تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

جزئیاتی از فعالیت گروهی که رهبرانقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر به آن اشاره کردند؟ +تصاویر

  • کد خبر : 146975
  • 17 تیر 1395 - 17:32
جزئیاتی از فعالیت گروهی که رهبرانقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر به آن اشاره کردند؟ +تصاویر

رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر فرمودند:«عدّه‌ای راه افتاده بودند، اسم خودشان را هم گذاشته بودند «کوچه‌گردان‌های عاشق» و افطاری درِ خانه‌های مردم میبردند که نمونه‌های متعدّدی را برای ما گزارش کردند.»

به گزارش«کمال مهر»؛ به نقل از مشرق رهبر انقلاب در خطبه های نماز عید فطر ضمن تقبیح برگزاری افطاری های مجلل توسط نهاد های دولتی از برگزاری افطاری های ساده در سراسر کشور برای مستحقین تجلیل کردند. رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود فرمودند : «عدّه‌ای راه افتاده بودند، اسم خودشان را هم گذاشته بودند «کوچه‌گردان‌های عاشق» -که یک اسم حقیقی است- و افطاری درِ خانه‌های مردم میبردند که نمونه‌های متعدّدی را برای ما گزارش کردند و تصویر و عکس آوردند؛ درِ خانه‌ها افطار [دادن]. اینها کارهای بسیار بزرگی است، اینها کارهای بسیار ارزنده‌ای است.»

معرفی گروه کوچه گردان های عاشق

منکر نمی‌توان شد که فقر در رگ‌های خشکیده برخی مناطق حاشیه‌ای و مرزی در جریان است و مردمانی دارند که یک سفره کوچک برای شان هم حسرت است و هم ندرت! همین هم هست که برخی بلند همتان آستین‌ها را بالا می‌زنند و همت می‌کنند تا حتی اگر شده برای چند شب، این مردمان دغدغه سفره‌های خالی شان را نداشته باشند.

مولا علی (ع) فرمود: « خدا را! خدا را! درباره یتمیان؛ مبادا گاه سیر و گاه گرسنه بمانند و حقوقشان ضایع گردد»

کوچه گردان عاشق، نخستین و قدیمی ترین طرح جمعیت مستقل امداد دانشجوی – مردمی امام علی (ع) است که از سال ۱۳۷۸ تا کنون بی وقفه برگزار گردیده و با گذشت بیش از ۱۵ سال، حالا به یک آیین فراگیر تبدیل شده است.

کوچه گردان‌های عاشق / گروه مورد اشاره رهبر انقلاب در خطبه های نماز عید فطر

تأمین نیازهای غذاییِ حیاتی خانواده های محروم در ماه مبارک رمضان، شکل اجرایی این طرح را تشکیل می دهد. در این طرح، کیسه های مایحتاج مورد نیاز یک ماهه هزاران خانواده محروم در شب های قدر توسط دانشجویان و مردم ، تهیه و به درِ خانه های این عزیزان برده می شود؛ و این حرکت در واقع به تأسی از کوچه گردی های عاشقانه مولا علی(ع) و سیره عملی زندگی ایشان در یتیم نوازی و مهر به همنوع، انجام می شود.

جمعیت مستقل امداد دانشجویی-مردمی امام علی (ع)

جمعیت مستقل امداد دانشجویی امام علی یک سازمان مردم نهاد غیر سیاسی و غیر دولتی می باشد که با هدف کاهش آسیب های اجتماعی از سال ۱۳۷۸ به صورت رسمی فعالیت می کند. جمعیت امام علی (ع) دارای شماره ثبت ۱۹۰۶۱ و مجوز فعالیت از وزارت کشور می باشد.

همچنین این سازمان مردم نهاد از سال ۲۰۱۰ دارای مقام مشورتی در شورای امور اجتماعی – اقتصادی سازمان ملل متحد است. جامعه هدف خدمات امدادی جمعیت را کودکان و زنان آسیب دیده یا در معرض آسیب که اغلب ساکن محله های حاشیه و معضل خیز هستند، تشکیل می دهند.

تمام اعضای جمعیت امام علی به صورت داوطلبانه و رایگان فعالیت می کنند و کلیه هزینه ها و برنامه های جمعیت از محل  کمک های مردمی تامین می شود.

کمیته شناسایی: این کمیته در طول سال با بهره‌گیری از نیروهای آموزش دیده، به شناسایی محله‌ها و خانواده‌های فقیر و بررسی نیاز و درجه بندی میزان فقر آنها می پردازد. خانواده‌هایی که در لیست خانواده‌ های درجه یک قرار بگیرند، خانواده‌هایی هستند که بنا به دلایل مختلف حتی از تأمین خوراک و قوت لایموت نیز عاجزند و اغلب کودکان آنها دچار سوء تغذیه هستند. این خانواده ها لیست اصلی خانواده ‌های تحت پوشش طرح کوچه گردان را تشکیل می ‌دهند.

کوچه گردان‌های عاشق / گروه مورد اشاره رهبر انقلاب در خطبه های نماز عید فطر

کمیته تهیه مایحتاج: با صلاحدید متخصصان تغذیه، اقلام مفید و ضروری سبد تغذیه خانوارها تعیین می‌شود و سپس این کمیته سعی می‌نماید با تأمین بودجه لازم از طریق کمک‌های مردمی و حامیان مالی شامل بنگاه های اقتصادی، به تهیه مایحتاج مورد نیاز و مواد غذایی از محل‌های مناسب با حداقل هزینه نماید.

اندیشه طرح: احیای آیین دگرخواهی در جامعه امروز با توجه به برداشت های اشتباهی که از شیوه زندگی بزرگان دین و انسان های آزاده وجود دارد، یکی از ضروریات می باشد و طرح کوچه گردان عاشق سعی در این دارد تا با تاکید بر شیوه عملی زندگی بزرگان دین به احیای اندیشه آنان در جامعه در خصوص دیگرخواهی و خدمت به همنوع بپردازد.

چشم انداز طرح: ایجاد یک ساختار مناسب برای تامین نیازهای اولیه خانواده های نیازمند از طریق کمک های خیرین به طوری که هر یک از خیرین بتواند کمک های خود را به هر شخصی که تمایل دارد ارائه کند. به این صورت می توان یک مدیریت هوشمندانه امور خیریه ایجاد کرد که در آن هر خیری بتواند به هر نیازمندی که تمایل دارد کمک کند و از نتیجه کمک های خود اطلاع پیدا کند.

اهداف و استراتژی ها
۱- تامین نیازهای اولیه خانواده های نیازمند
۲- معرفی خانواده های نیازمند به خیرین و ایجاد یک پل ارتباطی بین خیرین و نیازمندان
۳- گسترش فرهنگ نوع دوستی برای فراگیر شدن امور خیریه در سطح جامعه
۴- ایجاد امید در خانواده های نیازمند برای ادامه زندگی
۵- نزدیک شدن به خانواده ها برای شناسایی مشکلات فرهنگی و اجتماعی کودکان آنها

کوچه گردان‌های عاشق / گروه مورد اشاره رهبر انقلاب در خطبه های نماز عید فطر

چگونگی اجرا و برگزاری:

در این طرح در طول ماه مبارک رمضان مایحتاج یک ماه خانواده های محروم تهیه و در شب های ۱۹ تا ۲۱ ماه رمضان به در منزل محرومین برده می شود. این طرح دارای کمیته های شناسایی، کمیته تهیه مایحتاج و کمیته اجرای مراسم است. در این کمیته ها به ترتیب شناسایی محلات محروم و خانواده های فقیر انجام می شود و فقر آنان درجه بندی می شود. خانواده هایی که به دلیل عدم توانایی در تهیه مایحتاج غذایی خود دچار سوء تغذیه کودکان می باشند، جزء لیست خانواده های درجه یک دسته بندی شده و تحت پوشش کمک های غذایی جمعیت قرار می گیرند. سپس با صلاحدید متخصصان تغذیه اقلام مفید و ضروری سبد تغذیه خانوار از طریق کمک های مردمی تهیه و انبار می شود و در شب های قدر ماه رمضان توسط دانشجویان و خیرین به در خانه ها برده می شود.

اقلام موجود در کیسه ها شامل برنج، روغن، گوشت، عدس، قند، شکر، خرما، مرغ، پنیر، ماکارونی، چای و تن ماهی می باشد.

برای مثال می توان مناطق تحت پوشش این طرح در استان تهران را نام برد: شوش، مولوی، جوانمرد قصاب، خزانه، علی آباد، خانی آباد، آذری، باغ آذری، خاک سفید، دروازه غار، رسالت و افسریه، یافت آباد، شادآباد، فرحزاد، کوره پز خانه، مشیریه، شهرک کاروان، قلعه حسن خان، اسلامشهر، فلاح و شهریار و در سایر شهرستانها: کرج، نظرآباد، کرمانشاه، شیراز، اصفهان، رشت، یزد، کرمان، اهواز، زابل، شهرکرد، دامغان و اراک می باشند.

برای آشنایی بیشتر با جمعیت امام علی (ع) به وبسایت مرکزی جمعیت مراجعه فرمائید.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=146975

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x