تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

بهبود وضعیت سربازی در دستور کار ستاد نیروهای مسلح/«سربازی تخصصی» جدی تر می‌شود؟

  • کد خبر : 148880
  • 27 تیر 1395 - 8:59
بهبود وضعیت سربازی در دستور کار ستاد نیروهای مسلح/«سربازی تخصصی» جدی تر می‌شود؟

بهبود وضعیت سربازی از دستورکارهایی است که با جدیت در اولویت دستگاه های ذیربط قرار دارد،امری که از مدت ها پیش کلید خورده و البته وقوع حوادث متعددی برای سربازان در طول یک ماهه گذشته،حساسیت های عمومی را در این خصوص تشدید کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی«کمال مهر»،‌هفته های گذشته برای سربازان نظام وظیفه عمومی با تلخی و حزن و اندوه فزاینده ای همراه شد.
حادثه واژگونی اتوبوس سربازان وظیفه پادگان۰۵ و سربازان نوشهر از رخدادهای نامیمونی بود که متاسفانه خاطره ناخوشایندی را بر اذهان سربازان نظام وظیفه و افکار عمومی بر جای گذاشت،حادثه ای که مجددا لزوم بهبود وضعیت خدمت نظام وظیفه عمومی را بر سر زبان ها انداخت.
البته در این خصوص سازمان نظام وظیفه عمومی کشور و در راس آن ستاد کل نیروهای مسلح در طول سالیان اخیر اقدامات متعددی را عملیاتی،تنظیم و طراحی کرده است،موضوعی که بر اساس اظهار نظر مقامات مربوطه،این رویه در آینده نیز استمرار خواهد داشت.
آنچنان که سردار موسی کمالی،جانشین اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح عنوان داشته،مجموعه مذکور از هر طرح سازنده ای که به بهبود وضعیت کیفی سربازی منتهی شود استقبال خواهد کرد.
البته وی تاکید می کند در ارائه طرح و پیشنهاد،موضوع منابع مالی آن نیز مد نظر قرار گیرد و به واقع باید طراحان و پیشنهاد کنندگان طرح،مولفه حائز اهمیت تامین منابع مالی آن را نیز مشخص کنند.
سردار کمالی می گوید:هر تغییری در خدمت وظیفه عمومی مستلزم هماهنگی و تامین نظر ستاد کل نیروهای مسلح است.
البته در طول سنوات اخیر تمهیدات و تدابیر متعددی برای ارتقای کیفی سربازی در نظر گرفته شده که طرح سرباز معلم،سرباز سازندگی،سرباز بهزیست،سرباز هیات علمی،سرباز پیام آور بهداشت،سرباز تعاون یار و…از نمونه های آن به شمار می رود.
در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای سربازان نخبه و استعدادبرتر،قهرمانان و مدال آوران ورزشی در حوزه جهانی و بین المللی و یا سربازان بسیجی از نمونه مواردی است که در راستای تسهیل و بهبود کیفی خدمت نظام وظیفه عمومی کشور عملیاتی شده است.
*بهبود کیفی خدمت سربازی به معنای کاهش آن نیست
بسیاری از افراد گمان می کنند بهبود کیفی خدمت سربازی،ضرورتا با کاهش سنوات و طول مدت زمان خدمت،میسر می شود اما نباید از نظر دور داشت که می توان با وجود حفظ مدت زمان تصویب شده برای خدمت سربازی، در جهت ارتقای کیفی آن گام برداشت.
البته تحقق این امر نیز با سهولت امکان پذیر نخواهد بود و مستلزم اتخاذ تدابیر و تمهیدات هوشمندانه از سوی کارشناسان و مسئولان ذیربط است،اما آنچه که به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر مطرح است،معطوف به این امر می شود که پاک کردن صورت مساله و اصل و اساس خدمت سربازی نه میسر و نه منطقی و عاقلانه است.
آنچنان که سردار کمالی عنوان کرده،بخشی از بدنه و نیروی مورد نیاز ارگان ها و یگان های نظامی از طریق سربازان نظام وظیفه عمومی و بخش دیگر آن توسط نیروهای پایور و پیمانی تامین می شود.
جانشین اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح عنوان می کند:برخی موضوع سربازی حرفه ای را مطرح می کنند اما ظاهرا از نحوه تامین نیرو بی خبر هستند.
وی می افزاید:سالهاست که موضوع تامین نیرویِ سربازی حرفه ای از طریق استخدام و جذب پایور و پیمانی در دستور کار قرار گرفته و بخش دیگر نیروی مورد نیاز نیز از طریق خدمت نظام وظیفه جذب می شود.
سردار کمالی معتقد است:ظاهرا برخی از افراد اطلاعی از قوانین و ضوابط ندارند و با عنایت به عدم اشراف به وضعیت و شرایط،موضوع مدل سربازی ترکیبی را مطرح می کنند و این در حالی است که سالهاست این روش اجرایی و عملیاتی می شود.
*عدم بهره وری تخصصی از نیروها،اصلی ترین معضل خدمت نظام وظیفه عمومی
 اظهارات مسئولان ذیربط در خصوص خدمت نظام وظیفه عمومی قابل درک است و به هر حال بخش قابل توجهی از نیاز نظامی و انتظامی کشور از طریق ساز وکار سربازی و نظام وظیفه عمومی تامین می شود.
ملاحظات و موقعیت خاص منطقه ای کشور،تهدیدات خارجی در منطقه خاورمیانه و اساسا وجود انبوهی از مسائل و مشکلات ایجاب می کند که برنامه ریزی ها به نحوی اجرایی شود که کشور در این حوزه کمبود و کاستی خاصی را احساس نکند.
اما با تمامی این اوصاف نباید از نظر دور داشت که باید تغییراتی جدی و گسترده و در دامنه ای وسیع تر از سوی دستگاه های ذیربط نظامی و انتظامی در جهت ارتقای کیفی خدمت سربازی اجرایی و عملیاتی شود.
به  واقع باید راهکاری اتخاذ شود تا علاوه بر تامین ملاحظات در خصوص جذب و بکارگیری نیروی مورد نیاز کشور در عرصه ها و ابعاد گوناگون،بهره وری حداکثری از دانش و تخصص سرمایه جوان این مزر و بوم حاصل شود.
کم نیستند سربازانی که بر خلاف تخصص و رشته تحصیلی خود در یگان و مرکزی غیر تخصصی مشغول به خدمت وظیفه هستند،کم نیستند سربازان وظیفه ای که کیلومترها دورتر از منطقه محل سکونت خود در حال پر کردن سنوات خدمت نظام وظیفه خویش هستند.
دغدغه های مالی و حقوق سربازان از دیگر موضوعات حائز اهمیتی است که باید با جدیت از سوی مجلس شورای اسلامی پیگیری شود،البته اقدامات و تدابیری در گذشته اجرایی و عملیاتی شده که نوید بخش بوده اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد.
یقینا با عنایت و توجه هر چه بیشتر به سه مولفه،تخصص گرایی،نزدیکی یگان خدمتی به محل سکونت و افزایش حقوق سربازان،می توان ایام خوش و جذابی را برای سربازان نظام وظیفه عمومی ساخت که رغبت و میل بیشتری برای گذراندن آن در اذهان و  افکار مشمولان نقش بندد،امری که در صورت تحقق به کاهش قابل توجه سربازان فراری و غایبان منتهی خواهد شد.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=148880

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x