تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

کشوری که “بهشت” رمضان است

  • کد خبر : 142830
  • 25 خرداد 1395 - 16:41
کشوری که “بهشت” رمضان است

زنان این کشور هم قبل از آغاز ماه مبارک رمضان چیزی شبیه به رسم خانه‌تکانی ایرانیان دارند

«کمال مهر»؛با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مسلمانان مالزی که نزدیک به ۶۰ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، همراه با مسلمانان سراسر جهان روزه می‌گیرند.

ماه مبارک رمضان در کشور مالزی مانند دیگر سرزمین های اسلامی آداب و رسوم خاص خود را دارد و با آغاز این ماه چهره اکثر شهرهای این کشور رنگ و بوی مذهبی به خود گرفته و فعال شدن بیشتر مساجد و پخش مداوم دعا، نیایش و قرآن، آذین بندی خیابانها، افزایش فعالیتهای فرهنگی مدارس، دانشگاهها و ادارات این کشور، برپایی بازارهای مخصوص رمضان و تعطیلی روزانه برخی از رستوران های مسلمانان ازجمله ویژگیها و تفاوتهای این ماه در مالزی محسوب می‌شود.
ﺍﺯ دیگر ﺟﻠﻮه‌ﻫﺎﯼ ﺑﺎﺭﺯ این ماه ﺩﺭ ﻣﺎﻟﺰﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺳﻨﺖ ﺩﯾﺮﯾﻨﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ، ﺭﺍﻩ‌ﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺤﻠﯽ “ﭘﺎﺳﺎﺭ ﻣﺎﻟﺎﻡ” ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﻩ ﻫﻤﻪ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺭ ﮔﻮﺷﻪ ﻭ ﮐﻨﺎﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﻓﻄﺎﺭ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.
این بازارها ﻋﻤﻮﻣﺎ محل ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎﺕ ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻏﺬﺍ، ﻣﯿﻮﻩ ﻭﺷﯿﺮﯾﻨﯿ‌ﺠﺎﺕ ﺳﻨﺘﯽ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺎﻟﺰﯾﺎﯾﯽ‌ﻫﺎ  ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎ ﺍﻓﻄﺎﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﯾﺎ ﺍﻓﻄﺎﺭﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭ‌ﻫﺎ ﺗﻬﯿﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﯽ‌ﺑﺮﻧﺪ.
زنان این کشور هم قبل از آغاز ماه مبارک رمضان چیزی شبیه به رسم خانه‌تکانی ایرانیان دارند. علاوه بر این خانواده‌های مالزیایی در مراسمی سنتی به مساجد می‌آیند و آن را غبارروبی و نظافت می‌کنند. این مراسم با پخش شیرینی‌هایی سنتی همراه است.
در شب ۲۹ ماه شعبان به خصوص در روستاها هم برخی از افراد به منظور رؤیت هلال ماه رمضان از خانه خارج می‌شوند و پس از اینکه ماه رمضان از طریق رسانه‌های گروهی اعلام شد، مسلمانان شاد و خوشحال می‌شوند و به یکدیگر تبریک می گویند.
مساجد مالزی در طول شبها و روزهای ماه مبارک رمضان باز هستند و بر خلاف دیگر ایام سال که ممکن است در آنها بسته شوند اصلا بسته نمی شوند تا مسلمانان بتوانند به ادای فریضه نماز شب و عبادات فردی بپردازند.
در این ماه مردان لباس محلی خود را پوشیده و بر سرشان نیز کلاههای مخصوص مستطیل شکلی قرار می دهند. زنان نیز لباسهای خاصی بر تن می‌کنند و بر سرشان نیز روسری سنتی می‌گذارند.
خانواده‌های مالزی در ماه مبارک رمضان هدایا، غذاها و شیرینهایی به یکدیگر می‌دهند که منجر به افزایش محبت، انس و الفت میان آنها می شود. غذاهای مسلمانان مالزی نیز در ماه مبارک رمضان، برنج به همراه گوشت یا مرغ است. آنها با غذای سحری نوشیدنی خاصی به نام “کولاک” را می نوشند که عطش را برطرف می‌کند و به آنها توانایی و قوت خاصی می‌دهد.
“سحرگو” از افرادی است که هنوز هم در روستاها و شهرهای مالزی همزمان با ماه مبارک رمضان پیدا می‌شود که مردم را برای خوردن سحری از خواب بیدار می‌کند.
همچنین با نزدیک شدن به عید سعید فطر برخی از فارغ التحصیلان مدارس و آموزشگاههای دینی به منظور جمع آوری زکات به مساجد می‌آیند و آنها را میان نیازمندان و فقرا تقسیم می‌کنند، برخی از خیرین لباسهای جدیدی می‌خرند و حلواهای عید و اموالی به فقرا و نیازمندان می‌دهند.
در مالزی، عید فطر بیشتر به نام‌های “هری رایا” و یا “عیدالفطری” خوانده می‌شود. “هری رایا” در لغت به معنی “روز جشن” است و برای اشاره به عیدهای اسلامی چون عید فطر و عید قربان به کار می‌رود.
معمولاً در شب پیش از عید فطر، خانواده‌های مالایی، به ویژه زنان خانه‌دار به تهیه غذاها و شیرینی‌های سنتی مخصوص این عید می‌پردازند. از مهم‌ترین این غذاها، “رندانگ” است که از گوشت گاو و مرغ پخته شده در شیرنارگیل درست می‌شود. دیگر غذای سنتی مخصوص عید فطر، کتوفات است که از برنج پیچیده شده در برگ خرما تهیه می‌شود.
در فرهنگ مالزی، شب بیست و هفتم ماه رمضان “توجوه لیکور” خوانده می‌شود که به معنی عدد بیست و هفت است. در طی این شب‌ها، مردم مالزی با روشن کردن شمع‌ها و چراغ‌های نفتی (که پلیته نامیده می‌شود) در جلوی خانه‌ها و آذین بندی و چراغانی کردن خیابان‌ها به استقبال عید فطر می‌روند.
این سنت از این باور سنتی مالایی‌ها سرچشمه می‌گرفت که درشب قدر، فرشتگان و روح القدس در خانه‌هایی که در آن نور وجود دارد، فرو می‌آیند؛ البته امروزه چنین باوری وجود ندارد و روشن کردن چراغ‌های نفتی صرفاً جنبه تزیینی دارد.
پس از نماز عید فطر زیارت اهل قبور مرسوم است. در زمان زیارت قبور، سوره یس از قرآن را می خوانند و برای آرامش روح مردگان دعا می‌کنند. آتش‌بازی در شب‌های عید فطر مرسوم است؛ البته برای آتش بازی محدودیت‌های قانونی وجود دارد، اما مواد آتش بازی به طور غیرقانونی از بازارسیاه خریده می‌شود؛ با وجود ممنوعیت آتشبازی، این مراسم به ویژه در بین بچه‌های مالایی از محبوبیت برخوردار است.
آتشبازی از روزهای آخر ماه رمضان شروع شده و تا یک هفته پس از پایان ماه رمضان نیز ادامه دارد.. عید فطر سال نو برای مالزیایی‌ها نیز هست.
به هرحال، علی‌رغم گرما و رطوبت بالای شهرهای مالزی در این ماه ، گردشگران بسیاری این کشور را بهشت ماه رمضان می‌دانند. خدمات حرفه‌ای هتلها ، بازارهای شبانه و اغذیه خیابانی و متنوع مالزی از جذابیتهای این کشور برای مسلمانان است .
مسلمانان روزه دار علاوه بر بهره‌مندی از زیباترین طبیعت روی زمین و همچنین مساجد بزرگ و مدرن می‌توانند از غذاهای سنتی مالزی که معمولا با برنج و شیر نارگیل درست شده و بسیار مقوی هم هستند استفاده کنند همچنین خوراک چیکن رایس با کاری که از غذاهای محبوب ماه رمضان مسلمانان در مالزی است .حراجها و فروشهای ویژه ماه رمضان هم از جذابیت های گردشگری رمضان در مالزی است.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=142830

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x