تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

راز مخفی “محمدبن سلمان” هنگام خروج از کشور/چرا توطئه‌ها علیه او عمل نمی‌کند؟

  • کد خبر : 142819
  • 25 خرداد 1395 - 16:29
راز مخفی “محمدبن سلمان” هنگام خروج از کشور/چرا توطئه‌ها علیه او عمل نمی‌کند؟

کارشناسان همواره این سوال را مطرح می کنند که چرا بن سلمان نگران این مسأله نیست که هنگام حضور او در خارج، پدرش را دور بزنند؟

به گزارش  گروه سیاسی«کمال مهر»؛”محمدبن سلمان” وزیر دفاع محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان در نیمه دوم ژوئن جاری برای انجام گفتگو با مسئولان ارشد آمریکایی که احتمالا باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز در میان آنهاست راهی واشنگتن شد.

این منابع احتمال دادند که محمد بن سلمان با اشتون کارتر وزیر دفاع و دیگر مسئولان آمریکایی موضوع جنگ در یمن که سعودی ها از اوایل سال گذشته شروع کرده اند را مورد رایزنی قرار دهد.

راز مخفی

به گفته این منابع انتظار می رود که جنگ در سوریه نیز در جدول برنامه جانشین ولیعهد عربستان باشد.

شایان ذکر است پسر ملک سلمان که همزمان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان است چندی قبل روابط و پیوندهای عربستان سعودی با آمریکا را بسیار قوی خوانده بود و درباره انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا نیز اظهار نظر کرده بود.وی آمریکا را پلیس جهان و نه فقط پلیس خاورمیانه خوانده بود و افزوده بود: آمریکا کشور برتر و شماره یک در جهان است و ما خودمان را متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه می دانیم.

این در حالی است که کشمکش قدرت در عربستان سعودی سبب شده است که هر شاهزاده سعی کند خود را به آمریکا نزدیک کند به ویژه که محمد بن سلمان رقابت ویژه با محمد بن نایف ولیعهد، معاون دوم نخست وزیر و وزیر کشور عربستان دارد.

با توجه به سودای پادشاهی بن سلمان این سوال مطرح می شود که چرا وی نگران این مسأله نیست که هنگام حضور او در خارج، پدرش را دور بزنند؟

راز مخفی

فعال عربستانی به نام “مجتهد” که به دلیل انتشار مسائل پشت پرده خاندان حاکم در عربستان در تویتر شهرت و هواداران بسیاری را کسب کرده است، در پاسخ به این سوال می گوید: جواب این است که او توانسته تیمی کامل را برای کنترل ۲۴ ساعته پدرش تشکیل دهد تا ۲ مسأله را محقق کند: ۱- مخفی کردن کارهایی که نشانه آلزایمر است ۲- جلوگیری از رسیدن افراد “خطرناک” به پدرش.

مجتهد تأکید کرد: درحالیکه بن نایف اکنون کشور را اداره می کند، (وزارت خانه‌های دفاع، کشور، دارایی، امور خارجه و غیره)؛ ولی او نمی‌تواند حتی یک کلمه را بدون اجازه محمد بن سلمان از سوی پادشاه مطرح کند.

جالب اینجاست بدانید محمدبن سلمان اینقدر خیالش بابت مسائل داخلی راحت است که حتی در زمان جنگ با جنگ با یمن با خیال راحت ماه گذشته را به منظور سپری کردن ماه عسل به فرانسه رفت! و بابت چنین موضوعی کشورش را ترک کرد بنابراین سفر به واشنگتن نیز جای خودش را خواهد داشت.

مجتهد در این باره می گوید: درحالی که سربازان و افسران او در حال جنگ هستند، “محمد بن سلمان” پس از بازگشت از آمریکا و ازدواج با دختر “فهد بن بندر بن محمد بن عبدالرحمن” ماه عسل خود را در پاریس سپری کرد، جالب اینجا است که سلمان زمانی ازدواج کرد که همسرش “ساره بنت مشهور بن عبدالعزیز” به تازگی زایمان کرده است؛ این درحالی است که جرم این کار از نظر زنان بسیار شدیدتر از حضور وزیر دفاع در خارج از کشور در وضعیت جنگی است.

مجتهد خاطرنشان کرد: افسران ارشد وزارت دفاع به شدت از این کار سلمان ناراضی هستند، ولی از آنجا که همه می‌دانند او به صورت بالفعل پادشاه است، هیچکدام جرأت ندارند چیزی بگویند و یا کاری انجام دهند.

راز مخفی

به هر ترتیب کارشناسان معتقدند این سفر کشمکش میان بن سلمان و بن نایف را نیز در برمی گیرد و محمد بن سلمان در این سفر تلاش خواهد کرد که خود را مُهره ای شایسته ای معرفی کند و به دنبال کسب رضایت آمریکایی ها برآید.

نخستین هدف محمد بن سلمان در سفر به امریکا از منظر سیاسی، جا افتادن او به عنوان یک سیاستمدار ورزیده و قابل اعتماد در میان مقامات امریکایی است. هم‌اینک در درون خاندان سلطنتی آل‌سعود، رقابتی پنهان برای دستیابی به قدرت میان محمد بن سلمان و محمد بن نایف وجود دارد و نوع نگاه امریکایی‌ها می‌تواند تاثیر بسیاری در پیروزی نهایی در این کشمکش پنهان قدرت داشته باشد. با این حال و با وجود تلاش‌های بسیار بن سلمان، همچنان محمد بن نایف انتخاب امریکایی‌ها است ولی محمد بن سلمان در این سفر تلاش دارد تا ارتباطاتی میان خود با مقامات امریکایی برقرار کند و خود را فرد قابل قبولی برای رسیدن به مقام پادشاهی معرفی کند.

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=142819

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x