تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

به دلیل شایعات سیاسی وزارت علوم دولت تدبیروسراپاامید اتفاق افتاد:خودکشی دانشجوی نخبه دکتری!!

  • کد خبر : 145047
  • 06 تیر 1395 - 10:22
به دلیل شایعات سیاسی وزارت علوم  دولت تدبیروسراپاامید اتفاق افتاد:خودکشی دانشجوی نخبه دکتری!!

فشار اصلی همیشگی روی او این بود که هر جا برای جایابی بورسیه اش می رفت، به خاطر شایعاتی که وزارت علوم دولت تدبیر و امید پخش کرده بود که اینها بورسیه های احمدی نژاد و غیر قانونی هستند، علی رغم اینکه دانشجوی ممتاز و با معدل بالا و رزومه پژوهشی قوی بود، به دلیل انگیزه های سیاسی او را جایابی نمی کرده اند.

به گزارش «کمال مهر»؛ به نقل از کاشان اول، در خوابگاه دانشجویی دانشگاه کاشان، ایوب آقایی یکی از نخبگان علمی کشور و دانشجوی سال آخر مقطع دکتری شیمی تجزیه دانشگاه کاشان با خوردن سیانور دست به خودکشی زد.

کاشان اول در گفتگو با یکی از دوستان نزدیک ایوب آقایی که او نیز دانشجوی بورسیه دکتری دانشگاه کاشان و جزو دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه کاشان است (و خواست اسمی از او برده نشود)، پرده از برخی انگیزه ها و پشت پرده های این اقدام بی سابقه در تاریخ دانشگاه کاشان برداشته است.

دوست ایوب آقایی گفت: ایوب شبانه روز در آزمایشگاه بود و به لحاظ علمی، به قدری نخبه بود که از تزی که در حال کار کردن روی آن بود، می توانست دو مقاله در نشریه نیچر (NATURE) بدهد.

وی افزود: قبل از این اتفاق، ایوب چندین بار به خاطر فشارهای مالی فراوان و عدم تأمین هزینه های بورس دوره دکتری که بر عهده دانشگاه بوده است، حرف از خودکشی زده بود که ما هر بار او را آرام می کردیم.

این دانشجوی دکتری تصریح کرد: از طرفی او موضوعی را در زمینه سرطان برای پایان نامه اش انتخاب کرده بود که هزینه های آزمایشگاهی و … آن سنگین بود و کار زیادی هم می برد و لذا انجام پایان نامه اش به ترم ۹ و ۱۰ رسید و باید هر ترم حدود ۵ یا ۶ میلیون شهریه دانشگاه و یک میلیون هزینه خوابگاه می داد.

وی افزود: وزارت علوم باید طبق قانون حداقل ماهیانه یک میلیون تومان مقرری برای بورسیه به او می داد که این پرداخت به او صورت نمی گرفت.

این دانشجوی دانشگاه کاشان در ادامه گفت: وزارت علوم بابت هر دانشجوی بورسیه، ۴۰میلیون تومان به دانشگاه می دهد که ۴۰ درصد از آن میلیون یعنی ۱۶ میلیون تومان طبق قانون باید برای رساله دانشجو اختصاص داده شود.

وی افزود: اما مسئولین دانشگاه می گویند که ما مصوبه داخلی گذرانده ایم که فقط ۸ درصد از این ۴۰میلیون تومان یعنی ۳میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به دانشجو اختصاص داده شود.

دوست ایوب آقایی تصریح کرد: اما فشار اصلی این بود که هر جا برای جایابی بورسیه اش می رفت، به خاطر شایعاتی که وزارت علوم دولت تدبیر و امید پخش کرده بود که اینها بورسیه های احمدی نژاد و غیر قانونی هستند، علی رغم اینکه دانشجوی ممتاز و با معدل بالا و رزومه پژوهشی قوی بود، به دلیل انگیزه های سیاسی او را جایابی نمی کرده اند.

این دانشجوی دکتری ابراز کرد: یک بار می گفت در پورتال دانشجویی من زده اند که  ۲۵ میلیون بدهی به دانشگاه دارم که یعنی دانشجوی شبانه حساب کرده اند.

وی گفت: به خاطر همین فشارها، اعصاب ایوب خراب و استرس در چهره اش همیشه پیدا بود و از این وضعیت خود مداوم می رنجید.

گفتنی است کاشان اول در ابتدا و قبل از تماس با دوستان ایوب آقایی، چندین نوبت اقدام به برقراری تماس با مسئولین دانشگاه کرد که پاسخی از آنان دریافت نکرد.

همچنین جامعه اسلامی دانشجویان کاشان طی بیانیه ای خطاب به سید جواد ساداتی نژاد، نماینده کاشان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش مجلس که رئیس اسبق این دانشگاه نیز بوده است، خواستار پیگیری جدی این فاجعه شده است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=145047

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x