تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
0

ماله بکش عراقچی!

  • کد خبر : 148237
  • 23 تیر 1395 - 13:20
ماله بکش عراقچی!

تنها چند ساعت پس از آنکه عباس عراقچی در مقابل چشم‌های حیرت‌زده مردم ایران مدعی شد آمریکایی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل کرده‌اند؛ خبرگزاری‌ها از در دستور کار قرار گرفتن ۳ طرح تحریم جدید علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا خبر دادند.

به گزارش«کمال مهر»؛، «وطن امروز» نوشت: ۳ طرح تحریمی جدید در حوزه‌های دفاعی، امنیتی و مالی و تجاری است و همزمان با طرح ادعاهای جدید دستگاه اطلاعاتی آلمان در دستور کار مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته است.
هفته گذشته سرویس اطلاعات آلمان مدعی شد ایران پس از توافق هسته‌ای در پی دستیابی به فناوری و تجهیزاتی است که به وسیله آنها بتواند برنامه هسته‌ای و موشکی خود را پیش ببرد. سرویس اطلاعات داخلی آلمان در این زمینه هشدار داد ایران تلاش‌ها برای به دست آوردن تجهیزاتی که در برنامه هسته‌ای کاربرد دارند را از زمان دستیابی به توافق هسته‌ای با ۶ کشور افزایش داده است.
در این گزارش با استناد به اطلاعات سالانه دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان «BFV» اعلام شده است ایران برای دستیابی به مواد غیرقانونی در آلمان مبادرت کرده و این اقدام بویژه به موادی که در فناوری هسته‌ای به کار می‌روند، مربوط می‌شود.
تلاش ایران برای توسعه برنامه‌های موشکی خود از دیگر مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده است. پس از این گزارش دستگاه اطلاعاتی آلمان، آنجلا مرکل، صدراعظم این کشور طی سخنانی در پارلمان این کشور گفت چنین اقداماتی به وضوح نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران است.
پس از طرح این ادعا توسط آلمانی‌ها، علی‌اکبر صالحی با طرح برخی کنایه‌ها به حسن روحانی، گفت درباره این رفتار آلمانی‌ها که همزمان با ادعای بان کی‌مون درباره فعالیت‌های موشکی ایران مطرح شده، نگران است. صالحی اظهار داشت به نظر می‌رسد غربی‌ها به دنبال یک «پخت و پز» جدید علیه برنامه هسته‌ای ایران هستند.
حالا تنها چند روز پس از طرح این ادعا توسط آلمانی‌ها و اظهارنگرانی بان کی‌مون از برنامه موشکی ایران، مجلس نمایندگان آمریکا ۳ طرح جدید برای تحریم بیشتر ایران در دستور کار قرار داده‌ است. کوین مک‌کارتی، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا قرار است ۳ طرح مرتبط با ایران را تا پیش از ۱۴ جولای یعنی پنجشنبه ارائه کند، دقیقاً یک سال بعد از اعلام توافق هسته‌ای ایران. پیش‌بینی می‌شود هر ۳ طرح با رأی مثبت نمایندگان تصویب ‌شود.
به گزارش تسنیم، ارائه این طرح‌ها مطابق با گزارش‌های جدید سرویس اطلاعاتی آلمان است که مدعی شده است ایران به فعالیت‌های حساس و غیرقانونی در زمینه اشاعه تسلیحات ادامه می‌دهد. مهم‌ترین طرح که از سوی مک‌کارتی مورد حمایت واقع شده، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران و هر کشوری که از فعالیت‌های ادعایی غیرقانونی تهران در توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک و حمایت از تروریسم و ادامه نقض حقوق‌بشر، پشتیبانی می‌کند، وضع خواهد کرد. این قانون دولت آمریکا را ملزم می‌کند شرکت‌هایی را که به برنامه موشک بالستیک ایران کمک می‌کنند، تحریم کند و تحریم‌های تروریسم را علیه نیروی قدس سپاه و همین‌طور شرکت‌هایی که به آن کمک می‌کنند از جمله هواپیمایی ماهان، اعمال کند.
 مک‌کارتی در این‌باره گفت: دولت نشان داده است تمایلی برای پاسخگو کردن ایران به‌خاطر اقدامات خطرناک و بی‌ثبات‌کننده‌اش، برنامه موشک بالستیک، تروریسم جهانی و نقض حقوق‌بشر که علیه شهروندانش مرتکب می‌شود، ندارد. ما می‌خواهیم دولت ایران را به‌خاطر ادامه فعالیت‌های غیرقانونی مجازات کنیم. طرح دوم که مجلس نمایندگان قرار است با حمایت اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی رأی‌گیری کند، اشاره می‌کند که سیاست آمریکا این است که از دسترسی دولت ایران و بانک‌های ایرانی به دلارهای آمریکایی جلوگیری کند.
دولت اعلام کرده است به ایران اجازه نخواهد داد با دلار مبادلاتی را از طریق سیستم مالی آمریکا انجام دهد ولی طرح رویس مانع استفاده ایران از دلارهای آمریکا حتی در خارج از این کشور می‌شود. رویس افزود: ایران نباید هیچ‌گونه دسترسی به دلار آمریکا داشته باشد.
طرح سوم آن است که هر شرکت و مؤسسه دولتی آمریکا از خرید آب سنگین از ایران منع خواهد شد. وزارت انرژی آمریکا ماه آوریل اعلام کرد ۳۲ تن آب سنگین از ایران خریداری خواهد کرد که از آن برای تولید مواد هسته‌ای استفاده خواهد شد. مایک پومپئو، نماینده حامی این طرح گفت: خرید آب سنگین موجب خواهد شد پول مالیات‌دهنده آمریکایی در اختیار رژیم ایران قرار گیرد.وی افزود: دولت اوباما در حال اقدام خارج از ملزومات توافق هسته‌ای ایران است و میلیون‌ها دلار در اختیار دولت ایران قرار می‌دهد. این پول آمریکا را به یک شریک فعال در برنامه هسته‌ای ایران تبدیل می‌کند.
عراقچی علیه همه!
اما درست در روزهایی که بدعهدی آمریکا و نقض مکرر تعهدات این کشور در برجام مورد اذعان همه گرایش‌های سیاسی در ایران است و مقامات عالی نظام نیز بارها نسبت به این نقض مکرر اعتراض کرده‌اند، عباس عراقچی دوشنبه‌شب در قاب تلویزیون ظاهر شد و در اظهاراتی شگفت‌انگیز مدعی شد آمریکایی‌ها تعهدات خود در برجام را اجرا کرده‌اند! عراقچی همچنین افزایش تحریم‌ها علیه ایران در پسابرجام را نیز توجیه کرد!
عراقچی که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ظاهر شده بود در توجیه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: از اول هم قرار نبود تحریم‌های غیرهسته‌ای لغو شود، مگر ما در فعالیت‌های موشکی خود تغییری داده‌ایم که انتظار داشته باشیم تحریم‌ها‌ی مرتبط با موشکی برداشته شود. او افزود: درباره تحریم‌های دوجانبه مگر ما در روابط خود با آمریکا و سیاست‌های خود تغییری داده‌ایم که انتظار برداشته شدن تحریم‌ها را داشته باشیم. این اظهارات تعجب‌برانگیز عراقچی در ادامه با این گفته او تکمیل شد: آنها تعهدات خود را انجام داده‌اند که اگر نداده بودند ما می‌رفتیم و پیگیری می‌کردیم. اینها بستگی به این دارد که ما چگونه نگاه کنیم. اما در حالی که آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف در حال جایگزین کردن تحریم‌های جدید به جای تحریم‌های هسته‌ای هستند؛ عباس عراقچی، تلویحا از ضرورت برداشته شدن تحریم‌های اولیه علیه ایران گفت. او اظهار داشت: برجام قرار بود موانع تحریمی را از سر راه اقتصاد ایران بردارد اما واقعیت این است که موانع دیگری بر سر راه وجود دارد؛ مانند تحریم‌های اولیه. به اعتقاد کارشناسان، این اظهارات عراقچی کاملا در راستای توجیه افزایش تحریم‌ها در پسابرجام قابل تفسیر است.
در شرایطی که همه مسؤولان و مقامات در ایران و همچنین مقامات برخی کشورهای درگیر برجام و رسانه‌های خارجی از بدعهدی آمریکایی‌ها و سنگ‌اندازی آنها در مسیر اجرای برجام می‌گویند؛ مسؤول کمیته نظارت بر برجام در ایران به گونه‌ای حرف می‌زند که گویی قرار بوده در توجیه بدعهدی‌های برجامی آمریکا سخن بگوید!  اما این نحوه توجیه بدعهدی‌های آمریکا توسط عباس عراقچی در شرایطی است که آمریکایی‌ها عملا تعهدات خود در برجام در قبال برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای را انجام نداده‌اند.
ماجرای سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها در مسیر مبادلات بانکی واقعیتی است که حتی محمدجواد ظریف نیز بارها به آن اذعان داشته است. ضمن اینکه به اعتقاد کارشناسان، برجام یک توافق ویژه هسته‌ای میان طرفین است که باید در تداوم و تشدید دشمنی‌های آمریکا علیه ایران در قبال سایر تحریم‌ها نیز اثرگذار می‌بود. یعنی اینکه با تعطیلی بخش مهمی از برنامه هسته‌ای ایران، قاعدتا طرف آمریکایی باید نسبت به سیاست‌های فشار خود علیه ایران تجدید نظر می‌کرد. با این حال اما در شرایطی که همکاران و دوستان عراقچی در ایران تلاش می‌کردند برجام را یک اتفاق برای پایان دشمنی آمریکا با مردم ایران القا کنند؛ اما نه‌تنها دشمنی پایان نیافت بلکه تعهدات برجامی آمریکا نیز اجرایی نشد و حتی سیاست‌های فشار آمریکا علیه ایران به بهانه‌های مختلف تشدید نیز شد!
آمریکا در مقابل امیدهای روحانی!
سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها در مسیر اجرای برجام صدای اعتراض رسانه‌های اروپایی را نیز درآورده است. در این میان فرانسوی‌ها که از معلق ماندن تفاهمنامه فروش ایرباس به ایران به خاطر ممانعت آمریکایی‌ها نگران هستند به نقش آمریکا در سنگ‌اندازی در مسیر تجارت دنیا با ایران اذعان کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه در همین رابطه به نقل از یک دیپلمات اروپایی که خواست نام و هویتش فاش نشود، گزارش داده است: «ایران، کار مربوط به خود(در برجام) را انجام داده است. مانع و سد راه ایجاد شده، از سوی آمریکایی‌ها است».این دیپلمات اروپایی مستقر در تهران افزود: «اروپایی‌ها باید فشار بیشتری روی آنها(آمریکایی‌ها) بیاورند».
وی البته اشاره‌ای به تحولات سیاسی در ایران کرده و مانند دیگر مقامات غربی تلاش کرده یک فضای ادعایی دوقطبی در داخل ایران ترسیم کند.در ادامه گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است: «حتی پس از آغاز اجرای توافق در ماه ژانویه، آمریکا تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر و آزمایش موشک بالستیک ایران را حفظ کرده که سبب مسدود کردن دسترسی ایران به تعاملات دلاری شده و بانک‌ها را نگران کرده که احتمال تعقیب و مجازات آنها در صورت تعامل با ایران وجود دارد».
این رسانه غربی ادامه داد: «تولید نفت تقریبا به سطوح قبل از تحریم‌ها بازگشته اما امیدهای روحانی برای جذب سالانه ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی بیش از پیش، شبیه به یک فکر آرزومندانه است».
خبرگزاری فرانسه تصریح کرد: «جدای از قرارداد مشترک ۴۰۰ میلیون یورویی اعلام شده ماه گذشته بین پژو- سیتروئن فرانسه و شریک قدیمی‌اش ایران‌خودرو، سرعت جامه عمل پوشیده شدن سرمایه‌گذاری‌ها، موارد کم بوده هر چند عجله بسیاری در سفرهای هیات‌های تجاری به ایران وجود داشته است».
رسانه مطرح فرانسوی همچنین افزود: «طرح‌ها برای فروش صدها هواپیمای ایرباس و بوئینگ هم متوقف شده است چرا که جمهوری‌خواهان در واشنگتن حداکثر توان خود را برای از بین بردن این قراردادها به کار گرفته‌اند». در ادامه گزارش می‌خوانیم: «بسیاری تداوم تحریم‌های آمریکا را نشانه‌ای می‌دانند از اینکه واشنگتن هرگز خواستار تنظیم مجدد روابط نبود و توافق هسته‌ای را تنها راهی دیگر برای اداره و مدیریت ایران می‌دید».
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=148237

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x