تارخ انتشار: دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴

مراقب باشید، این برند مشهور “خمیردندان” سرطان زا را هرگز نخرید+ عکس

تحقیقات اخیر خبر از وجود ماده‌ای سمی و سرطان‌زا در برخی خمیردندان های مشهور می‌دهد

به گزارش «کمال مهر»؛ قبل از خرید محصولات بهداشتی کمی بیشتر فکر کنید؛ موادی در آن‌ها وجود دارد که سلامتی شما را به خطر می‌اندازد. مردم تصور می‌کنند محصولات ضدباکتری (آنتی باکتریال) مثل خمیردندان‌ها برای سلامتی‌شان مفیدند. اما همین خمیردندان حاوی ماده‌ای سمی موسوم به “تری‌کلوزان” است.
موضوع نگران‌کننده‌تر این است که تری‌کلوزان در بسیاری از محصولات بهداشتی مثل صابون‌ها، دئودرانت‌ها و حتی اسباب‌بازی‌ها و کیسه‌های زباله یافت می‌شود.
از اختلال هورمون ها و تیروئید تا سرطان با استفاده از خمیردندان!
معرفی تری‌کلوسان
تری‌کلوزان ماده‌ای نگهدارنده است که از رشد میکروب‌ها جلوگیری کرده و باعث ماندگاری محصولات بهداشتی می‌شود. تولیدکنندگان به منظور جلوگیری از آماس لثه‌ها و رشد بیش از حد باکتری‌ها به محصولات خود تری‌کلوزان می‌افزایند. این در حالی است که ماده طبیعی روغن نارگیل نیز دارای همین ویژگی دارویی است.
سازمان‌ها و نگرش جامعه علمی
در حال حاضر اتحادیه اروپا تری کلوزان را به عنوان محرک چشم و پوست طبقه‌بندی کرده است، چرا که جدا کردن این ماده از آب فاضلاب عملاً غیرممکن بوده و تهدیدی جدی برای موجودات آبزی و محیط زیست محسوب می‌شود.
به رغم شواهد کافی مبنی بر خطرات جدی تری‌کلوزان، اداره کل خوراک دارو آمریکا این ماده را به عنوان یک ماده پرخطر شناسایی نکرده است.
بر اساس گزارش منتشر شده در وبسایت دیلی میل (Science Daily)، قرارگیری طولانی موش‌های آزمایشگاهی در معرض این ماده باعث بروز تومور و فیبروز در بافت کبدشان می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد، تری کلوزان باعث اختلالات هورمونی می‌شود. از آنجایی که این ماده دارای ساختار مشابهی با هورمون تیروئید، بیسفنول ای (BPA)، PCBها و DES است، در ترشح هورمون‌های درون‌ریز اختلال ایجاد می‌کند.
تری‌کلوزان می‌تواند دارای آثار استروژنی، ضد استروژنی، استروئیدی و ضداستروئیدی بوده و طی این خواص، هورمون‌های عادی بدن را مختل کند. علاوه بر آن، این ماده در کبد و بافت‌های چربی انباشته می‌شود. تری کلوزان می‌تواند در تکثیر سلول‌های سرطانی موجود در سینه موثر باشد و باعث افزایش حجم تومور شود.
از این گذشته، تری‌کلوزان در عملیات سیستم دفاعی تداخل ایجاد کرده و بدن را در مقابل سرطان آسیب‌پذیرتر می‌کند.
این ماده شیمیایی در پوست و دهان به راحتی جذب می‌شود. متاسفانه تری‌کلوزان در بیشتر محصولاتی که با آن‌ها روزانه سر و کار داریم، وجود دارد. بر اساس تحقیقی در سال ۲۰۰۸، این ماده در ۷۵ درصد ادرار کودکان و نوجوانان یافت شد. نتایج تحقیق همچنین نشان داد، زنان باردار حتی بیشتر در معرض تری‌کلوزان هستند.
خمیر دندان کلگیت در سراسر دنیا یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین برندها است. در مطالعه های جدید که در مجله پژوهش های شیمیایی در سم شناسی منتشر شده نشان داده شد که ماده شیمیایی تری کلوزان عامل سرطان زا در این برند است.
در یک مطالعه  که در مجله دیدگاه بهداشت محیط زیست از سال ۲۰۰۸ منتشر شده  دانشمندان دریافتند که تری کلوزان به طور غیر قبل باور نکردنی درنمونه ادرار ۷۵ درصد از دو هزار و ۵۱۷ نفر که مورد آزمایش قرار گرفتند یافت شده است.
با وجود کشف این ماده در این برند و افشای این حقایق کلگیت ادعا می کند که محصولات این برند به طور کامل سالم هستند. کانادا در حال حاضر تنها کشوری در جهان است که استفاده از تریکلوزان در محصولات خود را ممنوع نکرده است.
راه حل
پیشنهاد می‌شود هنگام خرید محصولات بهداشتی، برچسب روی بسته‌ها حتماً مورد بررسی قرار گیرد تا نسبت به استفاده نشدن این ماده در محصول اطمینان حاصل شود. راه حل بهتر آن است که از محصولات خانگی یا اصطلاحاً دست‌ساز استفاده شود. فراموش نکنید که تقریباً همه مواد بهداشتی را می‌توان در خانه تهیه کرد.
منبع: fhfn

• قمری که به ستاره مرگ شهرت یافت+ تصاویر
    تصاویری از بزرگترین رودخانه جهان
    رژه زنان ارتش یمن ضد آل سعود +تصاویر
    واکنش جالب مجری شبکه خبر به عشق دوربین ها در حادثه پلاسکو +عکس
    درد و دل و گریه‌های یک آتش نشان در حضور آقا وحید و قالیباف + فیلم
    زادگاه «رستم» قهرمان حماسی شاهنامه، کجا قرار دارد؟ + تصاویر
    نماهنگ حامد زمانی برای شهادت آتش‌نشانان حادثه پلاسکو + فیلم
    درگیری فیزیکی نمایندگان زن پارلمان ترکیه + فیلم
    ۸ حقیقت شگفت انگیز درباره طلا+ تصاویر
    آیا در آن دنیا انسان، وجودی مادی است؟
    مشهورترین هکری که سیستمهای بانکی آمریکا را بهم ریخت +تصاویر
    جزییات حادثه پاساژ پلاسکو/ تلاش ها برای آوار برداری همچنان ادامه دارد/ آتش‌نشان فداکار به شهادت رسید+عکس و فیلم
    داستان شیرین یک آقازاده + تصاویر
    در پی حادثه پلاسکو فردا عزاى عمومى اعلام شده است
    مسئولین در برابر دشمنی آمریکا عینک بزک را بردارند/ تحقیر منتقدان توسط مسئول عالی رتبه با اعتدال سازگاری ندارد/ تعطیلی برنامه ثریا ناقض حقوق شهروندی است
    نظام اسلامی باید در برابر حوادث غیرمترقبه به هوش باشد/مسئولین ننشینند و بعد به فکر بیفتند، پیشگیری کنند
    آتش سوزی «پلاسکو» فاجعه ای بدتر از «یازده سپتامبر»/ هرزگی رسانه و پرده هایی که هوشمندانه می دریم!
    سازنده میلیاردر یهودی برج های پلاسکو و آلومینیوم تهران