تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

گوشه‌ای از تخریب‌های لاریجانی در دوران اصلاحات + تصاویر

  • کد خبر : 143580
  • 30 خرداد 1395 - 10:07

اگرچه بعضی از گروه‌های اصولگرا در گذشته‌ای نه چندان دور به لاریجانی انتقاداتی جدی داشتند، اما این رفتارها باعث نمی‌شود رییس اسبق صدا و سیما، بی‌آبرویی اصلاحات و اصلاح‌طلبان در جریان کنفرانس برلین را فراموش کند.

گروه سیاست «کمال مهر»؛ – کنفرانس ایران پس از انتخابات (Iran After the Elections Conference) که بیشتر با عنوان «کنفرانس برلین» شناخته می‌شود نام همایش سه روزه‌ای بود که از ۱۹ تا ۲۱ فروردین ۱۳۷۹ به مدت سه روز از سوی حزب سبز آلمان و به دعوت بنیاد هاینریش بل (داستان نویس آلمانی) در خانه فرهنگ‌های جهان در برلین برگزار شد.

شمه‌ای از تخریب‌های لاریجانی در دوران اصلاحات+ عکسدر این کنفرانس، تعدادی از پیاده‌نظام جریان اصلاحات و روشنفکری، از فعالان سیاسی تا نویسنده و نظریه‌پرداز کهنه‌کار و تازه از راه رسیده مانند: «عزت‌الله سحابی، اکبر گنجی، حسن یوسفی اشکوری، علیرضا علوی‌تبار، حمیدرضا جلایی پور، علی افشاری، کاظم کردوانی، چنگیز پهلوان، فریبرز رئیس دانا، محمود دولت آبادی، مهرانگیز کار، شهلا شرکت، خدیجه مقدم، شهلا لاهیجی، جمیله کدیور، منیرو روانی پور، محمدعلی سپانلو» حضور داشتند.

شمه‌ای از تخریب‌های لاریجانی در دوران اصلاحات + تصاویریوسفی اشکوری از جمله افرادی بود که آغاز کنفرانس مورد طعن و تمسخر حاضران قرار گرفت. این مرد که در لباس مقدس روحانیت، نماد تیپیکال آخوندهای آمریکایی بود، با فضاحت تمام سعی می‌کرد که خود را روشنفکری مبادی به آداب غربزدگی جلوه دهد و به حمایت از آزادی و جامعه مدنی بپردازد.

او در یکی از سخنرانی‌های خود که با هو کردن مداوم حاضران همراه بود گفت: «ما در ایران قربانی خشونتیم و توقع ما این بود که در خارج از کشور کسانی که برای آزادی و دموکراسی و مردم‌سالاری مبارزه می‌کنند به گونه دموکراتیک رفتار کنند.»

در جای دیگر گفت: «جناح محافظه‌کار و پاسداران استبداد باز هم قطعاً کارشکنی خواهند کرد و باز هم دست به انواع توطئه‌ها خواهند زد.»

با این همه، تملقات و فضاحت‌های این پیاده‌نظام اصلاحات پاسخی جز هو کردن و ناسزا نداشت. از جمله هنگام سخنرانی یوسفی اشکوری -که متاسفانه به عنوان یک نماینده از روحانیت در کنفرانس حضور داشت- زنی از میان جمع به رقصیدن مشغول شده و مردی هم به بالای سن می‌آید و خود را برهنه می‌کند که این صحنه، بعداً در تلویزیون نشان داده شد و موجی از اعتراض‌های عمومی به حضور این افراد در کنفرانس برلین را موجب شد.

گوشه‌ای از تخریب لاریجانی در دوران اصلاحات + تصاویر

شمه‌ای از تخریب‌های لاریجانی در دوران اصلاحات + تصاویر
عاقبت روحانی اصلاح‌طلب

لاریجانی درباره کنفرانس برلین چه می‌گوید؟

علی لاریجانی، رئیس صداوسیمای وقت درباره چند و چون پخش این فیلم از رسانه ملی گفت: «نوارهای آن جلسات از دو کانال به دست ما رسید و معلوم شد که برخی از آقایان حتی در نزد اجانب، حرمت منافع ملی را حفظ نکرده‌اند؛ لذا در معاونت سیاسی، برنامه‌ای تدوین شد که حدود نیم ساعت بود و اجمالاً ماجرای زشت آن جلسه را روشن می‌کرد. این برنامه را با من در میان گذاشتند. من موافق بودم که پخش شود. پس از پخش آن، فشارها و سروصداها بلند شد، اما تا حد زیادی اشتباهات سیاسی رخ داده را روشن کرد.»[۱]

لاریجانی همچنین درباره علت بازپخش این برنامه هم گفت: «فشار و توهین در این زمینه زیاد بود و تصور می‌کردند با این روش، صداو سیما عقب‌نشینی می‌کند. از طرفی عده زیادی از مردم که حساس شده بودند، آن برنامه را ندیده بودند. در جلسه‌ای با مدیران، اکثراً مخالف پخش مجدد آن بودند، اما من نظرم این بود که باید پخش مجدد شود که اولاً مردم در جریان قرار بگیرند و ثانیاً افراطیون تصور نکنند که صدا و سیما با هیاهو از حرف حق خود عقب‌نشینی می‌کند. همان روزها برای اینکه مطلب روشن‌تر شود و آقایان بدانند مسئولی نیستم که از زیربار موضوع فرار کنم خودم در برنامه شبکه دو بعد از خبر حضور یافتم و توضیح دادم که این ماجرا چه بود و چرا صداوسیما آن را پخش کرد.»

شمه‌ای از تخریب‌های لاریجانی در دوران اصلاحات + تصاویر

واکنش روزنامه‌های اصلاح‌طلب به اقدام صدا و سیما چه بود؟

روزنامه‌های اصلاح‌طلب که از این اقدام صدا و سیما به شدت ناراحت شده بودند، به جای تقبیح اقدامات هم‌حزبی‌هایشان به نقد و تخریب صدا و سیما پرداختند.

روزنامه عصر آزادگان به سردبیری ماشاالله شمس‌الواعظین با تیتر «لاریجانی در بن‌بست» می‌نویسد: با اوج گرفتن گمانه‌زنی افکار عمومی درباره برکناری علی لاریجانی رییس رادیو و تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی، رقابت سرسختانه محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان ایرانی وارد مرحله تازه‌ای شد.

این ادعای عصر آزادگان در حالی مطرح می‌شود که هیچ‌گاه بحث استعفا یا برکناری لاریجانی از صدا و سیما مطرح نبود و او تا چهار سال بعد از این تاریخ نیز ریاست صدا و سیما را بر عهده داشت.

شمه‌ای از تخریب‌های لاریجانی در دوران اصلاحات + تصاویر

در ادامه این گزارش آمده است: شبکه اول تلویزیون ایران- که زیر نظر علی لاریجانی اداره می‌شود- شب چهارشنبه گذشته با پخش گزارش تصویری انتخاب شده و جهت‌داری از کنفرانس «ایران پس از انتخابات» کوشید اصلاح‌طلبان ایرانی شرکت کننده در آن کنفرانس را در یک بن‌بست سیاسی قرار دهد.

روزنامه صبح امروز به مدیر مسئولی سعید حجاریان از دیگر روزنامه‌هایی بود که به اقدام صدا و سیما واکنش نشان داد. اکبر گنجی که در کنفرانس برلین حضور داشت، در مصاحبه با این روزنامه با وارد کردن اتهامات متعدد به لاریجانی می‌گوید: علی لاریجانی قبلاً در ساخت چند برنامه شخصاً با سعید امامی همکاری مستقیم داشته است. اول برنامه «هویت» که آقای پورنجاتی رسماً اعلام کرد که این برنامه کار سعید امامی بود، ولی در عین مخالفت آقای پورنجاتی از صدا و سیما پخش شد. دوم فیلم کارناوال شادی عصر عاشورا و استفاده از یک رقاصه برای خراب کردن آقای خاتمی و سوم ساختن برنامه چراغ برای نجات سعید امامی و انداختن کل مسئولیت به گردن پایینی‌ها. آقای لاریجانی با مونتاژ فیلم جدید نشان داد که در همان مسیر گام برمی‌دارد.

از دیگر تخریب‌هایی که اصلاح‌طلبان علیه لاریجانی انجام دادند، کاریکاتورهایی بود که در روزنامه‌های مختلف منتشر می‌کردند که در ادامه برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

شمه‌ای از تخریب‌های لاریجانی در دوران اصلاحات + تصاویر

شمه‌ای از تخریب‌های لاریجانی در دوران اصلاحات + تصاویر


[۱] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/۲۹۸۷۰۲/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=143580

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x