تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

برجام ۲؛ زنگ خطری برای فراموشی مسئله فلسطین

  • کد خبر : 147506
  • 20 تیر 1395 - 11:11
برجام ۲؛ زنگ خطری برای فراموشی مسئله فلسطین

توجه وزارت امورخارجه به مسئله برجام باعث شده است که دفاع از حقوق ملت فلسطین که یکی از سیاست های جمهوری اسلامی است، کم رنگ تر شود و اجرای برجام ۲ و منطقه ای توسط دولت می تواند منجر به فراموشی مسئله فلسطین شود؛در حالی که این اقدام با سیاست های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تناقض است.

 

به گزارش«کمال مهر»؛ به نقل از  تهران نیوز ، سرنوشت فلسطین یکی از دغدغه های مهم جهان اسلام، خاورمیانه و حتی دنیای امروز است. در همین راستا سیاست جهان معطوف به موضوع شده و یکی از مسائل مهم و به روز در سیاست های جهانی گردیده است. با تشکیل رژیم غاصب اسرائیل در سال ۱۹۴۷ ، موضوع فلسطین، جهان اسلام را در حالتی از اغما فرو برد که هر کدام از دولت های جهانی و اسلامی به فراخور خود سیاستی خاص را پی ریزی نمودند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی از جمله مسائلی که در حوزه سیاست خارجی از جانب امام خمینی (ره) به آن توجه و تاکید شد، مسئله حمایت از فلسطین در مقابل رژیم غاصب صهیونستی بود، اما چرایی این مسئله از همان ابتدا تاکنون از جانب افراد و گروهایی مورد سوال و گاه شبهه قرار گرفت. در رابطه با چرایی این مسئله دلایل گوناگونی مطرح شد که در ادامه به بررسی این دلایل می پردازیم.

دفاع مردم ایران از ملت مظلوم فلسطین در روز قدس

یکى از وقایع تاریخى که بسیار حائز اهمیت است در اوائل پیروزى انقلاب اسلامى ایران که به دست زعیم و رهبر کبیر مسلمین جهان حضرت امام خمینى ره دائر شده، «روز جهانى قدس است‏» که روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان ۱۳۹۹ قمرى (۱۳۵۸ شمسى) به  این نام ثبت شد و از  آن سال تاکنون هر ساله در آخرین جمعه ماه مبارک تمام مسلمین جهان راهپیمایى می کنند.

برجام ۲ و تلاش برخی جریان ها برای عقب نشینی ایران در خصوص مسئله فلسطین

حمایت چندین ساله ایران از حقوق ملت مظلوم فلسطین و حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس و محکوم کردن جنایت های اسرائیل در حق مردم مظلوم فلسطین به قوت خود ادامه دارد اما گویا مسئله برجام باعث شده است که وزارت خارجه کشورمان در طول دوران دولت روحانی، در دفاع از مسئله فلسطین همچون گذشته با اقتدار وارد میدان نشود.

برخی جریان های داخلی معتقدند که برجام دیگری در قضایای منطقه و قانون اساسی کشور، اعم از برجام ۲ و ۳ و ۴ و الی‌غیرذلک بایستی به‌وجود بیاید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم. این منطقی است که سعی می‌کنند این منطق را در بین نخبگان جامعه و از سوی آنان به افکار عمومی جامعه منتقل کنند و این  بدین معنا  است که جمهوری اسلامی از مسائل اساسی‌ که به حکم اسلام و  برجستگی‌های نظام جمهوری اسلامی پایبند به آنها است، صرفِ‌نظر کند: از مسئله‌ فلسطین، مقاومت در منطقه و حمایت از مظلومان منطقه -مثل ملّت فلسطین،غزّه، یمن، بحرین- پشتیبانی و حمایت سیاسی نکند، و نظام جمهوری اسلامی با تعدیل خواسته‌هایش، خود را به آنچه طرف مقابل یعنی آمریکا به دنبال تحقّق آن است، نزدیک بکند و این یعنی همچنان‌که امروز بعضی از کشورها و دولت‌های منطقه، علی‌رغم حکم اسلام و خواست ملّت‌هایشان با رژیم صهیونیستی کنار آمده‌اند و مسئله‌ فلسطین را تحت‌الشّعاع مسائل دیگر قرار داده‌اند، جمهوری اسلامی هم به همین ترتیب عمل کند و مانند بعضی از دولت‌های عربی که با کمال وقاحت، دست دوستی به سمت دشمن صهیونیستی دراز می‌کنند، جمهوری اسلامی هم با دشمن صهیونیستی کنار بیاید و آشتی کند.

ضعف وزارت خارجه در دفاع از مساله فلسطین

حجت الاسلام و المسلمین حمید روحانی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به عملکرد وزارت خارجه در خصوص مساله فلسطین می گوید: دفاع از آرمان فلسطین جزوی از ارکان انقلاب اسلامی و اندیشه های امام و رهبری است و هم از منظر دینی و هم اخلاقی ما موظف به حمایت از این کشور هستیم ضمن اینکه اسرائیل به طور مستقیم منافع ایران در منطقه را تهدید می کند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه یک جریان فکری در کشور طی چند دهه گذشته تلاش داشته اند تا مساله فلسطین را از اولویت ذهنی مردم و نخبگان خارج کنند، می افزاید: قبل از انقلاب این ایده مطرح بود که «الکفر ملت واحده» و هیچ فرقی بین آمریکا و اسرائیل با دیگر کشورها نیست! و امروز نیز عده ای همچنان دنبال شعار نه غزه نه لبنان هستند.

رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه عملکرد سه ساله اخیر دولت در قضیه فلسطین ضعیف و غیرقابل قبول بوده است، افزود: تضعیف جبهه مقاومت در منطقه می تواند به تضعیف امنیت  کشورما مبدل شود.

برجام ۲ می تواند منجر به فراموشی مساله فلسطین شود

مهدی دلبند مسئول قرارگاه دانشجویی شهید طیب در گفتگویی به برجام ۲ و نقشه های دشمن برای نفوذ اشاره می کند و می گوید: برجام ۲ یا برجام منطقه ای، یکی از نقشه های شومی است که جمهوری اسلامی ایران را وارد بازی دو سر باخت می کند تا به تبع آن مسأله فلسطین رو به فراموشی برود.

وی می افزاید: در مسأله فلسطین هیچ راهی جز مقاومت و مبارزه وجود ندارد ولی متأسفانه به سمت اشتباهی در پیش هستیم که اگر این اراده در بین مسئولان وجود داشته باشد، ضربه سنگینی به جبهه مقاومت وارد می شود و فلسطینی ها از اینکه پشتشان توسط تنهای حامیشان خالی شد، دلسرد می شوند.

به اعتقاد این فعال جنبش دانشجویی، مقاومت در منطقه که منطقه نفوذ معنوی ماست، باید در اولویت ما باشد و در این مسائل نباید به هیچ وجه تعامل به خرج بدهیم زیرا مسأله فلسطن تعامل بردار نیست.

ضعف دولت روحانی در دفاع از حقوق فلسطینیان

محمد حسن آصفری دبیرکمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی« تهران نیوز» با اشاره به لزوم حمایت از آرمان های فلسطین می گوید:قرار بود که کنفرانس حمایت از مردم فلسطین با حضور پارلمان های دنیا در دوران مجلس نهم برگزار شود که شکل نگرفت و امیدوارم که این اجلاسیه در مجلس دهم برگزار شود.

وی ادامه می دهد:متاسفانه استراتژی برخی کشورهای عربی و غربی، فراموشی فلسطین است و ترورها و فعالیت های مخرب داعش در منطقه هم به این موضوع دامن زده است و نباید مبارزه تکفیری ها از مبارزه با فلسطین فراموش شود و متاسفانه در دولت روحانی،اقدام موثر و قابل توجهی در خصوص دفاع از حقوق فلسطین در طول چند سال اخیر مشاهده نکردیم.

جلیل رحیمی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی«تهران نیوز» با بیان اینکه یکی از نقاط روشن سیاست های جمهوری اسلامی ایران،دفاع از حقوق مردم فلسطین است، گفت: اگر ما دموکراسی و لزوم امنیت در کشورمان را قبول داریمف باید تا آنجا که می توانیم از حقوق ملت فلسطین دفاع کنیم.

وی می افزاید: مسائل جناحی و سیاسی در کشور نباید آنقدر پررنگ شود که مسائل اساسی کشور همچون دفاع از حقوق مردم فلسطین را زیر سوال ببرد و وزارت امور خارجه در طول چند سال اخیر به دلیل کار بر روی برجام،کمی توجهش به مسئله فلسطین کمتر شده است.

تقی کبیری نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی«تهران نیوز» در جواب این سوال که عملکرد وزارت امورخارجه در مسئله فلسطین چقدر بوده است، می گوید: در این خصوص نظری نداریم.

علی عسگر ظاهری نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی«تهران نیوز» بر لزوم حمایت از آرمان های فلسطین تاکید کرد.وی می گوید: آرمان های انقلاب اسلامی از آرمان ملت فلسطین جدا نیست و طبق فرمایش امام خمینی(ره)،یکی از سیاست های ما دفاع از حقوق مستضعفین جهان است و این روند همچنان باید ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/رض

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=147506

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x