تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

لوکس ترین رستوران تهران به سبک ایرانی، قبل و بعد از بازسازی!

  • کد خبر : 142509
  • 24 خرداد 1395 - 10:28
لوکس ترین رستوران تهران به سبک ایرانی، قبل و بعد از بازسازی!

خیلی‌های‌مان وقتی تصویر قبل و بعد از طراحی یک محیط محدود را کنار هم می‌گذاریم، باورمان نمی‌شود با چند ایده خلاقانه بشود چنین تغییر بزرگ و محسوسی ایجاد کرد. اما این ویژگی کار یک طراح است. خیلی وقت‌ها دیدن ایده‌های کسی که دستی بر آتش دارد می‌تواند به کسانی که دنبال راهی برای بهتر کردن فضای زندگی یا کارشان می‌گردند، نگاهی تازه بدهد.

علی ماهی‌صفت در رشته گرافیک و معماری داخلی تحصیل کرده است. کار او حالا طراحی داخلی است. در این گزارش سراغش رفته‌ایم تا درباره یکی از پروژه‌های ویژه‌اش با او گپ بزنیم؛ پروژه یک رستوران لوکس بزرگ حوالی خیابان ظفر تهران. ماهی‌صفت این کار را از بقیه کارهایش بیشتر دوست دارد چون به عقیده خودش برای طراحی فضای این رستوران از ترکیب چند ایده ماجراجویانه استفاده کرده است. برای بازسازی این رستوران لوکس به سبک ایرانی از ترکیبی از المان‌های معماری ایرانی، عربی و ترکی استفاده شده است. در ادامه با چیدانه همراه باشید تا درباره این رستوران بیشتر بدانیم…

۱- طراحی داخلی و هویت سازمانی این مجموعه باید در هنرهای ایران، عرب و ترک مشترک می‌بود و هویت آثار خاورمیانه در کار حفظ می‌شد. همچنین باید رنگ‌هایی برای بازسازی این مجموعه در نظر گرفته می‌شد که در این سه فرهنگ مشترک بود. همنشینی رنگ‌ها هم مساله‌ای بود که خیلی فکرمان را به خودش مشغول کرد. بعد از بررسی بیش از هفت چارت رنگی مشترک، رنگ سفید به عنوان نماد پاکی و روشنایی، رنگ طلایی به عنوان نماد شکوه و رنگ لاجوردی به عنوان مکمل و کنتراست سفید و طلایی انتخاب شد.

۲- بعد از انتخاب رنگ‌ها، نخستین قدم انتخاب نقش و بافت سازمانی برای این مجموعه که یکی از لوکس ترین رستوران های تهران است، بود. گروه با بررسی نقوش سنتی هنرهای منطقه به فرم گره چینی چوب ایرانی رسید؛ طرحی که در فلزکاری اعراب و معماری ترک هم مشترک است. شمسه ١٢گوش ایرانی در وسط این گره به عنوان نشانه رستوران همراه خط دستنویس کتابت با قلم طراحی شد.

۳- در تمامی طرح‌های رستوران اعم از کارهای گرافیکی، بسته‌بندی غذاها، تبلیغات و … از همین المان‌های مشترک استفاده شد. در معماری داخلی هم این نقش در بافت دیوار، نقش در‌ها، بافت شیشه نرده‌ها، کاور تاسیسات، ساخت پنل‌های نور مخفی و … دیده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: رستوران ایتالیایی گرانو در تهران، نگاهی نو به طراحی داخلی رستوران

۴- استفاده از این نقش به در و دیوار محدود نشد بلکه به پیشنهاد تیم طراحی از این نقش در پارچه لباس و دکمه‌های نیروهای خدماتی رستوران هم استفاده هنرمندانه‌ای شد.

۵- در فضای معماری داخلی در نظر داشتیم براساس معماری اصیل منطقه، قسمت ورودی برای رستوران طراحی کنیم که مهمان به یکباره وارد فضای اصلی نشود و با مقدمات طراحی داخلی در قسمت ورودی آماده نشستن در فضای اصلی شود.

۶- دیوار اصلی رستوران را براساس رواق‌های قدیم ایران با طاق قوسی‌شکل طراحی کردیم. این طرح با طاق هلالی عربی و گرد ترکی وجه اشتراک بیشتری دارد تا طاق جناقی معماری سنتی ایران. استفاده از مقرنس گچبری که جزء هنرهای قدیم ایران و منطقه است به عنوان ابزار اتصال سقف و دیوار و استفاده از بافت آجر که نماد اصلی معماری است روی دیوار حسی شرقی به فضا داده است. کاشیکاری‌های طرحدار شرقی به صورت لچکی در سنگ کف و قرنیز‌های لاجوردی، یکدستی سفید را شکسته و کنتراست معقولی بین روشنایی فضا به وجود آورده است.

۷- خط زیبای شکسته نستعلیق استاد ساسان ابوالقاسمی با اجرای برجسته و ورق طلا روی پتینه ابر و باد یکی از دیوارهای رستوران ایده دیگری بود که با چراغ‌های برنجی مشبک ایرانی که نماد فلزکاری و هنر سلجوقی و صفویه ایران است که دربازسازی این رسنوران لوکس به خوبی ست شد.

۹- آینه‌های تراشدار آبی، قاب آینه خاتم، سنگ مرمر و آجر سفید، جلای ورق طلا و… همگی در کنار معماری مدرن و مینیمال شده خاورمیانه یادآور هنرهای بومی و ملی ایران است.

۱۰- شاید وجه‌تمایز این رستوران با فضاهای دیگر طراحی نمای آن باشد. این طرح با اجرای استادانه علیرضا آستانه با خط شکسته نستعلیق ایرانی با شعری از خیام نیشابوری به‌کار گرفته شد. نوشته‌ها از جنس ورق آهن با پوشش مخصوص فضای خارجی انتخاب و این طراحی نما با وسعت ١٣٠ متر مربع برای لوکس ترین رستوران تهران به سبک ایرانی اجرا شده است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=142509

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x