرده ام. دو برگ نامه روی این پرونده بود که آن را ترجمه کردیم تا بتوانیم به دادگاه ارائه دهیم. طی ۱۳۰ صفحه ۶۰ مورد نقض قوانین توسط سایت ما نسبت به سیاست های گوگل ارائه شده و حدود ۳۰۰ صفحه مستندات این نقض قوانین ضمیمه شده است که شامل تصاویری از سایت من هست که نقض قوانین در آن صورت گرفته است.

این ۶۰ مورد نقض قوانین را مطالعه کردم. پرونده ای جذاب است بعضی می خواستند پرونده را بخوانند تا بدانند گوگل چطور شکایت می کند. جزئیات آن را نمی دانم. برایم مهم نبوده است. اصل موضوع را دنبال کردم و به حواشی آن کار نداشتم.

*در راستای حل مشکل پیش آمده از مسئولان کشور چه توقعی دارید؟

انتظار حمایت خاصی ندارم. فقط اینکه موضوع تخصصی و پیچیده ای است و امیدوارم این پرونده با همین نگاه تخصصی در سیستم قضایی چه داخلی و چه خارجی پیگیری شود. با همین نگاه تخصصی به موضوع نگاه کنند. قوانین در این حوزه کمی پیچیدگی دارد. قوانین در دسترس نیست. دوستانی که می خواهند در این حوزه صاحب نظر باشند و نظر خود را اعمال کنند، با حساسیت تخصصی به آن نگاه کنند.

این پرونده مانند یک پرونده ملکی نیست که من با ورثه ای اختلاف داشته باشم و با یک کارشناسی بتوان تکلیف ملک را تعیین کنیم. این موضوع کمی پیچیده است. یکی از نکاتی که در طی پیگیری این پرونده برای من پیش آمد این بود که دادگاه برای من پیامی مبنی بر نقص پرونده ارسال کرد. وقتی پیگیری کردم متوجه شدم منظور دادگاه این بوده که ارزش مالی ملک را تعیین کنم. پس از پرس و جو به من گفتند مگر این پرونده مربوط به ادعای مالکیت نیست؟ پس چرا ارزش ریالی ملک در پرونده درج نشده است. وقتی توضیح دادم که این پرونده مربوط به مالکیت یک سایت است، مسئولان دادگاه هم تعجب کردند و نمی دانستند در این مورد چه باید بکنند.

انتظاری که از دستگاه های مسئول داخلی دارم این است که پیچیدگی این موضوع را درک کنند و نسبت به آن حساسیت لازم را داشته باشند.

اما باید گفت که من تنها از زاویه قانون تجارت به این قضیه نگاه کرده ام اما می توان دو سه زاویه دیگر نیز روی این فضا باز کرد که هم بحث امنیتی، هم اخلاقی و هم دینی است. در بحث دینی این مسئله که آنها صلاحیت داشتن یوتیوب دات آی آر را ندارند مهم به نظر می رسد چرا که تصاویر و فیلم هایی منتشر می کنند که  علیه پیامبرگرامی اسلام(ص) است.

به لحاظ امنیتی هم سابقه و گزارش عملکرد اینها موجود است در سال ۸۸ که من رصد می کردم مدیران آن در سایتی یادداشت های خود را منتشر می کردند که هنوز هم آن سایت و یادداشت ها موجود است، آنها در آن روزها به شدت در بحث بر اندازی نظام کار کردند و در بحث عاشورا پستی را منتشر کرد که اتفاقاتی که در ایران شاهدیم منجر به تغییراتی خواهد شد و آیندگان خواهند دید این تغییرات، تغییرات و انقلاب یو تیوبی در ایران است، آنها رسما بر علیه ایران در فتنه ۸۸ مطلب می نوشتند.

از منظر اخلاقی و امنیتی  هم اینها صلاحیت داشتن این دامنه را ندارند چرا که فضاهایی که دارند را  علیه حقوق بشر به کار می برند چنانچه  ملجا و پناه تمامی فیلم های گروهک تروریستی داعش هستند و داعش حتی روش ساخت بمب هایش را از طریق یوتیوب آموزش می دهد و در این فضا برای  گروهک تروریستی و ضد بشری کاملا تبلیغ می شود.

 

انتهای پیام/ط

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=148938

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x