تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

یادآوری خاطرات بازیگر مجموعه «امام علی (ع)»/ درد پایم زمان فیلمبرداری آرام می‌شد

  • کد خبر : 145294
  • 08 تیر 1395 - 0:39
یادآوری خاطرات بازیگر مجموعه «امام علی (ع)»/ درد پایم زمان فیلمبرداری آرام می‌شد

پروانه معصومی بازیگر مجموعه «امام علی (ع)» از خاطرات خود در زمان فیلمبرداری گفت.

 گروه فرهنگی«کمال مهر»؛ پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، سابقه‌ای بالغ بر ۴۴ سال فعالیت در این عرصه را دارد. وی متولد سال ۱۳۲۳ در تهران است. معصومی با اتمام تحصیلاتش در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران برای اولین بار در سال۱۳۵۰  با حضور در فیلم کوتاه «سفر» وارد دنیای بازیگری شد. از جمله کارهای به یاد ماندنی که این بانوی بازیگر در آن حضور داشت، «گل های داودی» است. این بازیگر در مجموعه‌های تلویزیونی نیز ایفای نقش کرده است که «پلیس جوان»، «امام علی(ع)» و «یوسف پیامبر(ع)» از جمله آنها است. باتوجه به فرا رسیدن سالگرد شهادت امام علی (ع)، گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفتگویی را با این بازیگر ترتیب داده است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

بعد از گذشت این سال‌ها چه احساسی از حضور در مجموعه امام علی (ع) دارید؟
خیلی این کار را دوست دارم. بودن در این مجموعه، با وجود اینکه نقش کوتاهی در آن داشتم برایم بسیار به یاد ماندنی است.

هنگامی که این نقش به شما پیشنهاد شد چه حسی داشتید؟
زمانی که میرباقری پیشنهاد بازی را مطرح کرد، به من گفت که نقش، خیلی طولانی نیست، اما من در جواب گفتم که کوتاهی نقش هیچ اهمیتی ندارد، مهم این است که من در این کار حضور دارم.

شما تجربه حضور در مجموعه‌های تاریخی دیگر مانند یوسف پیامبر(ع) را نیز داشته‌اید، تفاوت نقش‌هایی که ایفا کرده‌اید چه بود؟
این نقش‌ها هیچ شباهتی به هم نداشتند. هاجر زنی مذهبی و عاشق همسر بود که برای رساندن پیغام حضرت علی (ع)، با رنج‌های فراوان همراه همسر خود می‌شود، اما بانوتی در مجموعه «یوسف پیامبر(ع)»، زنی است که عاشق آمون است، در واقع بت پرست است. او خیلی ثابت قدم بود. حتی بعد از حضور حضرت یوسف (ع) و همه گیر شدن یکتا پرستی، باز هم آمون را می‌پرستد.

آیا به نظرشما از مجموعه امام علی (ع) می‌توان به عنوان یک کار فاخر یاد کرد؟
بله صد درصد. من این مجموعه را جزو کارهای فاخر می‌دانم، با تماشای این سریال انسان متوجه می‌شود که معنای یک کار فاخر یعنی چه.

چرا؟
زیرا این مجموعه یک کار تحقیق شده بود. تمام جزئیات آن، از لباس بازیگران تا تجهیزاتی که به کار گرفته می‌شدند، همگی دارای ویژگی‌های یک اثر فاخر بودند.

مردم بعد از این مجموعه چه عکس العملی نسبت به شما داشتند؟
به طور کلی می‌گویم که مردم همیشه برخورد خیلی خیلی خوبی را با من داشته‌اند.

در این مجموعه صدای شما دوبله شده بود، آیا این موضوع در تأثیرگذاری نقش دخالتی دارد؟
صدای خود بازیگر چیز دیگری است. علی الخصوص که سر صحنه هم گرفته شود. البته نباید نقش مؤثر دوبلورها را فراموش کرد. زیرا آنها هم تلاش خود را می‌کنند.

فکر می‌کنید کدامیک از شخصیت‌ها در مجموعه امام علی(ع) به نقش هایی ماندگار مبدل شدند؟
همه شخصیت‌های این کار جزو نقش‌های به یاد ماندنی هستند. مالک اشتر، عمروعاص، معاویه و… آن هم به این دلیل که تحقیقات بسیار خوبی پشت این کار بود، در واقع این مجموعه با دانش کار شده بود.

کار تاریخی بعدی میرباقری، یعنی«مختارنامه» را تماشا کردید؟
متأسفانه به دلیل اینکه هنگام پخش «مختارنامه» سر کار و فیلمبرداری بودم، موفق نشدم آن را تماشا کنم، اما می دانم که مردم خیلی به آن علاقمند بودند. از طرفی معتقدم به علت نام بزرگ حضرت علی(ع)، مجموعه امام علی(ع) نزد مردم از جایگاه ویژه@ای برخوردار است.

یک خاطره به یاد ماندنی از مجموعه امام علی(ع) در خاطر دارید؟
بله. سر این کار من به تازگی پایم را از گچ درآورده بودم. سکانس‌هایی را باید سوار بر اسب تصویر برداری می‌کردیم، جالب است که بگویم من هیچ دردی را در پای خود احساس نمی‌کردم و از این بابت بسیار خوشحال بودم. اما در یک سکانس و هنگام سوار شدن بر اسب، دوباره پای من دچار مشکل شد و من با پای آتل بندی به کارم ادامه دادم.

لازمه ساخت و بازی در یک کار تاریخی و فاخر چیست؟
برای همچین کاری باید تحقیقات زیاد و کاملی انجام شود. عوامل هم باید برای کارهای خود تحقیق کنند. من به شخصه از هیچ کاری با بی اهمیتی نمی‌گذرم. هنگامی که قصد دارم نقشی را بپذیرم، باید قبل از آن مطالعه داشته باشم. برای یک اثر بزرگ که بیشتر هم می‌شود، چراکه نسبت به آن متعهدتر هستیم.

هم اکنون مشغول به انجام کاری نیستید؟
خیر. تا زمانی که کار خوبی به دستم نرسد، نقشی را نمی‌پذیرم. هر کس برای حضور در یک اثر، شرایط را می‌سنجد، برای من با توجه به اینکه در تهران هم زندگی نمی‌کنم، یک نقش باید دارای جذابیت‌های زیادی باشد تا آن را ایفا کنم. نه اینکه هیچ یک از کارها جذاب نیستند، من این موضوع را با توجه به شرایط و سابقه خود عنوان کردم.

آرزوی پروانه معصومی در شب‌های قدر چیست؟
امیدوارم در این روزها و شب‌ها، خداوند هر آنچه که خواسته هر کسی است را به بهترین شکل به او عنایت کند.

گفتگو از لیلا سلمانی

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=145294

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x