تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

چگونه با نوجوانان در سن بلوغ رفتار کنیم؟

  • کد خبر : 147457
  • 20 تیر 1395 - 10:34
چگونه با نوجوانان در سن بلوغ رفتار کنیم؟

تغییرات رفتاری، بحران های عاطفی و حس استقلال طلبی از علایم بلوغ است.

  به گزارش گروه اجتماعی«کمال مهر»؛ سمیه افشاریان آسیب شناسبا بیان اینکه بلوغ در دختران و پسران مرحله ای مهم و گاه بحرانی تلقی می شود، اظهار داشت: تغییرات فیزیکی و ظاهری در نوجوانان با تغییرات خُلقی و رفتاری همراه است. البته ژنتیک، فعالیت جسمی، تغذیه و غیره در روند بلوغ تأثیرگذار است.
وی افزود: دختران و پسران نسبت به دوران بلوغ و تغییرات ناشی از آن واکنش های متفاوتی دارند. دخترها معمولا منزوی تر و گوشه گیر تر می شوند اما پسران از این تغییرات استقبال می کنند.
این کارشناس ادامه داد: دو جنس نسبت به ظاهر و چهره خود حساس می شوند و میل به زیباتر و جذابرتر شدن ذهن آنها را درگیر می کند. در این مرحله احتمال ابتلا به افسردگی افزایش می یابد، نوجوانان در این برحه حساس تر و زودرنج تر می شوند. بنابراین لازم است خانوادها با فرزندان خود رفتار ملایم تری داشته و با آنها مدارا کنند تا بحران های احتمالی این دوره را سپری کنند.
افشاریان افزود: این سن معمولا میل به استقلال طلبی دارند و معمولا شروع به مخالفت با عقاید و نظرات والدین خود می کنند که این امر تا حدی طبیعی است و والدین باید با در نظر گرفتن جوانب، به فرزندان خود فضا دهند تا شخصیت آنها شکل بگیرد.
وی تصریح کرد: بهتر است والدین در این مورد آگاهی خود را افزایش داده درباره تبعات بلوغ با فرزندان خود صحبت کنند و ذهن نوجوان را نسبت به این پدیده روشن کنند تا آنها بتوانند با تغییرات جسمی و عاطفی بلوغ کنار بیایند.
این کارشناس در پایان گفت: در این دوره افت تحصیلی و تغییر در علایق و سلایق نوحوانان قابل پیش بینی است. والدین باید سعی کنند به نظرات فرزندانشان احترام گذاشته و  به آنها حق انتخاب دهند و با نظارت بر روابط اجتماعی، گزینش دوستان و نوع تفریحات فرزندانشان به آنها در گذر از این مرحله کمک کنند.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=147457

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x