تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

تشت رسوایی یک سوغاتی مشهدی افتاد

  • کد خبر : 142405
  • 23 خرداد 1395 - 18:26

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان رضوی گفت: حدود ۹۰ درصد از نبات‌هایی که در مشهد مقدس به ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی عرضه می‌شوند تقلبی است.

به گزارشکمال مهر؛ یکی از مشکلاتی که در حوزه اصناف و خدمات مربوط به آنها وجود دارد تخلفاتی است که باید برای برخورد با آنها برنامه‌ریزی داشت.

تعزیرات حکومتی یکی از اداراتی است که در حوزه نظارت و بازرسی به بخش‌های مختلف فعالیت داشته و اهمیت این امر به ویژه در شهر مشهد مقدس که سالانه زوار زیادی به آن وارد می‌شوند، مضاعف است.

در این راستا خبرنگار تسنیم خراسان رضوی گفت‌وگویی با حمیدرضا کریم؛ مدیرکل تعزیرات خراسان رضوی داشته‌ که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم خراسان رضوی با مدیرکل تعزیرات خراسان رضوی به شرح زیر است:

– در سال ۹۴ از مجموع پرونده‌های واصله به اداره کل تعزیرات خراسان رضوی که بالغ بر ۴۵ هزار و ۷۳۸ مورد بوده که ۴۴ هزار و ۹۴ فقره مختومه شده است.
–  در بخش کالا و خدمات ۳۹ هزار و ۹۲۰ فقره پرونده به تعزیرات خراسان رضوی واصل شده که از این تعداد ۹۸ هزار و ۶۹۵ مورد مختومه و اجرا شده است.
– در بحث بهداشت، دارو و درمان در سال ۹۴ تعداد ۳۵۹۳ فقره پرونده وارد اداره کل تعزیرات خراسان رضوی شده که از این تعداد ۳۴۱۴ فقره مختومه شده است.
– مجازات‌هایی که برای جرائم تخلفاتی در نظر گرفته می‌شود بازدارندگی لازم را ندارند.
– ۸ طرح برای صیانت از حقوق شهروندی برای نخستین بار در خراسان رضوی در حال انجام است.
– ۳۲۰۰ بازرسی در ایام نوروز در خراسان رضوی انجام شده است که از این میزان برای ۱۳۰۰ مورد رأی صادر شده است.

* در مورد کلیات فعالیت‌های اداره کل تعزیرات در سال ۹۴ توضیحاتی را ارئه دهید و قیاسی در ۲ ماهه نخست امسال با سال گذشته داشته باشید.

کریم: رسالت تعزیرات حکومتی این است که پرونده‌هایی که برای افراد متخلف در بحث سلامت تشکیل شده را با شدت بیشتری قانوناً پیگیری کند، زیرا کالاهایی که با سلامت افراد ارتباط دارند آثار طولانی در جامعه بر جای می‌گذارند؛ به عنوان مثال ممکن است که ورود یک کالای قاچاق به عنوان یک امر اقتصادی محسوب شده و برای آن جریمه‌ای در نظر گرفته و خود جنس نیز معدوم شود اما آثار آن در جامعه بر جای نمی‌ماند اما در مورد کالاهای سلامت محور این آثار ادامه‌دار بوده و جامعه را تهدید می‌کند.

حوزه صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی در سه بخش است؛ بخش نخست حوزه رسیدگی به تخلفات صنفی که همان کالا و خدمات بوده، دوم بحث بهداشت، درمان و دارو بوده که تخلفات پزشکان و داروخانه‌ها و دیگر مواردی از این دست در این دسته قرار می‌گیرد و حوزه سوم رسیدگی به حوزه قاچاق کالا و ارز است.

در سال ۹۴ از مجموع پرونده‌های این سه حوزه که بالغ بر ۴۵ هزار و ۷۳۸ مورد بوده، ۴۴ هزار و ۹۴ فقره را مختومه کردیم که به لحاظ سرعت در رسیدگی جزو استان‌های برتر بوده و در کشور رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌ایم.

بخش کالا و خدمات ۳۹ هزار و ۹۲۰ فقره را به خود اختصاص داده که از این تعداد ۹۸ هزار و ۶۹۵ مختومه و اجرا شده، همچنین در بحث بهداشت، دارو و درمان ۳۵۹۳ فقره پرونده وارد شده که از این تعداد ۳۴۱۴ فقره مختومه شده است.

در بحث قاچاق کالا و ارز نیز در سال ۹۴ تعداد ۲۲۲۵ فقره پرونده در تعزیرات خراسان رضوی تشکیل شده که از این تعداد ۱۹۸۵ فقره مختومه شده است.

سرعت رسیدگی به پرونده‌ها در تعزیرات خراسان رضوی به روز شده مگر اینکه آن پرونده نیاز به استعلام از دستگاه‌های دیگر داشته باشد که ممکن است قدری زمانبر باشد.

* عمده جرائمی که برای متخلفان در سال ۹۴ در نظر گرفته شده چه بوده است؟

کریم: در بخش کالا و خدمات بیشتر تخلفات درج نکردن قیمت، گرانفروشی، احتکار، صادر نکردن فاکتور و دیگر مواردی از این دست بوده است.در بحث بهداشت و دارو درمان دخالت بیجا در امور پزشکی، مؤسسات غیرمجاز پزشکی، عدول از تعرفه مصوب و دیگر مواردی از این دست بوده و علاوه بر اینها شکایات خصوصی در ارتباط با گرفتن زیرمیزی نیز به این بخش وارد شده است.

یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد این است که قوانین مربوط به سنوات گذشته بوده و لذا بازدارندگی لازم را ندارند و باید بازنگری در آنها افزایش داشته و میزان جریمه‌ها افزایش داشته باشد.

تسنیم: در ادامه صحبت شما و ضمن تأیید آن، گفته می‌شود که برخی از جرائمی که برای تخلفات صفی در نظر گرفته می‌شود از نوع مالی و  با مبالغ بسیار کم هستند؛ آیا در این بازنگری‌ها استا‌نها و توجه به اقتصائات آنها در دستور کار است یا خیر؟

کریم: قانون به صورت متمرکز تدوین و تصویب می‌شود و استان‌ها در این بخش دخالتی ندارند و در استان برای افراد متخلف نمی‌توان جریمه‌ای بیش از چیزی که در قانون در نظر گرفته شده در نظر گرفت و یا به عبارت دیگر این قانون در همه استان‌ها با یکدیگر یکسان و در غیر این صورت برخلاف حقوق متهم است.

این مجازات‌ها در مرحله نخست تذکر بوده و ممکن است در مراتب بالا منجر به تعطیلی واحد صنفی شود.در برخی از انجمن‌ها با تصویب قوانین جدید برخی از مجازات‌ها تشدید شده به عنوان مثال با تلاش انجمن حقوق مصرف کننده حالا درج نشدن قیمت، حدود ۶۷ هزار تومان بوده که سابق بر این بسیار کمتر بوده است.

* برنامه اداره کل تعزیرات خراسان رضوی در ستاد اقتصاد مقاومتی چیست و برنامه‌های این اداره کل در این راستا چه هستند؟

کریم: در خراسان رضوی برای دفاع حقوق شهروندی و صیانت از حقوق مردم اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌ایم با تعاملات مثبتی که با سایر دستگاه‌ها برقرار شده به عنوان مثال در بخش کالا و خدمات ارتباط مستمری با سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و اتاق اصناف مشهد برقرار شده که تا کنون برای تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار کمک دهنده بوده است.

در این حوزه اقدام به تشکیل گروه‌هایی با عنوان گشت سیار کرده‌ایم که در قالب یک طرح با عنوان صیانت از حقوق شهروندی انجام می‌شود که طراحی موضوعی داشته و در طول سال نیز به طور مستمر انجام می‌شود که محوریت آن سازمان تعزیرات حکومتی است.

در بحث دارو و درمان با دانشگاه علوم پزشکی و شبکه‌های بهداشت همکاری شده و در حوزه کالا و خدمات نیز با گمرکات، کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها تعاملات مثبتی انجام شده و در تمام گشت‌های سیار در هر حوزه قاضی همراه حضور داشته و چنانچه تخلفی احراز شود با آن برخورد قانونی در لحظه می‌شود و همان جا نیز اجرا می‌شود.

به عنوان مثال در کالاهای سلامت محور اگر به تخلف برخورد شود و از نظر کارشناس مربوطه نیز این تخلف مشخص شود شعبه بلافاصله اظهارات را ثبت کرده و برای پرونده‌ای که قابلیت رأی دادن باشد در چرخه دادرسی قرار نمی‌گیرند.

همچنین ۸ طرح برای صیانت از حقوق شهروندی اجرا شده و این طرح‌ها  برای نخستین بار در خراسان رضوی اجرایی شده‌اند که نتیجه تعاملات بسیار خوب میان دستگاه‌های متولی بوده و خروجی آن به مردم می‌رسد.

برخی از کالاها در شهر توزیع می‌شوند که در واقع سلامت مردم را به خطر انداخته و بعضا در برخی از موارد شهروندان در واقع سم می‌خورند مثلا در برخی از نا‌ن‌ها برای اینکه نان نرم‌تر و سفیدتر شود از بلانکیت استفاده می‌شود که مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد می‌کند.

علاوه بر این گفته‌ها مدیرکل تعزیرات خراسان رضوی یک روز کاری خود در هفته را به گشت محسوس و نامحسوس از حوزه‌های مختلف عرضه کالا و خدمات، بهداشت و درمان و تولید اختصاص داده تا بازار را زیر نظر داشته باشد و این اقدام نیز برای تحقق شعار سال در دستور کار قرار گرفته است.

* یکسری کالاهایی وجود دارند که برای آنها استانداردهای اجباری در نظر گرفته نمی‌شود و مردم نیز از آنها زیاد استفاده می‌کنند برای رسیدگی به این نوع تقلبات چه اقداماتی انجام می‌شود؟

کریم: مشکل اینجا است که حتی برای کالاهای دارای استاندارد نیز مشکل عملکردی وجود دارد و به عبارت دیگر هنوز در بسیاری از کالاهای دارای استاندارد نیز تقلباتی ایجاد می‌شود اما در واقع معیار سنجش کالاها اداره متولی است که باید در این حوزه اقداماتی داشته باشند.

اما در مورد کالاهایی که استاندارد اجباری ندارند وضعیت کمی پیچیده‌تر است، به عنوان مثال در برخی از کالاها مانند نبات و یا نان همانطور که گفته شد از «بلانکیت» استفاده می‌شود جالب است بدانید حدود ۹۰ درصد از نبات‌هایی که در مشهد مقدس به ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی عرضه می‌شوند تقلبی بوده و با استفاده از همین ماده که رشد نامتعارف کریستال‌های نبات را به دنبال دارد تولید شده و در صورت ادامه مصرف ممکن است عوارض کبدی را برای افراد به دنبال داشته باشد که باید در این حوزه اقدامات جدی انجام داد.

باید در نظر داشت که تمام نظارت‌ها اگر به سلامت مردم کمک نکند همه اقدامات بی‌فایده بوده و باید در نظر داشت که خراسان رضوی هم یکی از استان‌های زائر پذیر بوده و بخش زیادی از محصولات غذایی آن یا به مصرف زوار می‌رسد و یا به عنوان سوغات به شهرهای دیگر برده می‎شود و لذا اهمیت سلامت مواد غذایی در این شهر بسیار فراتر می‌رود.

همچنین نظارت‌ها باید افزایش نیز داشته باشد تا حقوق شهروندی محقق شوند و به روز نشدن نظارت‌ها می‌تواند بازار را در معرض تاخت و تاز متخلفین و مهاجمین به حوزه سلامت قرار دهد، همه دستگاه‌ها باید در حوزه کاری خودشان نهایت تلاش را داشته باشند.

همچنین باید در مورد صادرات نیز موضوع کالاهای سالم در دستور کار قرار گیرد و حوزه سلامت آنها بیشتر مورد توجه باشد زیرا این مسئله به نوعی آبروی کشور را در دست دارد.

* نظارت‌ها در زمان‌های اوج سفر به مشهد به چه صورت در می‌آید؟

کریم: هر سال طرح‌هایی به صورت متمرکز در ایام پیک انجام می‌شود به عنوان مثال در ایام نوروز از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین طرحی به صورت کشوری اجرا شده و امسال در خراسان رضوی در ایام نوروز در ۴ نقطه شهر ۴ شعبه سیار راه اندازی کردیم که با حضور بازرسان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، اتاق اصناف مشهد، دامپزشکی خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شکایات رسیدگی شد و نزدیک به ۳۲۰۰ مورد بازرسی انجام شده و از این تعداد ۱۳۰۰ پرونده تخلفات به حساب می‌آمد برای آنها رأی صادر شده است.

از جمله این تخلفات بستن مؤسسات مسافربری بوده که اقدام به فروش غیرقانونی بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس کرده و البته باید گفت به طور کل میزان تخلفات در ایام نوروز امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

همچنین در بحث قاچاق نیز در خراسان رضوی پرونده‌های بسیار مهمی داشته‌ایم که به برخی از آنها رسیدگی شده یکی از این پرونده‌ها جریمه ۲۰ میلیارد ریالی قاچاقچی سوخت در تایباد بوده و متهم پرونده در زندان به سر می‌برد.

رسالت سازمان تعزیرات بر اساس ابلاغیه وزارت دادگستری مبنی بر حضور پررنگ‌تر سازمان تعزیرات حکومتی برای حفظ حقوق شهروندی است و براساس منویات مقام معظم رهبری برای نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی حوزه دفاع از حقوق شهروندی باید با جدیت بیشتری پیگیری شود و این موضوع به معنی تعرض به حوزه کسب و کار سالم نیست و اداره کل تعزیرات در راستای امنیت پایدار حوزه تولید و توزیع وارد شده به بیان دیگر نگاه محکومیتی به اصناف نداشته و در این زمینه توصیه داریم که نوعی حالت خودنظارتی در اصناف ایجاد شود تا نیازی به برخورد قهری به وجود نیاید.

 

منبع: جهان نیوز

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=142405

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x