تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

رانت های میلیاردی در جیب واسطه ها/ شیرینی خرما به کام مافیا

  • کد خبر : 142878
  • 25 خرداد 1395 - 17:18
رانت های میلیاردی در جیب واسطه ها/ شیرینی خرما به کام مافیا

قیمت خرما در ماه رمضان سبب شده تا در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران رانت حداقل ۵ هزار تومانی در فروش خرما مطرح شود.

 

به گزارش«کمال مهر»؛به نقل از عصرهامون، در حالی تولید خرما در کشور در سال حدود یک میلیون تن است که از این مقدار تقریباً ۵۰۰ تا ۵۵۰هزارتن به مصرف داخلی رسیده و حدود ۹۰هزارتن آن صادر می‌شود. هر ساله همزمان با ماه رمضان قیمت خرما به کام مردم تلخ می شود که به گفته انجمن ملی خرما : این محصول اصلا گران نیست اما براساس تحقیقات کارشناسان خرما برای مردم عادی گران است.

به اعتقاد اعضای انجمن ملی خرما، اگر خرما را با همه فوایدش با مغز گردوی کیلویی ۳۵ هزار تومان مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که خرمای کیلویی ۷ هزار تومان اصلا گران نیست؛ این در شرایطی است که به اعتقاد برخی کارشناسان بخش کشاورزی، خرمای مصرفی مردم عادی با توجه به سطح درآمد فعلی اغلب آنها، گران است.

۲ عامل گرانی خرما
در عین حال، بر اساس اعلام این انجمن، هم اکنون واسطه‌ها خرمای باکیفیت‌ را از نخلداران در جنوب، تنها ۲  هزار تومان در هر کیلو می‌خرند، اما این خرما از کیلویی ۷ هزار تومان تا ۱۸ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.
به گفته رئیس انجمن ملی خرمای کشور ۲ عامل: افزایش تقاضا و افت ۳۰ درصدی تولید خرما در سال ۹۴ به دلیل شرایط آب و هوایی و هجوم آفت زنجره خرما به نخلستان‌ها منجر به افزایش قیمت خرما شده است.
محسن رشید فرخی گفت: تولید خرما در کشور در سال گذشته به دلیل شرایط آب و هوایی با ۳۰ درصد افت همراه شد.
رئیس انجمن ملی خرمای کشور با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که تولید خرما در سال جاری خوب باشد، گفت: برداشت خرما تا ۲ ماه آینده آغاز می‌شود و احتمالا امسال حدود یک میلیون تن تولید داشته باشیم.
رانت حداقل ۵ هزار تومانی فروش خرما
وی علت گرانی خرما در ماه رمضان جاری را افزایش تقاضا عنوان کرد و گفت: در کنار افزایش تقاضا کاهش تولید در سال گذشته هم موجب افزایش قیمت شده است.
رئیس انجمن ملی خرمای کشور قیمت واقعی هر کیلو خرمای مضافتی را ۴ تا ۵ هزار تومان عنوان کرد و افزود: قیمت این محصول در بازار در حال حاضر به ۸ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.
رشد فرخی با اشاره به افزایش تقاضای خرما در ماه رمضان تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد خرمای تولیدی در ماه رمضان مصرف می‌شود و بقیه خرما در ۱۱ ماه دیگر سال به مصرف می‌رسد.
کمتر ازیک ماه فرصت برای فروش خرمای پارسالی
غلامحسین خوش‌نظر، دیگر عضو انجمن ملی خرمای ایران نیز با مقایسه خرما نسبت به دیگر محصولات مغذی همانند مغز گردو، خرما را محصولی ارزان، اما بسیار پرفایده توصیف کرد و گفت: «اگر خرما در کشور گران‌تر می‌بود، آنگاه قدر آن را بیشتر می‌دانستیم. به نظر ما خرما در جامعه ارزان است. اگر خرما را با مغز گردو مقایسه کنید که اکنون حداقل کیلویی ۳۵ هزار تومان است، می‌فهمید که خرما چقدر مظلوم واقع شده است.»
با این حال ۶۲۰ تن خرما درسردخانه های مهرستان وسراوان وجود دارد که باتوجه به اینکه برداشت خرما بعد ماه رمضان درتیرماه انجام می شود این سردخانه ها کمتر ازیک ماه  فرصت دارند تاسراغ محصولات خرمای امسال شوند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=142878

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x