تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

بیماری که فقط ثروتمندان به آن دچار می شوند!

  • کد خبر : 144759
  • 04 تیر 1395 - 22:27
بیماری که فقط ثروتمندان به آن دچار می شوند!

 
بروز تومور مغزی در افرادی با تحصیلات دانشگاهی یا شغلی بلندمترتبه‌تر و برخوردار از حقوق بالا در مقایسه با افرادی با وضعیت مالی در سطحی پائین‌تر یا تحصیلات اندک، بیشتر شایع است.

 به گزارش گروه وبگردی «کمال مهر»؛؛ بررسی اطلاعات پزشکی بیش از ۴/۳ میلیون نفر از مردم سوئد نشان داد احتمال بروز سه نوع تومور مغزی -یعنی گلیوما یا نخاع شوکی، مننژیوم و آکوستیک نوروما- در افرادی که تحصیلات بالاتر یا شغل بهتری دارند بیشتر شایع است.

این یافته ضرورتا بدان معنا نیست که رسیدن به موفقیت در زندگی باعث افزایش خطر تومور مغزی می‌شود. همچنین در این تحقیق مشخص شد که احتمال تشخیص تومورهای مغزی در افراد مجرد بیشتر است زیرا اگر زوج‌ها علائمی را در شریک خود ببینند، به دنبال درمان بموقع آن می‌روند.
گلیوماس یا شوک نخاعی، توموری سرطانی است که در سلول‌های گلیا پیشرفت می‌کند. این سلول‌ها نقش حافظ نورون‌ها را به عهده دارند. در حالی که مننژیوم‌ها اغلب تومورهای غیرسرطانی بوده و در بافت‌هایی رشد می‌‌کنند که محافظ مغز و و نخاعند. آکوستیک نوروما نیز تومورهای غیرسرطانی هستند که روی عصب‌های شنوایی و تعادل تأثیر می‌گذارند.

«آمال خانول‌کار» سرپرست این تحقیق می‌گوید: «احتمال شناسایی علائم بیماری و مراقبت‌های پزشکی در افرادی بیشتر است که سطح تحصیلات بالاتری داشتند. از طرفی این گروه از افراد آمادگی بیشتری برای تشکیل پرونده اطلاعات کامل پزشکی در دفاتر ثبت ملّی سرطان دارند.»

محققان دریافتند خطر بروز گلیوما در افرادی که حدود ۳ سال یا بیشتر تحصیلات دانشگاهی دارند، در مقایسه با افرادی با سطح تحصیلات کمتر، ۱۹ درصد بیشتر است، در همین حال، زنانی با سطح تحصیلات مشابه نسبت به هم‌سن و سالان خود که تحصیلات پائین‌تری داشتند، ۲۳ درصد بیشتر دچار گلیوما و ۱۶ درصد بیشتر دچار مننژیوم شده بودند. البته هنوز اطلاعات دقیقی در ارتباط با علت بروز این تومورهای مغزی در دست نیست. در واقع اکثر تحقیقات انجام‌شده در این زمینه تنها سرنخی است که به محققان کمک می‌کند نگاهی ژرف‌تر به این موضوع داشته باشند و از این طریق بتوانند دلایل تفاوت‌ها را شناسایی کنند.

خانم وارْدْ، سخنگوی انجمن سرطان آمریکا در این باره می‌گوید: «اگر فرد تحصیل‌کرده‌ای باشید، در صورت بروز مشکل به اینترنت سری می‌زنید و مثلا درباره کم‌شنوایی گوش راستتان تحقیق کرده و متوجه می‌شوید که باید به پزشک مراجعه کنید اما کسی که سطح تحصیلات بالایی نداشته باشد از این موضوع می‌گذرد».

وی می‌افزاید: «از سوی دیگر، افراد ثروتمند می‌توانند به برخی داروهای خاص دسترسی داشته باشند که همین مسئله خطر بروز تومور مغزی در آنها را افزایش می‌دهد، مثلا درمان‌های جایگزین هورمون و یا سایر تفاوت‌های موجود در شیوه زندگی می‌تواند به شکل پنهانی بر این خطر تأثیر بگذارد.»

خانم وارد ادامه می‌دهد که در هر موردی، تومورهای مغزی برای هر فرد، بدون در نظر داشتن وضعیت اجتماعی‌-اقتصادی او موردی نادر است.

بر اساس آمار انجمن سرطان آمریکا، خطر بروز تومور بدخیم یا تومورهای نخاعی در طول زندگی هر فرد کمتر از ۱ درصد است. بنابراین، باید گفت که هیچ دلیلی برای افراد وجود ندارد که بخواهند بر اساس این تحقیق، نگران خطر بروز تومور مغزی به شکل فردی باشند.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=144759

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x