تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

ابتکار به جنگ داعش می‌رود؟/ این ریزگردهای لعنتی!

  • کد خبر : 143604
  • 30 خرداد 1395 - 10:20
ابتکار به جنگ داعش می‌رود؟/ این ریزگردهای لعنتی!

حالا که تازه‌ترین ابتکار خانم ابتکار برای رفع نفس‌تنگی‌های مردم جنگ با داعش است! بهتر نیست برای اثبات حسن‌نیتشان هم که شده خودشان یا یکی از معاونانشان را به جبهه‌های نبرد علیه داعش گسیل کنند؟ از امیر نوری که کمتر نیستند؛ هستند؟!

گروه اجتماعی «کمال مهر»؛«باید برای شکست داعش در عراق و سوریه دعا کنیم تا بشود کاری کرد!» این مضمون تازه‌ترین پیشنهاد خانم ابتکار است برای حل مشکل ریزگردها و هجوم گرد و غبار به غرب و جنوب کشور. آن هم درحالیکه پنجشنبه میزان ریزگردها در شهرهای آبادان و خرمشهر به بیش از ۶ برابر حد مجاز رسید و گفته می‌شود ممکن است تا ۱۵ برابر حد مجاز هم برسد. خانم ابتکار حل شدن مشکل گرد و غبار را در گرو از بین رفتن داعش و تمام شدن جنگ عراق و سوریه دانسته. این یعنی ریزگردها قرار نیست دست از سر مردم جنوب و غرب کشور بردارند. گرد و غباری که بیش از ۱۰ سال است بلای جان مردم شده و زندگی شان را مختل کرده. اما مشکل اصلی ریزگردها چیست؟ چطور می‌شود جلوی آنها را گرفت؟

ریزگردها از کجا می‌آیند؟

در نخستین روزهای تابستان ۸۸، پدیده ریزگرد، ایران را به زیر پرده‌ای از گرد و غبار فرو برد. پدیده ریزگرد معمولاً ضخامتی کمتر از یک کیلومتر را در بر می‌گیرد و اگر هم خیلی شدید باشد، ضخامتش از یکی دو کیلومتر فراتر نمی‌رود؛ اما طوفان ریزگردی که در تابستان سال ۱۳۸۸ چند روزی زندگی عادی در ایران را مختل کرد، از کوه‌های مرتفع زاگرس و حتی رشته کوه سر به فلک کشیده البرز گذشت و کرانه‌های دریای خزر در گیلان را نیز تحت تأثیر قرار داد. گفته می‌شود منشأ اصلی ریزگرد، کویرها و باتلاق‌های در حال خشک شدن عراق است که خاک و شن‌های آن از طریق باد شُمال به ایران می‌آید. آب رودخانه‌های دجله و فرات به واسطه سد سازیهای ترکیه کم شده و دشت بین‌النهرین رطوبت خود را از دست داده و به منبعی برای تولید گرد و غبار تبدیل شده‌است. آیا راهی برای حل مشکل ریزگردها هست؟

منشأ ریزگردها داخلی است یا خارجی؟

«از یزد تا بافق و از نائین تا انارک، دشت‌هایی هست که ریگی‌ست و شدیدترین باد و باران نمی‌تواند در آن فرسایشی ایجاد کند. این بیابان‌ها را طبیعت با پاشیدن ریگ تثبیت کرده‌است. به من می‌گویند آقای کردوانی آیا در دنیا کسی این کار را کرده است؟ مگر ما باید صبر کنیم هر کاری را دنیا انجام بدهد، بعد ما انجام بدهیم؟ مثلاً قنات مال ما بود، دنیا این کار را کرده بود؟ نه! از مزایای ریگ آن است که ارزان به دست می‌آید و در همه جا هست. باید در بیابان‌هایی که خاک آنها در حال کنده شدن و فرسایش است، ریگ بریزیم. می‌توان سالی صد تا دویست هکتار را ریگ‌پاشی کرد و در این صورت خاک تثبیت می‌شود.» اینها را پروفسور کردوانی گفته است. چهره ماندگار در زمینه جغرافیا. پیشنهادی که چندان به آن توجهی نشده است. تا ایده آقای پروفسور مثل خوزستان و ایلام و کرمانشاه خاک بخورد فقط! تا تئورسین های آفتاب تابان برجام به دنبال راه حلی بین المللی باشند! درحالیکه مشکل ریزگردها بیش از آن که خارجی باشد داخلی است. کانون اصلی تولید این ریزگردها، از داخل ایران است. بخش‌های جنوبی تالاب هورالعظیم و و محور اهواز و ماهشهر کانون‌های اصلی تولید ریزگرد در داخل، و جنوب شرقی کشور عراق به دلیل توقف کویرزدایی و نابودی تالاب‌های بین‌النهرین کانون برون مرزی ریزگردها هستند. زمانی سیدشریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس نهم گفته بود: «از ۱۱ مورد گرد و خاکی که در استان خوزستان در سال ۹۳ اتفاق افتاده است، ۹ مورد آن کانون داخلی داشته‌اند. اگر دولتمردان بگویند توافقات داخلی و خارجی برای رفع معضل ریزگردها صورت نگرفته قابل قبول نیست چرا که ۹ مورد گرد و خاک‌های اتفاق افتاده کانون داخلی داشته‌اند.»

ابتکارِ ابتکار؛ از حرف تا عمل!

درحالیکه شدت گرد و غبارها سال هاست که مردم را کلافه کرده خانم ابتکار از اقدامات بین‌المللی دولت یازدهم در: «صدور قطعنامه مقابله با گرد و غبار در مجمع عمومی ملل متحد و تکلیف دبیر کل برای تهیه گزارش از وضعیت جهان و نیز قطعنامه وزیران محیط زیست جهان در ماه گذشته برای تنظیم اقدامات و ایجاد ساز و کار مالی برای مقابله با این پدیده» پرده برداشته‌اند! امری که داد مردم جنوب و غرب کشور را درآورده است. آنها معتقدند خانم ابتکار بجای اقدامی کاربردی و عملی فقط حرف می‌زند. آنها خاک می‌خورند و گوش‌شان به این حرف‌ها بدهکار نیست. آنها می‌گویند اگر قرار بر حرف است چرا از راه دور؟ اگر خانم ابتکار راست می‌گویند بیایند توی خیابان‌های جنوب حرف بزنند! تا با هر جمله‌ای که می‌گویند بجای هوا خاک استشمام کنند. آن وقت می‌بینند که این حرف‌ها همه باد هواست. در همین رابطه شهاب نادری، نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامیدر گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو گفت: «همانطور که در نطق مجلس هم گفتم، ریزگردها نفس مردم کرمانشاه را بند آورده است. ما واقعاً دیگر چاره‌ای نداریم! خانم ابتکار نشسته است و فقط حرف می‌زند. عمل صفر! ما ۱۰ سال است با موضوع ریزگردها درگیر هستیم. ریزگردها از ما تلفات گرفته‌اند. ما با مسائلی مانند مریضی انسان‌ها، کشته شدن دام‌ها و از بین رفتن محیط‌زیست طبیعی مواجه هستیم. ما الآن ۲ روز است که نمی‌توانیم ار خانه خارج شویم و حتی افق دید هم نداریم.»

روزی روزگاری ایران

گیرم آقای روحانی توی چشم مردم نگاه کنند و از امید حرف بزنند. کدام امید؟ مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان! کاش با داس آقای روحانی می‌شد مشتی از خاک‌های خوزستان و ایلام و کرمانشاه را جمع کرد. تراژدی گرد و خاک برای مردم جنوب و غرب کشور تلخ تر از اینهاست که با این وعده های بعید از یادها برود. حالا نفس های مردم به شماره افتاده. بیماران آسمی توی خانه های شان حبس شده اند. افراد سالم در معرض آسم هستند.  همین چند وقت پیش بود که عروسک شیرین زبان آبادانی از گرد و غبارها گفت. روزی که ماسک تنفس هوا زده بود و به رامبد جوان می‌گفت شما چطور توی این هوای بدون گرد و غبار نفس می‌کشید! روزی که رامبد نمی‌دانست باید بخندد یا گریه کند و با تعجب گفته بود یعنی مشکل تو این است که اینجا گرد و خاک نیست! روزی که ما پای تلویزیون از تصاویر ناواضح بازی فولاد استقلال کلافه شده بودیم. روزی که خوزستانی‌ها دل شان برای دیدن آسمان شهرشان تنگ شده بود. روزی که سفر معصومه ابتکار به خاطر شدت گرد و غبار به خوزستان لغو شد! روزی که… راستی روزی روزگاری خوزستان! و و شاید چند وقت دیگر مجبور شویم بگوییم روزی روزگاری کرمانشاه… روزی روزگاری ایلام… روزی روزگاری ایران!

اصلا همه اینها به کنار. حالا که تازه ترین ابتکار خانم ابتکار برای رفع نفس تنگی‌های مردم جنگ با داعش است! بسم‌ا‌لله! بهتر نیست خانم رئیس برای اثبات حسن نیتشان هم که شده خودشان یا یکی از معاونین‌شان را به جبهه‌های نبرد علیه داعش گسیل کنند؟ از امیر نوری که کمتر نیستند؛ هستند؟!

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=143604

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x