تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

در پاسخ به دیپلماسی التماس /واشنگتن، رفع جو روانی تحریم‌ها را به تغییر رفتار ایران منوط کرد

  • کد خبر : 143065
  • 26 خرداد 1395 - 9:49
در پاسخ به دیپلماسی التماس /واشنگتن، رفع جو روانی تحریم‌ها را به تغییر رفتار ایران منوط کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اظهارنظر وزیر خارجه ایران مبنی بر لزوم تلاش بیشتر واشنگتن در خصوص رفع جو روانی ناشی از تحریم‌های ایران پاسخ داد.

به گزارش گروه بین‌الملل «کمال مهر»؛در حالی که مقامات ایران از بد قولی آمریکا در برجام سخن می‌گویند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری تاکید کرده که مشخص شدن رفع تحریم‌ها به تغییر مواضع منطقه‌ای ایران مرتبط است.

محمدجواد ظریف روز سهش نبه در نشست اسلو فروم درباره برجام گفت: «من معتقدم که همگی باید این نکته را بدانند که یک توافق بین‌المللی در صورتی بادوام خواهد بود که همه افراد شریک در آن از توافق بهره ببرند».

وزیر خارجه ایران افزود: «ما بر این باوریم که برنامه جامع اقدام مشترک یک توافق برد – برد است. اجرای این توافق نیز اجرایی برد – برد بوده است، بنابراین همه این احساس را دارند که فواید و مزایایی وجود دارد».

ظریف تصریح کرد: «آمریکا روی کاغذ تحریم‌ها را برداشته است اما تاثیرات روانی ناشی از سال‌ها وضع این تحریم‌ها همچنان وجود دارد و من معتقدم که امریکا باید نقشی بسیار فعال‌تری در برداشتن جو روانی تحریم ها ایفا کند».

او افزود: «من برای رفع این تاثیرات رایزنی‌های خوبی با خانم موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتم فردا صبح هم با آقای کری گفتگو خواهم کرد. ما باید در عمل شاهد تحقق وعده‌ها باشیم و به ویژه مردم ایران باید تاثیرات رفع تحریم‌ها را ببینند».

در نشست خبری روز سه شنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از جان کربی سوالی در این زمینه مطرح شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با پیش کشیدن مواضع منطقه‌ای ایران از قبیل موضوع حزب‌الله، برداشته شدن جو روانی حاصل از تحریم‌های آمریکا را به تغییر مواضع ایران مرتبط دانست.

جان کربی گفت: «آنچه شاید به برداشته شدن برخی از این بقایای جو روانی کمک کند، توقف فعالیت‌های ثبات زدای ایران خواهد بود اقداماتی که آنها همچنان ادامه می‌دهند».این مقام آمریکایی افزود: «آنچه تجارت را محتاط و ساکت می‌کند، فقدان تلاش آمریکا نیست بلکه وقتی آنها(تجار و بازرگانان) می‌بینند که به حزب‌الله موشک‌ داده می‌شود، موشکهایی که به ناوهای آمریکایی شلیک شده‌اند و حمایت از گروه‌های تروریستی ادامه می‌یابد، این تجارت و تاجران را نگران می‌کند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از کنفرانمس خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این کشور به شرکت بوئینگ مجوز لازم برای فروش هواپیما به ایران داده است یا نه هم پاسخ داد.

کربی با بیان اینکه نمی‌تواند به این موضوع بپردازد، افزود که بر اساس مفاد توافق هسته‌ای، ایران اجازه دارد که هواپیمای مسافربری داشته باشد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=143065

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x