تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

نصرالله: آمریکا بداند هرکاری کند نمیتواند فلسطین را از یاد امت ببرد/ اصل مشکل منطقه در فرهنگ وهابیت است

  • کد خبر : 145990
  • 12 تیر 1395 - 9:51
نصرالله: آمریکا بداند هرکاری کند نمیتواند فلسطین را از یاد امت ببرد/ اصل مشکل منطقه در فرهنگ وهابیت است

دبیر کل حزب‌الله لبنان در روز جهانی قدس، از رژیم‌های عربی که با رژیم صهیونیستی همکاری می‌کنند بشدت انتقاد کرد و تفکر وهابیت را مشکل اصلی منطقه دانست و گفت آمریکا بداند هرکاری بکند، نمیتواند فلسطین را از یاد امت اسلام ببرد.

 

به گزارش«کمال مهر»؛سید حسن نصرالله در روز جهانی قدس، سخنران مهمی ایراد کرد و با انتقاد از رژیم‌های عربی گفت که برخی کشورهای عربی نه تنها در حال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند، بلکه کارشان به همدستی کشیده است.

وی در این سخنرانی به سه مسئله فلسطین، تهدیدهای اسرائیل علیه لبنان و حزب الله طی هفته‌های گذشته از جمله آنچه در کنفرانس سالانه هرتزلیا بیان شد، و سوم به حوادث امنیتی اخیر در لبنان پرداخت و مشکل اصلی منطقه را تفکر و فرهنگ وهابیت دانست که در عربستان ترویج میشود.

نصرالله در این سخنرانی پس از مسئله فلسطین و تهدیدهای اسرائیل، مشکل اصلی منطقه را تفکر و فرهنگ وهابیت دانست که در عربستان ترویج میشود «برای همین دو برادر سعودی خانواده خود را میکشند» و حتی به ترکیه که همه نوع کمکی که از دستش برآمده است به داعش کرده، حمله میکنند چون رئیس و مردم و ارتش آن را کافر میدانند.

مشروح سخنان دبیر کل حزب الله

دبیر کل حزب‌الله با مقدمه‌ای درباره اقدام امام خمینی درباره نام گذاری یک روز مستقل برای احیای آرمان فلسطین، اعلام کرد که باید بر مسائل زیر تأکید کرد:

حق روشنی که مردم فلسطین دارند؛ اینکه فلسطین از بحر تا نهر سرزمینی غصب شده است که گذرزمان سرزمین سرقت شده را به ملکیت اشغالگر در نخواهد آورد. اسرائیل رژیم دزد و تارج‌کننده است که همه اقداماتش را با تروریسم پیش برده و نمی‌توان هیچ گاه آن را به رسمیت شناخت.

سرزمین فلسطین به مردمش برخواهد گشت. هر سخنی غیر از بازگشت حق مردم فلسطین، نادیده گرفتن ارزشهای انسانی و اخلاقی است.

در شدیدترین اوضاع، گاهی مردم و کشوری احساس ضعف کند. گاهی این ضعف دلیلی میشود برای عدم عزیمت به جنگ اما این ضعف دلیل نمیشود که دشمن را پذیرفت و آن را به رسمیت شناخت تا جایی که سبب عادی‌سازی روابط با آن شود. بدتر از این، گاهی برخی علاوه بر عادی‌سازی به همدستی با رژیم اسرائیل میرسند. اکنون متاسفانه برخی کشورهای عربی در حال همدستی با اسرائیل هستند .

وی تأکید کرد که برای مبارزه با اسرائیل باید صبر طولانی پیشه کرد. بنگرید که مذاکرات طولانی با اسرائیل به کجا رسیده است. محاصره مردم فلسطین و ازدیاد فشار بر آنان.

آنچه امروز میخواهیم در روز قدس از آن سخن بگوییم، این است که مردم امروز همان مردم هستند. طی سالهای اخیر اتفاقی که افتاده است، بارز شدن محور مقاومت است که ستون آن ایران و سوریه هستند… و گزینه مقاومت دستاوردهای ملموس مهمی یه دست آورده است. در اوج پیروزیهای محور مقاومت و اراده و حمایت امت اسلامی از جنبشهای مقاومت و در سایه تحولاتی که در منطقه افتاده است،‌برخی آمده‌اند تا این طرح مقاومت را ساقط کند.

این کار را از چند طریق انجام می‌دهند. راه نخست، ایجاد اختلافات داخلی و مذهبی و خلق مشکلات از طریق بسیج اموال و ابزارهاست تا جنبش‌ها و فرهنگ مقاومت در سطح منطقه نابود شود.

دبیر کل حزب‌الله در ادامه به اقدامات برخی طرفها در منطقه اشاره کرد که با سران اسرائیلی دیدار می‌کنند و گفت: همین رژیم‌ها طی دههای متوالی، یا بهتر بگویم، همین خاندان‌هایی که طی سالهای متمادی حکومت کرده‌اند، برای حفظ تاج و تخت خود، درها رو مقابل اسرائیل باز کرده‌اند و همه امکانات خود را علیه مقاومت به کار گرفته‌اند تا تخت و تاجشان حفظ شود.

اینها اصلا اجازه مبارزه با اسرائیل را نمی‌دهند و امید مردم برای مبارزه با اسرائیل را ناامید می‌کنند و این کار را با بهانه‌های مختلف انجام می‌داده‌اند و اکنون هم انجام می‌دهند.

پیامی که امروز میخواهم اعلام کنم، این است که همه ادوات و خدم و حشم آمریکا در منطقه خوب بدانند که باید از اینکه مردم و امت ما فلسطین را فراموش کنند، باید ناامید شوند. هر کاری کنید مردم فراموش نمیکنند. یمن را ببینید که به اسم اسلام و حتی به اسم اهل سنت و به اسم حرمین شریفین از یک سال و اندی پیش هدف شدیدترین حملات و جنگ است، فلسطین را فراموش نکردند. آیا امروز به خیابان‌ها آمده‌اند و گفته‌اند که اسلام را فراموش کردیم؟ فلسطین را فراموش کردیم؟ خیر.. ببینید که امروز به خیابان‌ها آمدند و گفتند که فلسطین را فراموش نمی‌کنیم.

بحرین را ببینید که همین وضعیت است. نیجریه را ببینید که ارتش این کشور هزار انسان، هزار انسان را کشت و رهبر مردم ، شیخ زکزاکی را بازداشت کرده است اما امروز مردم نیجریه به خیابانها امدند و علیه اسرائیل شعار دادند. همان شعارهایی که در یمن، ایران و بحرین و لبنان داده شد. [آمریکا‌ بداند] با درگیری‌های مذهبی، اختلاف‌افکنی نمی‌تواند به اسرائیل کمک کند که بر این سرزمین مقدس مسلط شود.

آنچه امروز در منطقه ما در جریان است که بهانه‌های مختلفی دارد، هدف اصلی‌اش از بین بردن مردم، ارتش‌ها و جنبش‌های مقاومت برای حمایت از اسرائیل و ادامه بقای آن است. اسرائیل زمانیکه قیام‌های مردمی در سال ۲۰۱۱ در کشورهای عربی آغاز شد، از خطر موجودیتی برای خود سخن می‌گفت. چه کسی اسرائیل را از این خطر خارج کرد. چه کسی این تهدید را برای اسرائیل به فرصت تبدیل کرد؟

نصرالله در ادامه به نبرد آزادسازی موصل اشاره کرد و گفت که این مسئله فقط به اراده نیاز دارد و افزود که تلاش انسانی و تلاشها و هزینه مالی و لجستیکی که برخی کشورها منطقه هزنیه کرده‌اند برای جنگ در سوریه و یمن، همین برای آزادسازی فلسطین کافی بود.

برخی کشورها که مانع مبارزه با اسرائیل می‌شوند، مانع حل سیاسی در سوریه و یمن می‌شوند. اما زمانیکه امت اسلامی یکپارچه تصمیم بگیرد، میتواند مانع این اقدامات بشود.

تهدیدهای اسرائیل ؛ کنفرانس هرتزلیا امسال بر لبنان متمرکز بود

اولین چیزی که باید در این خصوص گفت،‌ابراز تاسف باید کرد که برخی شخصیت‌های عربی در آن شرکت کردند. خفت برخی کشورهای عربی به جایی رسیده که میروند در کنفرانس هرتزلیا شرکت میکنند. حتی زینت المجالس کنفرانس هرتزلیا هم نماینده معارضه سوریه بود.

در این کنفرانس در سال ۲۰۱۱ گفته شده بود که اسرائیل در وضعیتی خطرناک به سر میبرد اما الان میبینیم که وضعیت تغییر کرده و ارتشهای عربی در سوریه و عراق و مصر دچار فرسایش شده اند و این وضعیت جوامع عربی است. اسرائیل میگوید که باید با تروریسم مقابله کند حال آنکه در جولان اشغالی سوریه گروههای تروریستی النصره و غیره را حمایت میکند.

چرا اسرائیل میترسد که محور مقاومت در سوریه پیروز شود؟

قبلش در پرانتز بگویم که درست نیست که برخی بگویند که جنبش‌های فلسطینی حمایت از آنان قطع شده به این دلیل که اختلاف نظرهایی درباره سوریه و بقیه موضوعات دارند. جمهوری اسلامی ایران از همه جنبش‌های حمایت میکند. ایران و حتی امام خامنه‌ای همیشه اعلام کرده‌اند که از همه جنبش های مقاومت حمایت می‌کنند.

در کنفرانس امسال هرتزلیا تمرکز بر روی لبنان و حزب‌الله بود… دوست دارم به اسرائیلی‌ها بگویم که چیز جدیدی بیان نکردند و آنچه جدید بود این بود که گفتند که نابود میکنیم.

اسرائیلی‌ها در این کنفرانس اعلام کردند که میکشیم. خب این کار شماست. گفتند نابود میکنیم، خب شما اساسا بر اساس تخریب و ویرانگیری بنا شده‌اید. امروز باید به اسرائیل اعلام کنیم که اولین گروه عربی که با اسرائیل میجنگد و حجم عظیمی از اطلاعات در خصوص دشمن اسرائیل دارد، مقاومت است. اسرائیل چیزی جدید در این کنفرانس اعلام نکرد اما باید بداند که مقاومت که در جنگ ۲۰۰۶ دشمن را غافلگیر کرد، باز هم قادر است این کار را بکند.

مقاومت قادر است که در مقابل تهدید ، تهدید کند. مقاومت توکل بر خدا دارد که بتواند وعده‌اش را عملی کند. کنفرانس هرتزلیا چیزی جدیدی برای ما نداشت. ما امکانات زیاد و ساکنان شما را میدانیم و میشناسیم شما هم مردم و امکانات ما را میشناسید و میدانید.

وضعیت امنیتی در لبنان تحت کنترل است

شماری از حملات انتحاری که جماعت داعش در القاع لبنان انجام داد، بی‌شک تحولی خطرناک در دوره اخیر است. ما مانند همه لبنانی‌ها این حملات تروریستی را محکوم کردیم و به خانواده قربانیان تسلیت گفتیم و وظیفه دینی و انسانی خود را انجام دادیم. روشن است که خدا لطف کرد و حوادث بزرگتر را دفع کرد.

این حادثه القاع روشن کرد که لبنان حقیقتا هدف حملات و خطر است . القاع که اهلش مسیحی هستند. جدای از تحلیلهای مختلف که چرا القاع هدف قرار گرفت، میخواهم از زاویه‌ای دیگر به مسئله نگاه کنم. از طریق تحقیقاتی که شده است، روشن شده که مدیریت این انتحاری‌ها که با اصرار به القاع اعزام شده‌اند، با کیست.

اطلاعات ما میگوید که این افراد از اردوگاه‌های سوری‌ها نیامده‌اند بلکه از جرود عرسال آمدند که داعش در آنجا مستقر است و سرکرده هایش در آنجا حضور دارند.

ما در مقابل این حادثه، مسائلی را مطرح میکنم. اول، چرا منطقه القاع هدف گرفته شد؟ مردمش چه گناهی داشتند؟ اگر به هرمل و برج البراجنه یا مقابل سفارت ایران یا مناطق وابسته به حزب الله این حملات انجام میشد، قابل فهم بود.. اما چرا القاع که اهلش مسیحی هستند؟

چرا «انقلابیون» شما آمدند و شما را غافلگیر کردند؟ مردم القاع هم وابسته به حزب الله نیستند… برخی میگویند که این برای فشار بر مردم مسیحی است تا حزب الله را به خروج از سوریه مجبور کند.

چند روز پیش هم در ترکیه شاهد انفجار در فرودگاه اتاتورک استانبول بودیم که داعش انجام داد. چرا میگویم داعش، چون رئیس جمهورشان گفت که داعش بود و هویتشان را اعلام کردند… ما میدانیم که انفجار در فرودگاه ترکیه و از حیث اقتصادی یعنی چه. به ما بگویید که چرا داعش فرودگاه استانبول را هدف گرفتند؟

با اینکه ما میدانیم که ترکیه به سوریه نیرو اعزام نکرده اما میدانیم که از حیث سیاسی حمایت کرده و مرزهایش را باز کرده و سلاح داده و بیمارستان در اختیار تروریست‌ها قرار داده.. هر کاری که ترکیه ممکن بوده برای داعش بکند، کرده است. پس چرا چنین انفجاری را داعش در ترکیه ایجاد کرد‌؟ چرا؟

میدانید برای چه؟ مشکل در عقاید داعش است که النصره هم، همین عقاید را دارد. اینها یک عقیده دارند. نگاه کنید به رسانه‌های سعودی که پر است از این مسائل. ببینید که دو برادر داعشی‌ چه کردند با خانواده‌شان؟ یعنی چه داعشی‌اند آیا داعش آنان را سازماندهی کرده؟ [خیر]. اینها عقیده مشترکی دارند. این عقیده‌ای که سبب میشود دو برادر سعودی در ماه مبارک رمضان پدر و مادرشان را بکشند… این فرهنگی است که نسلهای متمادی در عربستان با آن بزرگ میشوند.

داعش معتقد است که اردوغان و دولت ترکیه و مردمش و ارتش آن حتی مردم که در انتخابات آن شرکت کردند، کافر هستند. این فرهنگشان است. این اقداماتشان نتیجه این فرهنگ [وهابی] است.

نصرالله با لبخندی تمسخرآمیز گفت: یک مثال بزنم. کسی که میگوید خورشید به دنبال زمین میگردد، شما چه میگویید به آن که میگوید هر کس خلاف این نظرش باشد کافر است؟ از حیث عملی میگویند که اینطور نیست اما این حرف را مفتی وهابی رسمی عربستان میزند که فتوا میدهند اگر نظر فلانی اینطور نبود باید کشته شود.

بنابراین ای ملت لبنان، بدانید که اگر هشیاری جوانان نبود، انتحاری‌ها در القاع میخواستند با مردم چکار کنند… موضوع قبل از سیاست به درک و فرهنگ ارتباط دارد. بدانید که این جماعت [تکفیری] فرهنگشان کشت و کشتار است. ببینید که در صدر اسلام با سمیه و عمار چه کردند اما پیامبر ما وقتی مکه را فتح کرد، آنان را بخشید.

نکته دوم در باب حوادث امنیتی لبنان که میخواهم بگویم این است که برخی مردم میگویند که شما [حزب الله] رفتید جنگ پیشدستانه درسوریه کردید اما با چنین حوادثی ، معلوم است که شما شکست خورده‌اید.. این چه استدلالی است. اگر حزب الله در سوریه نمیرفت و مبارزه نمیکرد، به جای یک خودرو بمبگذرای شده باید هر روز با خودروهای بمب‌گذاری شده و انتحاریهای متعدد روبه‌رو میشدید.. این تفاوتی ندارد؟‌

اگر تلاش زیاد دستگاه امنیتی لبنان و ارتش آن و جنگ پیشدستانه مقاومت نمی‌بود، این وحوش با چنین فرهنگی که خود را منفجر میکنند حتی در استانبول، الان وضعیت اینطور نمی‌بود. اگر مرز لبنان با سوریه کنترل نمیشد، حوادث بیشماری علیه لبنان رخ میداد.

نکته سومم این است که وضعیت آنطور که برخی وانمود میکنند در لبنان بحرانی نیست. وضعیت امنیتی لبنان از وضعیت خیلی از کشورها حداقل کشورهای جهان سوم بهتر است. کنترل امنیتی در کشور برقرار است اما درست است که صددرصد نیست. ترکیه را ببینید که آنجا هم انفجار میشود. فرانسه، بلژیک و آمریکا را ببینید که با آنهمه امکاناتشان آنجا هم حوادث امنیتی رخ میدهد. اگر عملیات امنیتی در جرود در شرق لبنان تکمیل شود.. وضعیت بهتر هم خواهد شد. از مردم میخواهم که به نیروهای امنیتی اعتماد داشته باشند.

اما حالا برخی ممکن است  بگویند که اگر امنیت هست، چرا مراسم مجتمع سید الشهدا لغو شد؟ باید بگوییم که اینجا تجمع خیلی بزرگی میشد و وضعیت امنیتی خیلی سنگینی طلب میکرد. امنیت هست. ببینید که مساجد زیادی در ماه رمضان مراسمها برگزار شد، با این حال ما قادر به تامین امنیت مجتمع سید الشهدا بودیم. من به شما اعلام میکنم که وضعیت امنیت تحت کنترل است. ما به راهبردی ملی برای مبارزه با تروریسم نیاز داریم.

القاع برای ما مثل الهرمل است و عرسال مثل اللبوه. مردم همه اهل ما هستند و ما مسئولیت امنیت همه را بر عهده داریم. ما همسایه و همطونیم که سرنوشت واحدی داریم. همنطور که سید عباس [رهبر سابق حزب الله] میگفت، ما به امنیت وطن و برادران و اهل مان در لبنان متعهدیم. همانطور که امام موسی صدر که خدا او را بازگرداند، میگفت ما به مسئولیت خود متعهدیم. مهم همبستگی ملی است و اینکه دولت و حکومت مسئولیت خود را بر عهده بگیرد.

امیدواریم که در روز جهانی قدس، با صبر و فداکاری و ایثار، شکست را به موج تکفیری و تروریستی کنونی تحمیل کنیم تا اسرائیل در کنفرانس سالهای آینده هرتزلیا این را بررسی کند که تهدیدهای دوباره متوجه آن هستند.

انتهای پیام/ن

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=145990

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x