تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

حقوق نجومی متخصصین زنان و زایمان چقدر است؟

  • کد خبر : 145986
  • 12 تیر 1395 - 9:33

درآمد پزشکان متخصص زنان و زایمان از محل انجام سونوگرافی و دریافت نقدی هزینه آن از بیمار، با بی اعتنایی وزارت بهداشت مواجه شده است.

به گزارش«کمال مهر»؛ به نقل از مهر، انجام سونوگرافی توسط پزشکان متخصص زنان و زایمان و اخذ وجه بی حساب و کتاب از مردم، باعث بروز مشکلات و چالش هایی در این عرصه شده و این در حالی است که هیچ اطلاع رسانی در این زمینه انجام نمی شود.

یک شهروند تهرانی در مورد این اقدام پزشکان متخصص زنان و زایمان، می گوید: در هر بار مراجعه به مطب پزشک، همسرم حتما باید سونوگرافی انجام بدهد و مبلغ ۲۰۰ هزار تومان هزینه آن است. علاوه بر این، دوبار هم به دکتر متخصص زنان برای سونوگرافی غربالگری رفته که هر بار ۴۵۰ هزار تومان پرداخت نموده و با یک حساب سرانگشتی باید بیش از ۵ تا ۶ میلیون تومان فقط هزینه سونوگرافی در دوران بارداری پرداخت کنیم.

نکته جالب در گفته های این شهروند، این بود که تاکنون در ماه دو بار مراجعه داشته و پزشک همسرش اعلام کرده که باید بزودی هفتگی مراجعه نماید که این اتفاق برای بیشتر خانم ها به خصوص در شهرهای بزرگ اتفاق می افتد.

البته روی دیگر سکه هم جالب است. زیرا، یک شهروند دیگر با در اختیار داشتن دفترچه بیمه مبلغ ۵۰ هزار تومان بابت سونوگرافی پرداخت کرده که این تفاوت چندان عادی به نظر نمی رسد و در بررسی ها متوجه شدیم کسی که ۲۰۰ هزار تومان دریافت می کرده هیچگونه برگ گزارشی را ارائه نمی دهد و تنها این مبلغ را شارژ می کند متخصص زنان و زایمان است و آنکه با رقمی کمتر و با دفترچه بیمه سونوگرافی را انجام می دهد متخصص رادیولوژی است و گزارش هم ارائه می دهد.

وقتی این موضوع را با برخی دست اندرکاران وزارت بهداشت مطرح کردیم، متوجه شدیم که به لحاظ قانونی فقط متخصصین رادیولوژی می توانند سونوگرافی انجام دهند و پول بگیرند (که قیمت آن با دفترچه بیمه حدود ۵۰ هزار تومان است) و متخصص زنان و زایمان نباید و نمی توانند سونوگرافی انجام دهند و دریافت هر گونه وجه نیز توسط آنها غیرقانونی است و نباید در سربرگ یا تابلوی خود کلمه سونوگرافی را درج نمایند.

حال که مشحص شد به لحاظ قانونی متخصص زنان و زایمان نباید سونوگرافی انجام دهد یا اگر با شرایط خاصی مجبور به این اقدام شود باید به صورت رایگان باشد، به چندین مطب متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه کردیم و هنگام خروج بیماران از مطب از آنها سئوال کردیم و با کمال تعجب دریافتیم که تقریباً همه آنان توسط متخصص زنان و زایمان سونوگرافی شده اند و پول پرداخت کرده اند که از رقم متخصص این اقدام رقمی به مراتب بالاتر است و البته به مطب دکتر ۴۵۰ هزار تومانی هم رفتیم و محرز شد که پزشک متخصص زنان که مجاز نیست سونوگرافی کند و پول بگیرد در روز حداقل ۷۰ مورد سونوگرافی می کند و از بی اطلاعی مردم روزانه بیش از ۳۰ میلیون تومان به جیب می زند و البته از زنان باردار مراجعه کننده سئوال شد هیچکدام از غیرمجاز بودن این پرداخت ها اطلاعی نداشتند و می گفتند «این آقای دکتر بیمه قبول نمی کند و باید تعرفه آزاد بدهیم».

از اینترنت چند مطب دیگر را هم پیدا کردیم و نرخ های مختلف دیگر از ۷۰ هزار تومان تا ۳۹۰ هزار تومان پیداکردیم که همگی متخصص زنان و زایمان بودند و تقریبا هیچ برخورد جدی با آنان صورت نمی گیرد و بی تردید این مهم با نگاه راهبردی و کلان وزارت بهداشت در برخورد با متخلفان فاصله دارد.

طبق قوانین موجود نه تنها متخصص زنان نباید خودش سونوگرافی انجام دهد بلکه اگر سونوگرافی بارداری را به شیوه علمی به متخصص سونوگرافی ارجاع دهد معمولا تنها سه بار سونوگرافی در طول بارداری کافی است و این درحالی است که متخصصین زنان از بی اطلاعی مردم سوءاستفاده کرده و هم خودشان سونوگرافی می کنند و هم به جای سه بار، بیش از ۱۰ تا ۲۰ بار سونوگرافی کرده و وجه دریافت می نمایند.

مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت، در مصاحبه ای در سال ۱۳۹۴ اعلام کرده که گزارش سونوگرافی در صلاحیت حرفه‌ای متخصصین زنان و زایمان نیست و عنوان داشته بود: «متخصصان زنان که دوره سونوگرافی را گذرانده‌اند می‌توانند از این وسیله در مطب‌ها به‌ عنوان ابزار تشخیصی استفاده کنند اما حق دادن گزارش و گرفتن وجه در قبال آن را ندارند چرا که در صلاحیت حرفه‌ای‌ آنان نیست. دریافت وجه از سوی متخصص زنان برای انجام سونوگرافی تخلف محسوب می‌شود. نظارت درباره این تخلفات بر عهده وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است».

وزیر بهداشت، نیز در مصاحبه خود با یکی از رسانه ها با نقیصه عنوان کردن سونوگرافی‌های بی‌رویه متخصصین زنان و زایمان اعلام کرد که «برخلاف رویه فعلی نباید از این بابت از مردم هزینه‌ای دریافت شود و اگر امسال این نقیصه را نتوانستیم برطرف کنیم، حداقل کاهش می‌دهیم».

حال سوال اینجاست که چرا وزارت بهداشت، سیاست یک بام و دوهوا دارد که از یک سو سونوگرافی توسط متخصص زنان و اخذ وجه را غیرقانونی می داند و از سوی دیگر هیچ نظارت و برخوردی با تخلفات محرز نمی کند و اگر هم انجام می دهد بازخوردی نداشته است.

طبق بررسی اولیه حدود ۶۰۰۰ متخصص زنان و زایمان در کشور وجود دارد و قیمت دستگاه های سونوگرافی معمولی هم حداقل ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است و سود فروش این تحهیزات حدود ۳۰۰ درصد است.

انتهای پیام/ط

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=145986

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x