تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

سریال افشای اطلاعات مشترکان این‌بار نوبت ایرانسل

  • کد خبر : 146069
  • 12 تیر 1395 - 14:27
سریال افشای اطلاعات مشترکان این‌بار نوبت ایرانسل

هر از چند گاهی اطلاعات برخی مشترکان ایرانسل با روش های مختلف و به روزتر از قبل در اختیار عموم قرار می گیرد و گویی این افشای اطلاعات تمامی ندارد.

به گزارش«کمال مهر»؛؛ ماجرای دسترسی یک ربات تلگرامی به اطلاعات ۲۰ میلیون مشترک ایرانسل و بعد از آن غیرفعال شدن این ربات خبر داغ این روزهای رسانه ها است. اما دسترسی به اطلاعات شخصی این خیل عظیم از مشترکان یک اپراتو از کجا شروع شد؟

حدود سه سال  پیش خبرهای ضد و نقیضی از درز اطلاعات شخصی یکی از اپراتورهای مطرح کشور به گوش رسید. شنیده ها حاکی از این بود که این اطلاعات در قالب یک فایل اکسل با مبلغی ناچیز گاهی اوقات زیر یک میلیون تومان در اختیار سودجویان قرار می گرفت.
این اطلاعات شامل: نام، نام خانوادگی، آدرس دقیق محل زندگی، کد پستی، کد ملی بود که در صورت دسترسی کلاهبرداران و سودجویان مشترک شاید با سو استفاده های زیادی روبرو می شد.
سریال ادامه دار افشای اطلاعات مشترکان ایرانسل تا کی ادامه دارد؟
سید حجت حسینی کارشناس امنیت شبکه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص سواستفاده های احتمالی از اطلاعات شخصی مشترکین گفت: به طور مثال من اگر بخواهم به اطلاعات فردی دسترسی پیدا کنم با داشتن شماره ایرانسل ابتدا اطلاعات شخصی فرد را بدست آورده در مرحله بعد از روی اطلاعات، به شماره ثابت و اطلاعات مربوط به صاحب تلفن میرسم و در نهایت از روی کد پستی منزل به اطلاعات تمام افراد خانواده می رسم به همین راحتی! کد ملی، کد پستی، شماره ثابت سه رکن اساسی برای بدست آوردن اطلاعات کامل یک خانواده و بستر سو استفاده های بعدی در قالب کلاهبرداری های اینترنتی و تلفنی فراهم می شود.

وی ادامه داد: اطلاعات فاش شده اگر در دست افراد سودجو قرارگیرد مشترکان بسیار متضرر می شوند. با در دست داشتن این اطلاعات اگر به دنبال شخص خاصی باشید می توان اطلاعات تمام افراد خانواده چه دور چه نزدیک را به دست آورید و این موضوع یعنی فاجعه!

گمانه زنی ها برای اولین منبع افشای اطلاعات مشترکان ایرانسل
همه کارهای تبلیغاتی، پیامک‌های انبوه و برگزاری مسابقات ایرانسل و سایر اپراتورها را cp ها یا همان شرکت‌های تحت نظر اپراتور انجام می‌دهند. گروهی عقیده دارند که این اطلاعات توسط هکرها از شرکت های cp استخراج  شده و  عده ای هم معتقد هستند این اطلاعات را برخی کارکنان شرکت ایرانسل به cp ها داده است و این شرکت ها هستند که اطلاعات را بفروش می‌رسانند و از این راه کسب درآمد می‌کنند. از آن طرف ماجرا شرکت ایرانسل هم پیش از این اعلم کرده بودکه اطلاعات شخصی مشترکان خود را در اختیار شرکت های cp قرار نمی دهد.
به هرحال بعد از مدتی انتشار در فضای وب نوبت به اطلاع رسانی فروش اطلاعات از طریق پیامک بود. پیامکی با محتوای زیرر به دست مشترکین تلفن همراه رسید.  “با عرض سلام و احترام، فایل اطلاعات ۴۰ میلیون مشترک ایرانسل، همراه با نام شخص، نام خانوادگی، کدپستی، نشانی منزل، تلفن همراه، تلفن منزل و نیز کدملی به قیمت ۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. آیا خریدار این اطلاعات ارزشمند هستید؟” تا آن عده هم که به اینترنت دسترسی ندارن آگاه شوند که در ازای مبلغی ناچیز می توانند به مهمترین اطلاعات شخصی یک فرد دسترسی داشته باشند.
پس از ماجرای پیامک حتی یک نرم افزار اندرویدی هم برای دسترسی به اطلاعات لو رفته برخی مشترکان ایرانسل طراحی شد.
سریال ادامه دار افشای اطلاعات شخصی مشترکان ایرانسل
اما ماجرا به این جا ختم نشد چند وقتی بود که تب دسترسی به اطلاعات مشترکان ایرانسل فروکش کرده بود که در بازار داغ دسترسی کاربران ایرانی به تلگرام پای این اطلاعات به پیام رسان محبوب ایرانی ها رسید. رباتی که روز گذشته در بین کاربران ایرانی رد و بدل می شدو با فعال کردن آن داستان دسترسی به اطلاعات مشترکان ایرانسل را به نوعی دیگر و حتی آسان تر از قبل بدون پرداخت هیچ هزینه ای تکرار می کرد.

مانند بقیه ربات های پیام رسان تلگرام با فرستادن کلمه”start” این ربات فعال و بعد از ارسال شماره مورد نظر با گذشت مدت زمانی کوتاه به راحتی اطلاعات مشترکان افشا میشد.
سریال ادامه دار افشای اطلاعات مشترکان ایرانسل تا کی ادامه دارد؟
سریال ادامه دار افشای اطلاعات مشترکان ایرانسل تا کی ادامه دارد؟
جای بسی امید است که این ربات در فاصله زمانی کوتاه توسط مسئولین غیر فعال شد اما نکته حائز اهمیت آن جاست که واقعا مسئول این بی مسئولیتی در قبال اطلاعات شخصی مشترکین و نقض حریم خصوصی آن ها از ابتدا تا امروز چه کسی است و چرا داستان افشای اطلاعات مشترکان اپراتور ایرانسل تمامی ندارد؟
گزارش از نازنین روزبهانی
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=146069

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x