تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

“منابع درآمد” جدید داعش چیست؟ + تصاویر

  • کد خبر : 144888
  • 05 تیر 1395 - 14:01
“منابع درآمد” جدید داعش چیست؟ + تصاویر

تروریست های داعش که در زمستان سال ۲۰۱۴ به عنوان ثروتمندترین گروه تروریستی جهان شناخته شده بودند ؛ در حال از دست منابع مالی خود هستند.

به گزارش   گروه سیاسی «کمال مهر»؛؛  تروریست های تکفیری داعش در عراق و سوریه به سرعت از مواضع خود در مناطقی که اشغال کرده بودند در حال عقب نشینی هستند.

**داعش ثروتمندترین گروه تروریستی جهان در سال ۲۰۱۶

اما نکته قابل تامل اینکه تروریست های داعش که در  زمستان سال ۲۰۱۴ به عنوان ثروتمندترین گروه تروریستی جهان شناخته شده بودند ؛ در حال از دست دادن یک به یک درآمدهای مالی خود هستند.

داعش در آمد های خود را از طریق فروش نفت و گاز، دریافت اعانات از خارج، آدم فروشی و سرقت حساب های بانکی استفاده از چاه های نفت “دیرالزور” و “کرکوک” و … به دست می آورد.

منابع درآمد جدید داعش چیست؟ + تصاویر

درآمدهای داعش در سال ۲۰۱۵ حدود یک میلیارد دلار بود که نیمی از آن از طریق فروش نفت حاصل شد. البته حضور نظامی “مسکو” و مبارزه با تروریست های تکفیری داعش شدیدا برمنابع مالی این گروه تروریستی تاثیر گذاشت.

البته در گزارش های منابع غربی و به خصوص آمریکایی، همواره به قدرتنمایی امپریالیسم در برابر تروریست های داعش اشاره شده و به حمایت های مالی آمریکا از این گروه تروریستی اشاره ای نشده و این درحالی است که حملات هوایی جنگنده های روسی منابع مالی داعش را تضعیف کرد و آن ها به دنبال منابع درآمد جدید در سوریه و عراق هستند.

“دنیل گلاسر” معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با تأمین مالی تروریست‌ها  اخیرا در نشست یکی از کمیته های کنگره گفت: “وقتی که می شنویم گروه داعش نمی تواند دستمزد افراد خود را بپردازد و سعی می کند از منابع دیگری پول دریافت کند، این بدان معناست که ما ضربه کاری به این گروه وارد کرده ایم.”

گلاسر افزود: گروه “داعش” به منظور جبران کسری بودجه، در مناطق تحت اشغال خود در سوریه و عراق اقدام به بستن مالیات بر مردم فقیر این مناطق کرده و نیز برای تأمین پول مورد نیاز برای فعالیت های خود، روند باج خواهی را بیشتر کرده است. وی گفت: ” البته تخمین میزان این مالیات ها کار آسانی نیست؛ اما با این حال می توان گفت که حملات هوایی به این گروه، باعث کاهش توان آن در استخراج و فروش نفت و کسب سود از این طریق شده است.”

منابع درآمد جدید داعش چیست؟ + تصاویر

وی خاطرنشان کرد: حملات هوایی اخیر به محل های نگهداری ذخایر نقدی داعش، ۱۰۰ میلیون دلار به این گروه خسارت زده است.  این مقام مسئول به زعم خود حمله های ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا را که از آگوست ۲۰۱۴ آغاز شده است، عامل اختلال در تولید نفت از میادین نفتی اشغال شده توسط این گروه درعراق دانست و گفت: در نتیجه این حمله ها، درآمد نفتی داعش در سال ۲۰۱۵ به ۵۰۰ میلیون دلار یعنی نصف درآمدهای کلی آن، کاهش یافته است.

***آمریکا نه تنها در تضعیف منابع داعش نقشی نداشته ، بلکه در مواردی از این گروه تروریستی حمایت کرده است

گزارش ها نشان می دهد که آمریکا نه تنها در تضعیف منابع داعش نقشی نداشته ، بلکه در مواردی از این گروه تروریستی حمایت کرده است که از جمله آن می توان به پرتاب محموله های هوایی برای داعش در شمال عراق اشاره کرد.

البته اخیرا تروریست های داعش در تامین منابع خود در لیبی نیز دچار مشکل شده اند و روی به دستفروشی آورده اند.  نشریه انگلیسی “تلگراف” نوشت: داعش به عناصر تروریست خود دستور داده تا برای تأمین هزینه های خود به عنوان دست فروش در خیابان ها کار کنند. داعش دلیل این دستور را “فشار نظامی بر منابع مالی خود” عنوان کرده است.

منابع محلی می گویند که تروریست های داعش، در حالی که نقاب های مشکی به صورت دارند، تولیدات مرغداری هایی را که تصرف کرده اند، در خیابان ها به فروش می رسانند. یکی از ساکنان محلی می گوید که داعشی ها مرغ و تخم مرغ را با قیمت بسیار کمی می فروشند. گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که این تحول در رفتار داعش و تروریست های عضو آن نشان می دهد که اعضای این گروه تروریستی مانند قبل از مزایای مالی برخوردار نیستند.

منابع درآمد جدید داعش چیست؟ + تصاویر

“ژنرال پیتر گرستن” یک نظامی ارشد آمریکایی اعلام کرد حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی این کشور تاکنون ۸۰۰ میلیون دلار از منابع مالی گروه تروریستی داعش را در سوریه و عراق هدف قرار داده است. وی گفت:  تقریباً در کمتر از ۲۰ حمله هوایی، محل‌های ذخیره اسکناس‌های این گروه را هدف قرار گرفت و نابود شد. همچنین حمله به یک اتاق در موصل ۱۵۰ میلیون دلار از اسکناس‌های داعش را از بین برد.

این ژنرال عالی‌رتبه اعلام کرد از دست دادن این مقدار پول برای داعش گران تمام شد. به این دلیل که بسیاری از سربازان به دنبال کاهش یافتن حقوقشان، میدان را ترک کردند. وی در این خصوص گفت: ” ما شاهد تضعیف روحیه، کاهش توان مالی، ضعف در مبارزه عناصر داعشی هستیم. آنها تلاش می‌کنند راهی برای ترک گروه پیدا کنند.”

تروریست های داعش همچنین از راه های مختلف همچون انجام عملیات انتحاری سفارش شده برای شیخ نشین های شورای همکاری خلیج فارس  (قطر) نیز درآمد کسب می کنند و در ماه آگوست اعضا  این گروه تروریستی با انجام یک عملیات، دو میلیون دلار از یک تاجر قطری پاداش گرفتند.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=144888

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x